Elfærgerne kommer

Skibe, der sejler på el, er et bæredygtigt og efterhånden populært alternativ til de konventionelle, kuldrevne fartøjer. Omstillingen ses oftest blandt de mindre både, men også større elfærger er begyndt at dukke op i de nordiske farvande.

HH Ferries Group er en af de selskaber, der investerer i elektrisk skibsfart med færgen Tycho Brahe. Foto: HH Ferries.

04.12.2017

CSR.dk

Flere aktører i skibsindustrien kigger efterhånden samme vej som bilproducenterne – mod elektricitet og batterier. I Danmark er mange små skibe blevet ombygget til at sejle på el, men også større færger kan prale af at være med på den grønne bølge.

Læs også: HH Ferries Group miljøcertificeres

En af dem er elfærgen Tycho Brahe, der sejler i døgndrift mellem Helsingør og Helsingborg, skriver Energy Supply. Selskabet bag færgen, HH Ferries Group, kan kalde sig ejere af verdens største elfærge. Det betyder dog ikke, at der ikke stadig er plads til udvikling:

”Tycho Brahe sejler på batteridrift, men vi er ikke helt, hvor vi gerne vil være”, siger HH Ferries Groups driftsdirektør, Jens Ole Hansen, til Energy Supply. Han henviser særligt til udfordringerne med at koble Forsyning Helsingørs elnet sammen med de svenske kollegers.

”90 procent af koblingerne er succesfulde, men vi skal op på 100 procent over nogle dage, så vi sejler fortsat ofte hybriddrift”, fortæller Jens Ole Hansen til Energy Supply.

Ud over HH Ferries Groups ret store elfærge Tycho Brahe, og snart ’søsteren’ Aurora, er flere små færger også begyndt at tænke i el.

En af dem er den lille, norske elfærge Ampere, der sejler tværs over en fjord nord for Bergen. En anden er Siemens elfærge Elektra, der sejler i Finland. Derudover er et konsortium herhjemme ved at bygge elfærgen Ellen, der skal sejle mellem Ærø, Faaborg og Als, og så har Movia netop nu Københavns havnebusser i udbud, med planen om at søsætte den grønne, sejlende offentlige transport i 2020.

Flere vil sejle på el
Den grønne tendens skyldes især de faldende priser på batterier og billigere el, som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften og sænket elafgift for skibe, skriver Energy Supply. På en temadag om elfærger gjorde Danske Rederiers direktør, Jakob Ullegård, det klart, at hybrid- og elfærger kun er noget, vi vil se mere af i fremtiden:

”Jeg regner med, at vi inden for en overskuelig årrække kommer til at se mange flere færger helt eller delvist på el. Vi ser en hurtig teknologiudvikling, men det er vigtigt, at der nogle år endnu er et flow af danske og europæiske innovationskroner”, siger Jakob Ullegård til Energy Supply.

Han bliver bakket op ad Morten Stryg, chefkonsulent fra Dansk Energi, der vurderer elfærgernes potentiale ud fra beregninger om sejltider.

”Ud fra simple beregninger om, at elfærger er fordelagtige med sejltider på op til tre kvarter til halvanden time, kan el dække cirka 20-40 procent af energiforbruget til færgedrift i Danmark, siger Morten Stryg til Energy Supply.

Læs også: Grønne vinde for fremtidens containerskibe

Globalt kan man også forvente, at den grønne skibsfart vil vokse i løbet af de næste år. Det Internationale Energiagentur har blandt andet oprettet en arbejdsgruppe, som skal følge udviklingen i den elektriske søfart, sørge for videns- og erfaringsdeling samt bidrage med at udvikle standardløsninger, skriver Energy Supply.

-CHM 

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00