To elforhandlere får næse for vildledende markedsføring

To elhandlere har markedsført produkter med, at CO2-udledningen ved kundernes elforbrug kompenseres gennem skovrejsningsprojekter. Projekternes klimaeffekt var dog utilstrækkelig og markedsføringen derfor vildledende, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Ifølge Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen plantede de to elvirksomheder for få træer i forhold til kundernes udledning. Foto: Mads Holm..

12.05.2023

CSR.dk

Som elforhandler er det ikke nok at sætte to grønne blade på sit produkt – det kræver også klimatiltag, som er godkendt til at kunne neutralisere det aftryk, som mindst svarer til kundens forventede elforbrug.

Det har B.Energy og NRGi ikke gjort. Sådan lyder vurderingen fra Forbrugerombudsmanden, skriver Finans på baggrund af en pressemeddelelse.

Læs også: Hør om vejen fra greenwash til god forbrugerinformation

Efter at have modtaget en henvendelse fra Rådet for Grøn Omstilling, Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk om de to elhandleres markedsføring anmodede Forbrugerombudsmanden elhandlerne om at dokumentere, at deres klimatiltag kunne CO2-kompensere en husstands årlige elforbrug – det bestod i støtte til skovrejsningsprojekter.

B.Energy markedsførte et produkt med to blade indtil august 2021, hvor elhandleren modtog henvendelse fra Forbrugerombudsmanden. Ifølge dokumentationen blev der med skovrejsningsprojektet plantet 2,7 træer.

NRGi markedsførte også et produkt med to blade indtil marts i år – og her melder dokumentationen, at der blev plantet fire træer.

Forbrugerombudsmanden vurderede dog, at klimaeffekten ved elhandlernes skovrejsningsprojekter var utilstrækkelig, fordi der med skovrejsningsprojekterne plantes langt færre end de cirka 250 træer, der skal plantes i Danmark for at kompensere CO2-udledningen ved en husstands årlige elforbrug.

”Oplyser man i markedsføringen, at man kompenserer forbrugerens CO2-udledning, eksempelvis gennem skovrejsningsprojekter, vil det være vildledende, hvis ikke kompensationen sker i forbindelse med eller umiddelbart efter udledningen," lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

Læs også: Platform vil hjælpe virksomheder med at undgå anklager om greenwashing

Beregningen af kompensationen i skovrejsningsprojekterne var baseret på, at de plantede træer ville optage CO2 svarende til kundernes elforbrug i hele træernes forventede levetid på 100 år.

Elforbruget ville i så fald først være kompenseret efter 100 år.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle