Den bæredygtige hospitalitybranche er både forretning og forskel

Hoteller, restauranter, festivaler og andre hjørner af den danske hospitalitybranche tager i stigende grad bæredygtighed til sig, og tendensen er kommet for at blive; der er udsigt til både positive forandringer øget indtjening.

Fremtidsforskeren Birthe Linddal præsenterede 10 trends inden for ansvarlig hospitality. Foto: Anders Kampmann.

07.09.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vi har tiden med os; der er et stort fokus på ansvarlighed i offentligheden, og vores gæster forventer, at vi gør en indsats for at sikre, at vi passer på vores omgivelser, rydder op efter os, serverer noget ordentlig mad og generelt tager vores ansvar i samfundet seriøst”.

Sådan sagde ressourceansvarlig på Northside Festival, Sofie Randel, på sidste uges Responsible Hospitality Day, som Bella Center Hospitality Group afholdt på Hotel Crown Plaza.

Northside havde taget et eksempel på genanvendelse fra årets festival med til eventen: en tallerken fremstillet af indsamlet plast fra året inden, som tilmed kan sættes fast på et ølkrus. Foto: Anders Kampmann.

Det mente i hvert fald eventens ordstyrer, forfatteren og forretningskvinden Tania Ellis, der indledningsvist slog fast, at den tendens ikke bare er en forbigående trend, men derimod en udvikling, der er kommet for at blive. Og det er der flere gode grunde til.

”Der er rigtig mange aktører i sektoren, der er begyndt at finde ud af, at det her ikke kun handler om at gøre en positiv forskel ude i verden, men at det også er en god forretning, fordi ansvarlighed er noget, flere og flere forbrugere efterspørger”, sagde hun.

Med henvisning til den godt 1½ år gamle rapport ”Better Business, Better World”, der viser at der er massive milliardbeløb at hente for virksomheder i at forfølge de 17 mål for bæredygtig udvikling, pegede Tania Ellis videre på, at der er et kæmpe potentiale for turistindustrien i mål 12 og 17, som omhandler ansvarligt forbrug og produktion hhv. partnerskaber for handling, og som også var en del af temaet for konferencen.

Kamp mod affald og madspild breder sig
Det synspunkt blev bakket op af fremtidsforskeren Birthe Linddal, der identificerede globalisering som en megatrend, der ”påvirker alting i verden i større eller mindre”, og som bl.a. handler om de udfordringer, som klimaforandringerne medfører.

”Den udvikling er begyndt at påvirke det forhold, gennemsnitsdanskeren har til sit forbrug og sit aftryk på omverdenen. Vi er jo eksempelvis noget nær verdensmestre i affald herhjemme – 777 kg pr. husstand om året – og for rigtig mange betyder det, at begreber som genbrug og cirkulær økonomi kommer højere og højere op på dagsordenen”, forklarede hun.

Madspild er en stor del af den affaldsmængde – og en stor økonomisk byrde – og derfor noget, man også bruger mange kræfter på i hospitalitybranchen. For at komme med indspark til den del af programmet, fortalte Mette Schellerup Gotfredsen fra Miljøstyrelsen om hendes erfaringer fra projektet Madspildsjægerne, som kørte i 2016 og ’17.

”Det er helt tydeligt, at arbejdet med at bekæmpe madspild aldrig slutter; der er altid mere at komme efter. Specielt for fagfolkene ude i restauranterne og på hotellerne, så er det ekstra arbejde at holde øje med det her spild, og det kræver motivation i hverdagen. Køkkenpersonalet skal anerkendes for deres indsat, og de skal have indflydelse på, hvordan det foregår”, understregede hun.

Lokale produkter på vej frem
Et andet aspekt omkring bæredygtige fødevarer, er den stigende interesse for lokale produkter, som bl.a. Refarmed er med til at understøtte og besvare. Direktør Camilla Enge var med for at tale om, hvordan man kan producere unikke hyperlokale fødevarer ud fra et cirkulært mindset og både øge produkternes kvalitet og friskhed.

Skridtet fra at slå sig op på et budskab – storytelling – til rent faktisk at føre det ud i virkeligheden – storydoing – er centralt i den sammenhæng.

”Vi kan levere super lokale varer, med total transparens og overblik, fordi vi har en ultrakort forsyningskæde, og vi kan demonstrere muligheden for at udnytte lokale ressourcer, eksempelvis ved at inddrage en ellers ’død’ tagflade og lave den om til et gartneri. På den måde kan man som virksomhed relativt nemt komme fra storytelling til storydoing”, sagde Camilla Enge.

Læs også: Nyt initiativ skal samle Danmark mod madspild

De mange forskellige debatter og et fremmøde på omkring 100 branchefolk skabte efterfølgende tilfredshed i Bella Center Hospitality Group, hvor man noterer sig at eventen på kort tid har fået en god position i sektoren.

”Det glæder os meget, at konferencen allerede i dens andet leveår har opnået rigtig stor anerkendelse blandt mange nøgleinteressenter og aktører, og nu anses som et centralt forum for diskussion og videndeling af bæredygtige løsninger i hospitalitybranchen”, siger adm. direktør for BCHG, Allan Agerholm, og fortsætter:

”I år valgte vi at fokusere på områderne 'ansvarligt forbrug og produktion' og 'partnerskaber for handling' og anvendte dermed atter FNs 17 Verdensmål som et operationelt 'bagtæppe' for konferencen. Heldigvis anerkender og forstår flere og flere aktører vigtigheden af at udvikle innovative og rentable bæredygtige løsninger, for Responsbile Hospitality er altså ikke blot en døgnflue, men tværtimod et højaktuelt og uopsætteligt emne for os alle.”

Bella Center Hospitality Group har lavet en video fra dagen, som kan ses her.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V