Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

På fem år er stakken med greenwashingsager på Forbrugerombudsmandens bord tidoblet i størrelsen. Virksomheder kan vente længe på en afgørelse, og den fremtidige finansiering af sagsbehandlingen er usikker.

Foto: 123RF.com

11.03.2025

CSR.dk

Flere og flere virksomheder bliver anklaget for at have brudt markedsføringslovgivningen med lidt for friske grønne udsagn om deres produkter. Det kan mærkes hos Forbrugerombudsmanden.

Ifølge en ny aktindsigt fra Børsen har Forbrugerombudsmanden oplevet en markant stigning i sager om vildledende grøn markedsføring. Sidste år blev 162 virksomheder anklaget for at smykke sig med ubegrundede bæredygtighedsudsagn. Det er en tidobling på blot fem år.

Flere forbrugere og organisationer indsender klager, når virksomheder markedsfører sig med ord som "klimaneutral" eller "bæredygtig", uden at det kan dokumenteres. På trods af det stigende antal klager er der ikke kommet flere afgørelser end tidligere. I 2024 blev der afsluttet 48 sager, mens antallet i de foregående år har varieret fra 32 til 58.

Den stigende sagsbunke betyder, at virksomheder må vente længe på en afgørelse. I gennemsnit tog det 549 dage, eller halvandet år, at afslutte en greenwashingsag i 2024. Enkelte virksomheder har ventet i op mod tre år på svar, mens kun fem sager blev afgjort inden for et år.

Den lange ventetid har ført til kritik fra flere af de anklagede virksomheder, men også Forbrugerrådet Tænk, der selv står bag flere af anklagerne.

Skal foregå ordenligt

Hos Forbrugerombudsmanden Torben Jensen er der fuld forståelse for frustrationen, men han lægger vægt på, at man ikke vil gå på kompromis med kvaliteten af sagsbehandlingen .

"Vi bestræber os på at løse sagerne så hurtigt som muligt, men vi vil hellere gøre det ordentligt end at haste sagerne igennem", udtaler han til Børsen.

Han fremhæver blandt andet, at greenwashingsager ofte kræver tekniske vurderinger, og at mange ender med politianmeldelser og eventuelt skal behandles ved en domstol, hvilket alle er forklaringer på den stigende ventetid.

En anden udfordring er, at Forbrugerombudsmandens arbejde med greenwashing har været finansieret gennem en midlertidig bevilling på finansloven. Denne bevilling udløber med udgangen af 2025, og ifølge erhvervsminister Morten Bødskov er der endnu ikke taget stilling til, om den skal forlænges. 

Hvis bevillingen ikke forlænges, kan ventetiden på greenwashingsager blive endnu længere. I dag sidder mellem seks og otte medarbejdere med denne type sager. Ifølge Forbrugerombudsmanden ville det kræve langt flere ressourcer at behandle sagerne hurtigere, men samtidig er der en grundlæggende sagsbehandlingstid, der ikke umiddelbart kan nedbringes.

For virksomheder betyder det, at en anklage om greenwashing kan hænge over dem i årevis, mens de venter på en afgørelse. Det kan både påvirke deres omdømme og skabe usikkerhed om, hvordan de må kommunikere deres bæredygtighedsinitiativer fremover.

- lhs

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia