Danskerne vægter ordentlige arbejdsforhold i produktionen af de varer de køber højt, men man ser det ikke direkte afspejlet i forbruget

Når det kommer til ordentlige arbejdsforhold i produktionen af varer, ser man et stort spring i mellem holdning og handling hos forbrugerne. "Det skyldes at det er lettere at gennemskue om en vare er økologisk end hvilke arbejdsforhold den er produceret under", udtaler professor.

29.12.2020

CSR.dk

En ny undersøgelse foretaget af analysebureauet Inzights i samarbejde med Shitstormdoktor.dk har spurgt 1000 danskere om deres adfærd i forhold til de daglige indkøb.

Det skriver Fagbladet 3F.

Undersøgelsen viser at hele 53 procent af de adspurgte vægter at en vare er produceret under ordentlige arbejdsforhold højt. Til sammenligning tillægger kun 24 procent af de adspurgte klimavenlige produkter stor betydning og i forhold til økologi er tallet 23 procent.

Én ting er holdning til, hvad der er vigtigt, ved de varer man køber. En anden ting er at agere i overensstemmelse med sine holdninger. Når det kommer til det egentlige indkøb så ligger økologi og ordentlige arbejdsforhold på niveau med hinanden. Undersøgelsen viser at 26 procent indenfor den sidste måned har valgt en vare fra, fordi den ikke var produceret økologisk eller under ordentlige arbejdsforhold. Lige så mange vælger altså en vare fra fordi den ikke er økologisk, som hvis den ikke var produceret under ordentlige forhold.

Læs også: Irma vil være førende på salget af plantebaserede produkter

Karen Wistoft, der er professor på DPU, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, ved Aarhus Universitet og forsker i pædagogik, moral og holdninger, mener at det skyldes, at det er lettere at gennemskue om en vare er økologisk, end hvilke arbejdsforhold den er produceret under.

Undersøgelsen belyser desuden en anden tydelig tendens. I aldersgruppen 18-39 år har 32 procent indenfor den sidste måned valgt en vare fra, fordi den ikke var produceret økologisk og 29 procent på grund af manglende ordentlige arbejdsforhold. Man ser altså en klar tendens til at de yngre generationer er mere bevidste, når de køber ind. Klima har også en høj prioritet blandt denne aldersgruppe, hvor hele 27 procent indenfor den sidste måned har valgt en vare fra, fordi den ikke var produceret klimavenligt - sammenlignet med gennemsnittet på kun 17 procent. 

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle