Dansk Luftfart etablerer fond for at nå klimamål

Den danske luftfartsbranche vil danne en uafhængig klimafond. Fonden skal faciltiere luftfartens grønne omstilling og blandt andet bygges op om klimabidrag fra rejser.

Brancheforeningen regner med at klimafonden kan skabe indtægter på 250 – 300 mio. kroner årligt, hvilket skal øremærkes til grøn forskning..

14.10.2019

CSR.dk

På Dansk Industris Topmøde 2019 opfordrede statsminister Mette Frederiksen repræsentanter for erhvervslivet til at indgå en klimakontrakt. Den opfordring har Dansk Luftfart taget til sig med forslaget om fonden, der skal sikre mere bæredygtig flytransport. Det skriver Dansk Luftfart i en pressemeddelelse.

Skal finansieres af klimabidrag
Den danske luftfartsbranche vil som led i en brancheaftale med regeringen etablere klimafonden, der skal opbygges af bidrag fra regeringens forskningsmidler til grøn forskning i landbrug og transport samt klimaopkrævninger for rejser, der begynder i de danske lufthavne.

Ifølge Dansk Luftart skal klimabidraget så vidt muligt afspejle den enkelte flyvnings andel af luftfartens samlede klimabelastning, men det må ikke være så stort, at det skader dansk luftfarts internationale konkurrenceevne.

Brancheforeningen regner med at klimafonden kan skabe indtægter på 250 – 300 mio. kroner årligt, som skal øremærkes til grøn forskning og udvikling af en egentlig produktion og anvendelse af bæredygtigt flybrændstof samt til andre klimaløsninger for luftfarten på dansk grund.

Dansk Luftfart foreslår, at den præcise model for fondens virke, klimabidragets indretning og kobling til et iblandingskrav, defineres nærmere i et nyt Luftfartens Klimapartnerskab, som udover brancheaktører skal bestå af forskere, myndigheder og andre relevante parter.

Den grønne omstilling fremmes
Ideen om Luftfartens Klimapartnerskab kommer fra den klimaplan, branchen præsenterede tidligere i år, som skal nedbringe luftfartens klimapåvirkning frem mod 2030 og med målet om at blive klimaneutral senest i 2050.

Læs også: Danmark når først klimamål om 100 år, hvis tempoet fortsætter

På kort og mellemlangt sigt er løsningen, at luftfartsselskaberne i danske lufthavne får adgang til bæredygtigt flybrændstof i tilstrækkelige mængder. I dag er der kun meget begrænsede mængder på markedet, og det er flere gange dyrere end konventionelt flybrændstof. Det hæmmer branchens grønne omstilling.

- MGC

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle