To elforhandlere får næse for vildledende markedsføring

To elhandlere har markedsført produkter med, at CO2-udledningen ved kundernes elforbrug kompenseres gennem skovrejsningsprojekter. Projekternes klimaeffekt var dog utilstrækkelig og markedsføringen derfor vildledende, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Ifølge Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen plantede de to elvirksomheder for få træer i forhold til kundernes udledning. Foto: Mads Holm..

12.05.2023

CSR.dk

Som elforhandler er det ikke nok at sætte to grønne blade på sit produkt – det kræver også klimatiltag, som er godkendt til at kunne neutralisere det aftryk, som mindst svarer til kundens forventede elforbrug.

Det har B.Energy og NRGi ikke gjort. Sådan lyder vurderingen fra Forbrugerombudsmanden, skriver Finans på baggrund af en pressemeddelelse.

Læs også: Hør om vejen fra greenwash til god forbrugerinformation

Efter at have modtaget en henvendelse fra Rådet for Grøn Omstilling, Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk om de to elhandleres markedsføring anmodede Forbrugerombudsmanden elhandlerne om at dokumentere, at deres klimatiltag kunne CO2-kompensere en husstands årlige elforbrug – det bestod i støtte til skovrejsningsprojekter.

B.Energy markedsførte et produkt med to blade indtil august 2021, hvor elhandleren modtog henvendelse fra Forbrugerombudsmanden. Ifølge dokumentationen blev der med skovrejsningsprojektet plantet 2,7 træer.

NRGi markedsførte også et produkt med to blade indtil marts i år – og her melder dokumentationen, at der blev plantet fire træer.

Forbrugerombudsmanden vurderede dog, at klimaeffekten ved elhandlernes skovrejsningsprojekter var utilstrækkelig, fordi der med skovrejsningsprojekterne plantes langt færre end de cirka 250 træer, der skal plantes i Danmark for at kompensere CO2-udledningen ved en husstands årlige elforbrug.

”Oplyser man i markedsføringen, at man kompenserer forbrugerens CO2-udledning, eksempelvis gennem skovrejsningsprojekter, vil det være vildledende, hvis ikke kompensationen sker i forbindelse med eller umiddelbart efter udledningen," lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.

Læs også: Platform vil hjælpe virksomheder med at undgå anklager om greenwashing

Beregningen af kompensationen i skovrejsningsprojekterne var baseret på, at de plantede træer ville optage CO2 svarende til kundernes elforbrug i hele træernes forventede levetid på 100 år.

Elforbruget ville i så fald først være kompenseret efter 100 år.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.03.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Ny guide til plantebaserede madoplevelser

21.03.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

En rengøringshistorie hvor både miljøet og kunderne vinder

21.03.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

20.03.2025SustainBusiness

Sponseret

Er abonnementsordninger bedre for planeten?

20.03.2025CSR.dk

Havstigninger kan blive langt værre end forventet

20.03.2025CSR.dk

Vi vil gerne bo bæredygtigt, men mindre plads er svært

19.03.2025CSR.dk

Dansk modeindustri på briksen: Forbrugerombudsmanden går markedsføring efter i sømmene

18.03.2025Mars Danmark

Sponseret

Mars reducerer sit forbrug af plastik til emballage med ny simuleringsteknologi

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

24.03.2025

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

24.03.2025

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

24.03.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Atea Danmark A/S
Konference
ASF Forum 2025

Atea Sustainability Focus Forum: together for impact

Dato

25.03.2025

Tid

08:30

Sted

København