Danske underleverandører står distancen i Asien
Danske underleverandører til vindmølleindustrien klarer sig godt i Asien, selvom deres konkurrenter typisk er meget større. Mangeårig erfaring, fokus på helhedsløsninger og en god markedsforståelse gør forskellen.
En snes danske underleverandører til vindmølleindustrien stillede i sommeren op til en af branchens største udfordringer, udstillingen Windpower Asia, der finder sted i Beijing. Her bliver de målt og vejet af krævende producenter til det gigantiske marked, ikke blot i Kina, men i hele Asien.
De klarer sig rigtig godt i den internationale konkurrence, og det er jo lidt paradoksalt, for de danske underleverandører er små i forhold til de fleste udenlandske konkurrenter, siger Rikke Berg, konsulent i Danish Wind Energy Group, der indgår i Dansk Eksportforening. Hendes egen forklaring på fænomenet lyder: Man har fra dansk side forståelse for at tilpasse sig vilkårene i konkurrencen, og så har de en meget stor styrke i, at de har været på markedet i mange år og dermed har stor erfaring at trække på.
Hele løsninger
Rikke Berg peger på, at mange underleverandører har været med, siden Danmark startede med vindenergi for over 30 år siden. Fra starten var det måske et nicheprodukt for dem, men i dag er det blevet deres kerneområde: Derfor har de i dag en professionalisme, der gør dem i stand til at byde ind, ikke kun med komponenter, men i meget høj grad med hele løsninger. Det er utrolig vigtigt i dagens forretningsverden, siger Rikke Berg.
Overordnet set er det ifølge Rikke Berg lige så vigtigt, at de har grebet markedsføringen utrolig konstruktivt an: Ved at deltage i udenlandske udstillinger og messer har de fået informationer om markedet og dets spillere, og så har de fundet ud af, hvordan de passer ind på markedet og hvilke forandringer de har skullet foretage for at komme ind med deres produkter.
Ifølge Rikke Berg er den danske mentalitet også befordrende for virksomhedernes evne til at finde sammen og opnå markedssynergi: Mange virksomheder er gået sammen for at tilbyde løsninger i stedet for enkeltstående komponenter. Tidsmæssigt betyder det en kæmpe besparelse for den enkelte virksomhed, at man på den måde kan koncentrere sig om færre markeder, men det betyder også, at man er sværere at erstatte senere hen i produktionskæden, hvis den udenlandske producent på et tidspunkt selv skulle finde på at lave de dimser, der indgår i løsningen, slutter Rikke Berg.