Dansk Supermarked indgår samarbejde med Dyrenes Beskyttelse

Et nyt samarbejde mellem Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse skal sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og i indkøbskurve.

Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse skal samarbejde om mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og i indkøbskurve..

03.03.2016

CSR.dk

Der skal mere dyrevelfærd i kølediskene hos Føtex, Bilka og Netto, og det skal være lettere for forbrugerne at vurdere levevilkårene for de dyr, som har lagt kroppe til varerne.

Derfor har Dansk Supermarked Group indgået en samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse. En aftale, som konkret skal munde ud i et øget salg af fødevarer som æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd. Det oplyser Dansk Supermarked Group i en pressemeddelelse.

”Vi mærker en øget interesse for dyrevelfærd fra kunder, som vil vide, hvordan dyrene har levet. Salget af frilandsprodukter og økologiske varer inden for kød, mælk, æg og mejeri er stigende. Sammen med Dyrenes Beskyttelse har vi sat det mål, at vi frem mod 2020 vil øge omsætningen af disse varer med en halv milliard kroner sammenlignet med 2015”, udtaler Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group, i pressemeddelelsen.

Læs også: Lidl tager buræg af hylderne i alle kædens 98 butikker

Hos Dansk Supermarked Group har de et ønske om at gøre en væsentlig forskel for landbrugsdyrene og samtidig gøre flere dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den danske forbruger. Og det er således på baggrund af dette, at aftalen med Dyrenes Beskyttelse er kommet i stand.

”Vi er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter på markedet, og vi håber derfor, at vi bl.a. gennem samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge volumen. Flere varer på markedet vil helt naturligt medvirke til lavere priser for forbrugerne, så på sigt vil mere dyrevelfærd i vores kølediske være til fordel for både landmænd, dyr, forbrugerne og for os”, lyder det videre fra Jeppe Dahl Jeppesen.

Vi vil have mere dyrevelfærd
Det nye samarbejde vækker, ikke underligt, stor glæde hos Dyrenes Beskyttelse. Direktør Britta Biis tror på, at samarbejdet med al sandsynlighed vil få flere producenter til at tænke dyrevelfærd ind i produktionen. Og efterspørgslen fra forbrugerne er i hvert fald til stede:

”Danske forbrugere efterspørger kød fra dyr, der har levet med høj dyrevelfærd. Faktisk er efterspørgslen så stor, at producenterne slet ikke kan følge med. Derfor er vi stærkt begejstrede for, at en virksomhed med knap 600 danske butikker i ryggen efterspørger mere dyrevelfærd. Det påvirker efterspørgslen på dyr, der har levet et ordentligt liv og understøtter omstillingen af landbrugsproduktion over mod mere dyrevelfærd”, fortæller hun.

Samtidig kan man jo godt undrer sig over, at man med den nye Landbrugspakke går efter at støtte den konventionelle produktion af f.eks. svin, hvor der i forvejen er overproduktion, i stedet for f.eks. produktion med fokus på dyrevelfærd hvor markedet er i vækst," fortsætter hun. 

Læs også: Dyrevelfærd er et vigtigt element i ansvarlig fødevareproduktion

Samarbejdet har også til hensigt at sikre, at forbrugerne får lettere ved at gennemskue, hvilket liv dyrene har haft – det omhandler bl.a. informationer om kvalitet, oprindelsesland og hvor dyret er opdrættet. På den måde bliver det lettere for forbrugerne at træffe et valg foran køledisken, lyder det fra Jeppe Dahl Jeppesen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i rapportering

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online