Elfærgerne kommer

Skibe, der sejler på el, er et bæredygtigt og efterhånden populært alternativ til de konventionelle, kuldrevne fartøjer. Omstillingen ses oftest blandt de mindre både, men også større elfærger er begyndt at dukke op i de nordiske farvande.

HH Ferries Group er en af de selskaber, der investerer i elektrisk skibsfart med færgen Tycho Brahe. Foto: HH Ferries.

04.12.2017

CSR.dk

Flere aktører i skibsindustrien kigger efterhånden samme vej som bilproducenterne – mod elektricitet og batterier. I Danmark er mange små skibe blevet ombygget til at sejle på el, men også større færger kan prale af at være med på den grønne bølge.

Læs også: HH Ferries Group miljøcertificeres

En af dem er elfærgen Tycho Brahe, der sejler i døgndrift mellem Helsingør og Helsingborg, skriver Energy Supply. Selskabet bag færgen, HH Ferries Group, kan kalde sig ejere af verdens største elfærge. Det betyder dog ikke, at der ikke stadig er plads til udvikling:

”Tycho Brahe sejler på batteridrift, men vi er ikke helt, hvor vi gerne vil være”, siger HH Ferries Groups driftsdirektør, Jens Ole Hansen, til Energy Supply. Han henviser særligt til udfordringerne med at koble Forsyning Helsingørs elnet sammen med de svenske kollegers.

”90 procent af koblingerne er succesfulde, men vi skal op på 100 procent over nogle dage, så vi sejler fortsat ofte hybriddrift”, fortæller Jens Ole Hansen til Energy Supply.

Ud over HH Ferries Groups ret store elfærge Tycho Brahe, og snart ’søsteren’ Aurora, er flere små færger også begyndt at tænke i el.

En af dem er den lille, norske elfærge Ampere, der sejler tværs over en fjord nord for Bergen. En anden er Siemens elfærge Elektra, der sejler i Finland. Derudover er et konsortium herhjemme ved at bygge elfærgen Ellen, der skal sejle mellem Ærø, Faaborg og Als, og så har Movia netop nu Københavns havnebusser i udbud, med planen om at søsætte den grønne, sejlende offentlige transport i 2020.

Flere vil sejle på el
Den grønne tendens skyldes især de faldende priser på batterier og billigere el, som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften og sænket elafgift for skibe, skriver Energy Supply. På en temadag om elfærger gjorde Danske Rederiers direktør, Jakob Ullegård, det klart, at hybrid- og elfærger kun er noget, vi vil se mere af i fremtiden:

”Jeg regner med, at vi inden for en overskuelig årrække kommer til at se mange flere færger helt eller delvist på el. Vi ser en hurtig teknologiudvikling, men det er vigtigt, at der nogle år endnu er et flow af danske og europæiske innovationskroner”, siger Jakob Ullegård til Energy Supply.

Han bliver bakket op ad Morten Stryg, chefkonsulent fra Dansk Energi, der vurderer elfærgernes potentiale ud fra beregninger om sejltider.

”Ud fra simple beregninger om, at elfærger er fordelagtige med sejltider på op til tre kvarter til halvanden time, kan el dække cirka 20-40 procent af energiforbruget til færgedrift i Danmark, siger Morten Stryg til Energy Supply.

Læs også: Grønne vinde for fremtidens containerskibe

Globalt kan man også forvente, at den grønne skibsfart vil vokse i løbet af de næste år. Det Internationale Energiagentur har blandt andet oprettet en arbejdsgruppe, som skal følge udviklingen i den elektriske søfart, sørge for videns- og erfaringsdeling samt bidrage med at udvikle standardløsninger, skriver Energy Supply.

-CHM 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb - og tag ejerskab over jeres CO2-data

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup