Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

På fem år er stakken med greenwashingsager på Forbrugerombudsmandens bord tidoblet i størrelsen. Virksomheder kan vente længe på en afgørelse, og den fremtidige finansiering af sagsbehandlingen er usikker.

Foto: 123RF.com

11.03.2025

CSR.dk

Flere og flere virksomheder bliver anklaget for at have brudt markedsføringslovgivningen med lidt for friske grønne udsagn om deres produkter. Det kan mærkes hos Forbrugerombudsmanden.

Ifølge en ny aktindsigt fra Børsen har Forbrugerombudsmanden oplevet en markant stigning i sager om vildledende grøn markedsføring. Sidste år blev 162 virksomheder anklaget for at smykke sig med ubegrundede bæredygtighedsudsagn. Det er en tidobling på blot fem år.

Flere forbrugere og organisationer indsender klager, når virksomheder markedsfører sig med ord som "klimaneutral" eller "bæredygtig", uden at det kan dokumenteres. På trods af det stigende antal klager er der ikke kommet flere afgørelser end tidligere. I 2024 blev der afsluttet 48 sager, mens antallet i de foregående år har varieret fra 32 til 58.

Den stigende sagsbunke betyder, at virksomheder må vente længe på en afgørelse. I gennemsnit tog det 549 dage, eller halvandet år, at afslutte en greenwashingsag i 2024. Enkelte virksomheder har ventet i op mod tre år på svar, mens kun fem sager blev afgjort inden for et år.

Den lange ventetid har ført til kritik fra flere af de anklagede virksomheder, men også Forbrugerrådet Tænk, der selv står bag flere af anklagerne.

Skal foregå ordenligt

Hos Forbrugerombudsmanden Torben Jensen er der fuld forståelse for frustrationen, men han lægger vægt på, at man ikke vil gå på kompromis med kvaliteten af sagsbehandlingen .

"Vi bestræber os på at løse sagerne så hurtigt som muligt, men vi vil hellere gøre det ordentligt end at haste sagerne igennem", udtaler han til Børsen.

Han fremhæver blandt andet, at greenwashingsager ofte kræver tekniske vurderinger, og at mange ender med politianmeldelser og eventuelt skal behandles ved en domstol, hvilket alle er forklaringer på den stigende ventetid.

En anden udfordring er, at Forbrugerombudsmandens arbejde med greenwashing har været finansieret gennem en midlertidig bevilling på finansloven. Denne bevilling udløber med udgangen af 2025, og ifølge erhvervsminister Morten Bødskov er der endnu ikke taget stilling til, om den skal forlænges. 

Hvis bevillingen ikke forlænges, kan ventetiden på greenwashingsager blive endnu længere. I dag sidder mellem seks og otte medarbejdere med denne type sager. Ifølge Forbrugerombudsmanden ville det kræve langt flere ressourcer at behandle sagerne hurtigere, men samtidig er der en grundlæggende sagsbehandlingstid, der ikke umiddelbart kan nedbringes.

For virksomheder betyder det, at en anklage om greenwashing kan hænge over dem i årevis, mens de venter på en afgørelse. Det kan både påvirke deres omdømme og skabe usikkerhed om, hvordan de må kommunikere deres bæredygtighedsinitiativer fremover.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia