Dansk Supermarked Group fremviser madspildstal

Hos Dansk Supermarked Group er man bevidste om alle de tons madvarer, der hvert år smides ud i Danmark. Derfor har koncernen som den første i Norden nu lagt tal for madspild åbent frem.

I Dansk Supermarked Group har man det ikke godt med den store mængde af madspil, som dagligvarekæderne kasserer hvert år. Derfor har koncernen en målsætning om at nedbringe madspildet med 50 procent inden 2030. Foto: Dansk Supermarked Group.

26.04.2017

CSR.dk

Hvert år bliver der smidt mere end 700.000 ton madvarer ud i Danmark. Og selvom husstandene står for en stor andel, følger dagligvarekæderne også godt med.

Det har fået Dansk Supermarked Group til at reagere, hvorfor koncernen nu bliver den første i Norden, der fremlægger tal for madspild og samtidig har en målsætning om at halvere andelen.

Læs også: Dansk Supermarked Gorup tilbyder integrationsgrunduddannelse

For nylig satte Netto madspild på agendaen i Danmark, da de satte tal på sit årlige madspild, og nu følger Bilka og føtex efter.

Sidste år kasserede Dansk Supermarked Group 33.400 ton mad, hvoraf Netto som den største kæde med flest butikker står for den største andel med 17.600 ton i 2016.

Føtex kommer ind på en andenplads med 10.500 ton, mens Bilka står for 4.700 ton. Den sidste andel af madvarer går tabt centralt i koncernen eller i de to Salling stormagasiner.

”Af alle madvarer, vi køber ind på et år, spildes der godt 2,5 procent. Det er trods alt en forholdsvis lille del, der ikke bliver solgt. Alligevel er 33.400 ton jo en voldsom mængde madspild, og det har vi det ikke godt med”, siger Mads Hvidtved Grand, der er direktør for ansvarlighed i Dansk Supermarked Group.

Nedbringning af madspild inden 2030
Fra 2015 til 2016 har koncernen reduceret sit madspild med 5,2 procent, men det er imidlertid ikke nok.

Derfor har Dansk Supermarked Group en ambition om at nedbringe sit madspild med 50 procent inden 2030, så de også kan imødekomme FN’s bæredygtighedsmål.

Det betyder blandt andet, at alle kæderne i koncernen nu arbejder efter samme ambition, så de sammen kan skabe nye idéer, processer og ny teknologi.

Læs også: Madspild på klimadagsordenen

Samtidig vil man hos Dansk Supermarked Group øge dialogen med kunder, leverandører og de organisationer, der kæmper mod madspild.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle