Der skal strøm på logistikken – nu!

En omstilling til elektrisk mobilitet i transportsektoren er bydende nødvendig ud fra et klimaperspektiv, men en del usikkerheder står i vejen, lød det på konference om emnet, hvor UPS efterlyste lidt mere tålmodighed fra fremtidens forbruger.

UPS havde pr. 1. oktober 2018 omkring 9.300 køretøjer med alternative drivmidler, eksempelvis hybrider som her, i sin flåde. Foto: UPS.

23.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Udslippet af drivhusgasser fra den globale transportsektor er enormt, og det samme er derfor behovet for ændringer og innovation, der kan gøre branchen mindre sort”.

Med disse ord indledte Özcan Deniz en konference om e-mobilitet i urban fragt og logistik, som hans arbejdsgiver, det tyske luft- og rumfartsagentur DLR, d. 19. november indbød til sammen med Region Hovedstaden og DTU.

Læs også: Volvos vil konkurrere med indenrigsflyet (på sigt)

Ved siden af forskningsarbejdet for DLR, er Deniz også projektleder for EU-initiativet proEME, hvis formål er at styrke den elektriske mobilitet i Europa, ikke mindst ved at understøtte udviklingen og udbredelsen af kommercielle eldrevne køretøjer.

Her pegede Özcan Deniz på de efterhånden ganske mange forskellige last- og varebiler, der, også som omtalt her på sitet, enten er på vej eller allerede er tilgængelige fra aktører som Mercedes, Volkswagen, Nikola og Tesla, selvom de to sidstnævnte endnu er sjældne her på kontinentet.

Videre fremhævede Deniz totalomkostningerne ved at eje og bruge (TCO) et elektrisk køretøj som ”det vigtigste købskriterie” for langt de fleste virksomheder og organisationer, og at dette udgør en barriere for mange, som har svært ved at se regnestykket gå op på sigt.

Harm Weken fortalte bl.a. om Frevue-projektet, der siden 2014 har investeret 14,2 mio. euro (knap 106 mio. kr.) i over 80 store elkøretøjer på mellem 3,5 og 18 ton. Foto: Anders Kampmann..

Fremskridt, men økonomi ikke altid på plads
Ifølge partner og konsulent Harm Weken fra rådgivningsfirmaet Fier Automotive, der arbejder for at ’fremme udviklingen af teknologien til fremtidens mobilitet’, ikke mindst elbiler, er det en berettiget bekymring, selvom det går den rigtige vej.

”Der er sket mange forbedringer bare de sidste fem år, og det er tydeligt, at industrien er klar over, at der ikke er nogen one-size-fits-all-løsninger, hvilket har givet mange nye tilgange i form af store og små vogne, cykler, batterityper osv. Samtidig er status lige nu dog den, at økonomien ikke altid er på plads, og en ting som rækkevidde og opladetid også er reelle usikkerheder”, forklarede han.

I samme åndedræt understregede Harm Weken dog, at de tekniske løsninger er til stede, og der derfor også er grunde nok til at investere i elektriske lastbiler nu, hvilket erfaringerne fra det såkaldte Frevue-projekt, som han ligeledes er involveret i, viser.

”De passer til mange typer opgaver, der er god PR-værdi at hente, løsningerne er tilgængelige, man kan ofte få finansiel støtte fra myndighederne, eksempelvis gennem gratis parkering og adgang gennem miljøzoner, man opbygger erfaring, og så giver de bedre forhold for chaufførerne. Og hvis vi går sammen, så kan vi skabe et behov, som fabrikanterne vil reagere på”, fastslog Harm Weken.

Eksperimenter i hovedstaden
Den (indirekte) økonomiske støtte, elbiler mange steder opnår fra det offentlige, er et aspekt, der skal med i TCO-beregningerne, påpegede Dario Pacino, der professor ved DTU og tilknyttet platformen EUFAL, som skal udveksle viden og hjælpe virksomheder, der vil investere i kommercielle elkøretøjer.

”I mange storbyer, eksempelvis Beijing og Shanghai, er man meget plaget af luftforurening, og derfor arbejder man allerede nu med begrænsninger for tunge køretøjer. Her er elektriske biler imidlertid ikke omfattet, og det er en konkurrencefordel, som man skal have med i sine overvejelser”, sagde han.

I den forbindelse skal EUFAL ”bygge bro mellem det kendte og ukendte”, som Dario Pacino formulerede det, for at oplyse erhvervssektoren om de forskellige (indtil videre) mindre kendte faktorer omkring elektrisk transport.

Herhjemme sker det bl.a. gennem et samarbejde mellem entreprenøren MT Højgaard og Region Hovedstaden, hvor man eksperimenterer med ruteoptimering og testforløb med grupper af teknikere, som får udleveret elektriske hhv. konventionelle varevogne i den tunge ende af skalaen, hvorefter deres oplevelser sammenlignes direkte.

Folk skal vænne sig til at vente lidt længere tid på tingene i klimaets navn. Det er en pris, som man bør være villig til at betale for at sænke sit aftryk på kloden

Nicolai Cuppers, UPS

Bred dialog i Stockholm
Noget af det samme er man i gang med i Stockholm. Den svenske hovedstad søsatte således i marts sidste år det ganske storstilede projekt Älskade Stad, som, forklarede fragtstrateg for Stockholm by Robin Billsjö, skal ”forene first og last mile”, eksempelvis ved at levere pakker og samtidig afhente lettere tørt affald (plast, pap, papir etc.), selvsagt i elbiler.

”Vi vil mindske trafik, udledninger og støj i byen, og det her samarbejde er første skridt. Vi har en bred dialog med den private sektor omkring en kommerciel forretningsmodel, så det hele kommer til at hænge sammen økonomisk, og kan danne grobund for, at vi kan få flere til at se fordelene ved modellen”, sagde han videre.

Dialogen foregår bl.a. i regi af de kommunale indkøb (public procurement), som Stockholms bystyre bruger til at presse på for at få grønne transportløsninger igennem, i stil med overborgmester Frank Jensens forslag i København. ”Et stærkt værktøj til at skabe et behov og derved skubbe et marked frem”, som Robin Billsjö sagde.

UPS ser ikke det perfekte elektriske køretøj endnu
En potentiel partner i et samarbejde som Älskade Stad kunne være den amerikanske transportgigant UPS, der på konferencen var repræsenteret af Nordic Transportation Manager Nicolai Cuppers. Ifølge hans seneste tal (fra omkring 1. oktober) råder selskabet over ca. 9.300 køretøjer med ’alternative drivmidler’, dvs. el, biogas, hybrider og lignende, ud af en samlet flåde på omkring 119.000 enheder under eget brand.

Den andel vil man naturligvis gerne forbedre, men lige på elfronten er der udfordringer.

”Når det gælder kombinationen af omkostninger, rækkevidde, fleksibilitet og en række andre parametre, som vi er nødt til at forholde os til, så ser vi ikke det perfekte elektriske køretøj endnu”, fortalte han.

Generelt så er man hos UPS, med Nicolai Cuppers’ ord, ”nødt til at forholde sig til hele vores carbon footprint, og ikke kun det fra køretøjer”. Derfor arbejder man også med mange forskellige aspekter af bæredygtighed, eksempelvis indpakning, genanvendelse, sikkerhed (herunder den berømte højresvingsstrategi, der også sparer brændstof) og mere integrerede netværk.

Det sidste indebærer bl.a. øget intermodalitet, dvs. skift mellem forskellige transportformer med lavere CO2-udslip for øje. Her er jernbanen et oplagt element at inddrage, selvom det kan give udfordringer omkring leveringshastigheden. Her havde Nicolai Cuppers et budskab til fremtidens forbrugere verden rundt, private såvel som kommercielle:

”Folk skal vænne sig til at vente lidt længere tid på tingene i klimaets navn. Det vil være lidt mere omstændeligt at læsse ting om til tog, men det er altså en pris, som man bør være villig til at betale for at sænke sit aftryk på kloden”, sagde han.

Måske mærkningsordning til grønne transportformer
En afsluttende debat bød bl.a. på et indspark fra lastbil- og busfabrikanten Iveco, der har flere klimavenlige produkter undervejs og for nylig var på plads på den enorme messe for kommercielle køretøjer, IAA i Hannover, med en ’100 procent dieselfri stand’ kun med el- og gasdrevne køretøjer.

Selskabets bæredygtighedschef i Norden, Morten Iversen, understregede at man mener ”alle skal tage ansvar” for at adressere den globale opvarmning, og at det vil være ”nødvendigt med lovgivning for at understøtte et ryk væk fra dieselbiler”.

Læs også: Ny international erklæring om grøn transport

Det var Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent med fokus på bæredygtig byudvikling, transport og mobilitet i den grønne tænketank Concito, ikke som sådan uenig i, men han påpegede, at der i hans optik er ”behov for action på alle planer, så vi ikke bare sidder på hænderne og venter på hinanden. Vi kan ikke vente til i morgen”, sagde han, og foreslog desuden en mærkningsordning til transportformer, således at de grønne lettere kan favoriseres.

Merkur Andelskasse

Sponseret

ESG-scoren er kejserens nye, sorte klæder

Energi Danmark A/S

Sponseret

Additionalitet i PPA’er: Betydningen af at gøre en forskel

Relateret indhold

27.02.2024CSR.dk

Sparekassen Kronjylland vil støtte fællesskaber, der har fokus på bevægelse

23.02.2024CSR.dk

Zalando laver om i deres bæredygtighedskommunikation

26.02.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

Kryds fingre for, at regeringen forstår at bruge ekspertpanelets anbefalinger rigtigt. Ellers kan CO2 afgiften ramme pilskævt og gøre mere skade end gavn

26.02.2024Merkur Andelskasse

Sponseret

ESG-scoren er kejserens nye, sorte klæder

23.02.2024CSR.dk

Too Good To Go reddede mere end 120 millioner måltider i 2023

22.02.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric-boss er træt af at høre om vindmøller

21.02.2024CSR.dk

Ny teknologi elektrificerer Carlsbergs bryggeri

21.02.2024CSR.dk

Flyselskab mindsker madspild med kunstig intelligens

Jobmarked

Se alle

Scanlux Packaging

ESG Manager til Scanlux Packaging

Som førende leverandør af branded emballage til europæisk detailhandel og e-handel, ønsker vi at intensivere vores ESG-indsatser. Derfor søger vi en engageret og erfaren ESG Manager, som vil spille en central rolle i den fortsatte udvikling og implementering af vores ESG-strategi.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Compliance Manager – develop our risk management strategy

Would you like to unfold and develop your expertise within IT risk management and compliance in a large, growing and global company?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

COOP Danmark A/S

Klimaansvarlig

Coop søger klimaansvarlig til ESG-afdeling

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.02.2024

EY

Konsulent - Sustainable Finance og Risk & Compliance (Frederiksberg)

Tænk! Hvis din karriere kunne have en varig indflydelse på dig og på verden?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.03.2024

Aalborg Kommune

Ambitiøs og knivskarp klimachef, der driver forandringer

Kan du omsætte vores ambitiøse visioner for klimaet til indsatser og handlinger, der skaber konkrete og målbare resultater? Kan du skabe grønne og bæredygtige forandringer? Som chef for vores nye klimaafdeling kommer du til at spille en nøglerolle i Aalborg Kommunes indsats for klimaet.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

28.02.2024

C WorldWide Asset Management

Sustainability/ESG Specialist

As our new Sustainability Specialist, you will contribute to defining, developing, and maintaining our strategic commitments and goals aligned with our overall firm-wide sustainability agenda. This multi-faceted role is organizationally anchored in our Global Clients team.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

ESG Controlling & Reporting specialist til Semler Gruppen

Kunne du tænke dig at være med i udviklingen af Bæredygtighedsrapportering- og controlling i Semler Gruppen - og samtidig drive processen som ESG-projektleder?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet søger dygtig konsulent, der brænder for digitalisering af energisektoren

Brænder du for bæredygtighed, digitale teknologier og innovation? Og har du lyst til at være med til at digitalisere energi- og forsyningssektoren? Eller brænder du for datadeling, datasuverænitet og datasikkerhed? Så har du nu chancen for at blive en del af Alexandra Instituttets Insights Lab.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Eliminér lønforskel mellem kønnene | 90 min LIVE session

Ønsker du at arbejde med ligestilling i din virksomhed, og mangler du værktøjer? United Nation Global Compact inviterer på et gratis læringsforløb i forbindelse med Kvindernes internationale kampdag. Denne LIVE session er den anden del i forløbet og afvikles i samarbejde med EPIC (Equal Pay International Coalition) og Gapsquare. Her får du en gennemgang af det konkrete arbejde skridt for skidt med eksempler fra virksomheder samt Best Practice fra erhvervslivet.

Dato

28.02.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Kursus
CSRD bæredygtighedsrapportering

På kurset i CSRD-bæredygtighedsrapportering bliver du klogere på, hvorfor en robust forståelse af ESG (Enviromental, Social & Governance) og bæredygtighedsrapportering ikke blot er etisk og lovgivningsmæssigt nødvendigt for mange virksomheder, men også et strategisk aktiv for at fremtidssikre din virksomhed.

Dato

29.02.2024

Tid

08:30

Sted

HUSET Mødecenter, Hindsgavl Allé 2, 5500 Middelfart, Danmark