’Den grønne revolution’ kostede en million: Men det er ikke nok, mener ekspert

Mercedes fik for en måned siden en bødestraf for greenwashing og vildledning af kunder. Ifølge førende ekspert i markedsføringsret skal beløbet dog langt højere op for at batte noget i det store billede.

Foto: 123rf.com

17.12.2024

CSR.dk

I sin markedsføring har Mercedes ført sig frem med udtalelser som “certificeret miljøvenlig”, “den grønne revolution” og “Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”.

For disse blev de af den danske forbrugerombudsmand meldt til politiet for greenwashing.

Bøden lød på 1 million kroner, hvilket er højt sammenlignet med tidligere sager om overtrædelser af markedsføringsloven. Det er dog ikke højt nok, mener Jan Trzaskowski, der er juraprofessor ved Aalborg Universitet med fokus på markedsføringsret:

“Hvis man ser på, hvad de har af omsætning, så rykker denne bøde ikke noget. Man kan jo knap nok få en af deres biler for det beløb”, siger Jan Trzaskowski til Børsen.

Hurtigt videre

Han fremhæver, hvordan en stigende politisk opmærksomhed på greenwashing og falske miljøudsagn også har fået bøderne til at vokse. Anmeldelserne til Forbrugerombudsmanden steg fra 16 sager i 2019 til 146 sager i 2023.

Jan Trzaskowski bemærker dog, at det i Mercedes-sagen er en såkaldt ’bødevedtagelse’, der afsluttede sagen. Forbrugerombudsmanden har altså sagt, de mener, at Mercedes har brudt loven, og at producenten kan betale en bøde, hvis de er enige. 

En domstol var imidlertid muligvis ikke kommet frem til det samme beløb:

“Udfordringen ved bødevedtagelser er generelt, at det kan være billigere og mindre bøvlet for virksomheden at vedtage bøden, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad en domstol ville komme frem til. Det er hurtigt overstået med en indbetaling og en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, og så undgår man løbende pressedækning af en retssag”, forklarer han til Børsen.

- lhs

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle