Danmark skal i front som grønt iværksætterland

Det 14. Klimapartnerskab har netop offentliggjort en række anbefalinger, der skal sætte Danmark i førertrøjen når det kommer til grønt iværksætteri. Flere parter i erhvervslivet er imidlertid ikke enige i anbefalingernes omfang.

Det 14. Klimapartnerskab anbefaler blandt andet indførelsen af en CO2-afgift. Alle i erhvervslivet er dog ikke enig i dette forslag..

16.06.2020

CSR.dk

Iværksættere og start-ups er med på at bane vejen for netop den nytænkning og fornyelse, og derfor er det vigtigt, at de tænkes ind i den grønne omstilling, og det er på den baggrund, at Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, i marts i år lancerede et 14. Klimapartnerskab – partnerskabet for grønt iværksætteri.

Den 15. juni kunne partnerskabets formand og CEO for Too Good To Go, Mette Lykke, så præsentere ni anbefalinger i Børsbygningen i København.

”Det har været et både stort og givende arbejde. Jeg vil gerne sige tak til alle involverede for det fantastiske og fantastisk vigtige arbejde, som de har leveret. Vi er glade for at kunne byde med løsninger på den største opgave, som ikke bare Danmark, men som hele verden står overfor lige nu”, siger hun.

De ni bæredygtige anbefalinger omhandler blandt andet stiftelse af et grønt iværksætterkorps, prioritering af grønt indkøb og indførelsen af en klimaafgift. Særligt den sidstenævnte anbefaling har været et omdiskuteret emne i dansk erhvervsliv. 

Klimapartnerskabets ni anbefalinger

  1. Etabler Dansk Vækstkapital ”Green” – en fokuseret grøn fund-of-fund
  2. Juster skattekreditordningen, så den giver incitament til at investere i ny grøn teknologi
  3. Skab et IPR ”Fast Track”
  4. Stift et grønt iværksætterkorps
  5. Etabler et community for grønne start-ups, hvor talent og start-ups kan mødes
  6. Gør grønt indkøb til en reel prioritet
  7. Skab en særordning for indkøb af grøn innovation
  8. Brug data aktivt og åbent i den grønne omstilling
  9. Indfør en klimaafgift, så forurening koster

CO2-afgift deler vandene
Mens Klimarådet anbefaler en CO2-afgift på 1.500 kroner per ton i 2030 og Det Økonomiske Råd ligeledes ser, at en gradvis forhøjelse af afgiften kan hjælpe Danmark ud af coronakrisen, kommer flere klimapartnerskaber ikke til samme konklusion, melder EnergiWatch. 

Landtransportens klimapartnerskab fraråder blandt andet afgiften, mens energi- og forsyningssektoren ønsker at inkorporere den i bredere omfang med tilskud og stigende afgifter på el-biler når disse bliver billigere. Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren afviser i første omgang ikke afgiften, men vurderer den til at ligge for højt. 

Heller ikke Tommy Ahlers selv er decideret begejstret for foreslaget, da han ikke mener, at tiden er passende til indførelsen af en CO2-afgift.

“Tiden lige nu er ikke til at vise erhvervslivet, at her kommer der en ny afgift til jer. Der har vi andre virkemidler, hvor vi sidder og diskuterer, hvad vi kan skubbe i gang”, siger han til Børsen. 

Læs også: Eksperter til regeringen: Klimaløsninger bør ikke sektoropdeles

Det 14. Klimapartnerskab består af Michael Stadi fra FOM Technologies, Rasmus Bjerngaard fra Nextfood, Martin Collignon fra Tomorrow, Johanne Staugaard Johansen fra Maple, Ditte Lysgaard Vind fra Lendager TCW, Thomas Brorsen Pedersen fra Pond, Søren Riis fra GoMore, Vigga Svensson fra Continued Fashion, Tommy Andersen fra Byfounders, Alfred Birkegaard fra HelloScience og Jes Broeng fra DTU. 

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle