Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger

Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.

20.09.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Omstilling til cirkulære processer er ikke til at komme uden om. Det er en helt central nøgle i at opnå de globale, regionale, nationale og lokale målsætninger for klima og biodiversitet, og lovgivere presser derfor krav ud i de enkelte virksomheder gennem lovgivning.

”Der er en perfekt storm, hvor ressourceknaphed, den direkte forbindelse til mængden af udledte CO2, teknologirevolutionen, som gør nye forretningmodeller og cirkulære løsninger mulige, og de afledte krav og forventninger fra lovgivere og kunder,” sagde Anna Töndevold, som er Nordics Sustainability Strategy Lead i Accenture Nordics, da hun i april måned talte på LOOP Forum i København.

Læs også: Danmark skraber bunden i undersøgelse af cirkulær økonomi

Hun var på scenen for at præsentere hovedresultaterne i Nordic Circular Economy Playbook 2.0 – et projekt finansieret af Nordic Innovation, som hører under Nordisk Råd, og drevet af Accenture. Her har 140 produktionsvirksomheder været igennem diverse workshops og surveys om cirkulære løsninger og resultaterne var klar i november 2022.

Penge i at udrydde ineffektivitet
Den første konklusion er, at der ligger næsten 1.000 milliarder danske kroner i cirkulære løsninger og venter på at blive samlet op i Norden alene i årene hen mod 2030.

Mulighederne opstår, fordi de lineære værdikæder er fulde af ineffektivitet, og konverteringen til nye forretningsmodeller er der hvor de nye indtjeningsmuligheder skal opstå. 

”Vi overproducerer og det skaber affald. Kan vi producere mindre og skabe samme eller mere værdi? Bilparken er parkeret mere end 95 procent af tiden - kan vi skabe deleøkonomier, der gør op med underudnyttelsen af aktiver? Det er ineffektivt, at vi ikke reparerer, men erstatter, og blot kasserer ved slutningen af produktets levetid,” sagde Anna Töndevold.

”Men arbejdet frem mod Circular Economy Playbook 2.0 gjorde det også klart, at cirkulær økonomi for mange er overvældende at gå i gang med, bl.a. fordi der er så mange steder man potentielt kunne sætte ind,” fortsatte hun.

Derfor satser drejebogen på at få virksomhederne til at gå i gang der, hvor der er mest at hente. ”The big bets”, som Anna Töndevold kalder det. Og i de nordiske industrivirksomheder handler det om at tage fat på:

  • Built to last – at designe og producere produkter, der er nemme at reparere og derved forlænge og forøge udnyttelsen af produkterne. Det kan handle om modulært design og genanvendelige materialer.
  • Få mest muligt ud af investeringen i ressourcer og skabe flere livscyklus – at reparere og vedligeholde, så eksisterende produkters levetid forlænges
  • Genanvende og upcycling – så man genindvinder og bruger værdifulde dele af produkter ved enden af deres levetid, og afleverer affaldsfraktioner og materialer tilbage til deres kilde.

Anna Töndevold medgiver gerne, at dette ikke er spritnye ideer. Men ikke desto mindre er de i skarp kontrast til den måde, vi driver virksomhed på i dag, hvor man ”prioriterer salget af nye varer” over nærmest alt andet.

Anna Töndevold fra Accenture mener, at der aldrig har været mere bruge for at omstille fra lineært til cirkulært, men at det endnu går alt for langsomt. Foto: Anna Töndevold.

Nøglen ligger i meget mere samarbejde
Arbejdet med de 140 virksomehder gjorde det også gklart, at omstilling til cirkularitet kun kan gøres i systemsamarbejder, hvor en hel værdikæde er fælles om at finde nye metoder og samarbejdsformer.

”Det er lettere sagt end gjort. Og vi har nogle meget klare konklusioner ift. hvad det kræver, at få det til at lykkes,” forklarede Anna Töndevold.

  1. Det kommer ikke til at ske spontant, så der skal være nogen, der driver samarbejdet i gang, sørger for at få parterne samlet osv. Den rolle kan alle aktører tage på sig.
  2. Det kræver strukturerede processer og løsning af konkrete opgaver.
  3. Der er brug for en neutral partner, som kan facilitere arbejdet og processerne.
  4. Der er brug for en neutral partner til at håndtere følsomme oplysning og deling af data.
  5. Der skal skabes et miljø, hvor man kan eksperimentere med nye løsninger.

”Cirkulære løsninger kan kun skabes, hvis man deler data, med data er ofte forbundet med en oplevet risiko for at miste kontrollen over disse. Det er en stor forhindring for udviklingen af cirkulære løsninger. Så det er et virkelig vigtigt punkt at finde en løsning på,” siger Anna Töndevold. 

Langsomme frontløbere
De nordiske lande har et erklæret mål om at være førende inden for cirkulær økonomi i 2030. Det ser dog ikke ud til helt at være der, virksomhederne er på vej hen.

Som en del af drejebogsprojektet har virksomheder to gange, i henholdsvis 2019 og 2022, svaret på spørgsmål om cirkulær praksis.

De fleste virksomheder har stadig deres fokus inden for rammerne af deres egen produktion, og genanvendelse er der, hvor der er mest udvikling. Andelen af virksomheder, der sender over 80 procent af affaldet fra deres produktion til genanvendelse af således steget fra 34 til 45% mellem 2019 og 2022, mens 34 procent i 2022 arbejdede med at tage deres produkter tilbage, sammenlignet med 19 procent i 2019.

Stigningen er dog under 10 procent, når det drejer som om at øge salg af add-on services som reparation, og mindre øget brug af genanvendte materialer i egne produkter er kun gået fra 34 til 37 procent. 

“Dette er fire års udvikling for en region, der ser sig selv som frontløber. Vi er nødt til at accelerere,” kommenterede Anna Tönsvold.

“Noget af det vigtigste i at øge hastigheden er at trække arbejdet med cirkulære løsninger ud af bæredygtighedsafdelingerne og gøre dem til tværorganisatoriske indsatser. Ejerskabet skal simpelthen ud i design-, indkøbs- og produktionsafdelingerne. Der er meget modstand i de interne processer, hvor f.ek. incitamentssystemerne ikke passer til cirkulære metoder. Man belønnes for noget andet,” fortsatte hun.

Modeller for organisering
Fordi det kræver så meget at få cirkularitet integreret i virksomhedens eksisterende processer og kultur, Anna Tönsvold mener f.eks. at det lineære og cirkulære reelt ikke kan co-eksistere, vælger virksomheder ofte en af tre mulige modeller for at kommer i gang.

  • Pilotvejen – et pilotprojekt i en afdeling af virksomheden ad gangen.
  • Satellitten – hvor man placerer aktiviteterne uden for den eksisterende virksomhed, så man kan eksperimentere uden for rammerne af etableret kultur, kpi’er osv.
  • Gradvist – hvor man laver fuldkommen omstilling på ét brand og lærer af dette, før man går videre til næste.

“Uanset modellen er det vores erfaring, at den øverste ledelse skal sætte tonen for arbejdet og at man ikke må undervurdere mængden af data, der er brug for i omstillingen. Og så start altid der, hvor impact kan være størst,” siger Anna Tönsvold.

Læs også: Ud af containeren og op på produkthylden

Playbook 2.0 fokuserer på transformation and skalering, mens den første, som udkom i 2021, ser på, hvordan man bedst kommer i gang.

Der er mange og grundige informationer og modeller og sektorbaserede ideer til forretningsudvikling i begge. De kan findes henholdsvis her (2022) og her (2021).

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Cirkulære løsninger

Omstillingen til cirkulær økonomi er en af hovednøglerne til både reduktion af CO2-udledninger og knaphed på materialer. Temaet ser på overordnede udfordringer og erfaringer med cirkularitet og bringer eksempler på løsninger, der allerede er på markedet i dag.

Relateret indhold

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

09.12.2024CSR.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

09.12.2024Verarca

Sponseret

cApung-direktør: Strategisk arbejde med bæredygtighed kræver indsigt i scope 3-udledninger

06.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

06.12.2024CSR.dk

De største temaer på CSR.dk i hele 2024

05.12.2024CSR.dk

Høringer ved FN-domstol kaldes en ”Gamechanger for klimaretfærdighed”

04.12.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Randers Kommune kåret som ’Verdens Bedste Indkøber 2024’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Arrow ECS Denmark
Event
Styrk din virksomhed med datadrevet bæredygtighed

Reccura, BeWo og CogniTech er gået sammen for at tilbyde dig et spændende arrangement om datadrevet bæredygtighed, hvor vi sætter fokus på, hvordan ESG kan styrke din virksomhed og blive en konkurrencemæssig fordel i stedet for blot en nødvendighed.

Dato

10.12.2024

Tid

12:00

Sted

AI Innovation House | Innovations Allé 3, 7100 Vejle