CSR-profilen: Transparens er Bestsellers største CSR-udfordring

Forventningen om transparens dybt ned i leverandørkæden, er en af de største CSR-udfordringer i fremtiden, mener Mogens Werge, der er nytiltrådt CSR- og kommunikationsdirektør i Danmarks største modetøjsgruppe Bestseller.

06.11.2012

CSR.dk

Mogens Werge, der tidligere var forbrugerpolitisk direktør I Coop Danmark, er ny CSR- og kommunikationsdirektør i modetøjsfirmaet Bestseller..

Mogens Werge skifter fra et job som forbrugerpolitisk direktør i fødevarekæden Coop, der har et markant ry som grøn virksomhed, til Danmarks største tøjvirksomhed Bestseller. Produktion af tøj og sko er en af de brancher, der forurener mest.

Bestseller røg ud i stormvejr i sommeren 2011, fordi virksomheden solgte børnetøj med for højt indhold af azofarvestoffer, som er på EU’s liste over forbudte kemikalier. For nylig har der også været diskussion om lave lønninger hos nogle af koncernens underleverandører.

Er du ansat for at rydde op?
Nej, det er jeg ikke, og der er heller ikke noget at rydde op i. Min stilling er ikke en udvidelse, jeg afløser den tidligere CSR-chef som selv ønskede at stoppe. At jeg så også har fået ansvar for kommunikation, gør det så til et lidt andet job end Bestseller tidligere har haft.

Blå bog: Mogens Werge

  • Nuværende job: CSR- og kommunikationsdirektør i Bestseller fra 1. oktober 2012
  • Tidligere job: Forbrugerpolitisk direktør i Coop Danmark
  • Fritidsinteresser: Løb og passioneret musikinteresseret blandt andet stor fan af The Beatles
  • Civilstand: Gift, har tre voksne børn og et barnebarn

Hos Bestseller tog man sagen fra sidste sommer meget alvorligt, ændrede nogle procedurer og har blandt andet oprettet en compliance afdeling, Så man kan vel sige, at man har lært af sagen, men det er også vigtigt at huske, at fremstillingen i medierne langt fra afspejlede de reelle problemer.

Hvordan er dit job som øverste chef for CSR og kommunikation i Bestseller worldwide anderledes end dit job hos Coop?
Egentlig er der overraskende mange lighedspunkter. Coop og Bestseller er begge meget store virksomheder, de har ingen egen produktion, men køber varer rundt om i verden, som de sælger i en række forskellige forretninger. Hos Coop gennem en række kæder som Fakta, Kvickly og Irma, mens  Bestseller har brands som  Jack & Jones, Vero Moda, Name It og Pieces.

En dagligvarevirksomhed som Coop har selvfølgelig langt flere produkter end Bestseller; men i forhold til CSR er der ikke den store forskel på, om man sælger tekstiler, krukker eller fødevarer. Man skal altid sikre, at arbejdsforholdene og produktionen er i orden hos ens leverandører. Men en meget væsentlig forskel er, at Bestseller er en international virksomhed, som sælger varer i 45 lande. Og så er Bestseller en modevirksomhed; det giver en helt anden dynamik i forhold til at sælge flåede tomater.   

"Min personlige motivation er at vise, at det at drive god forretning ikke hæmmes af, at man arbejder seriøst med CSR, snarere tværtimod"

Mogens Werge, Bestseller

Hvordan kan du overskue en virksomhed som Bestseller, der geografisk er inde i så mange lande. 300 nye butikker i Kina i 2012 virker svimlende?
Nu er jeg jo heldigvis ikke alene, men arbejder sammen med en masse kolleger både i kommunikationsafdelingen og i Corporate Sustainability-afdelingen og rundt om i virksomheden. Derudover er den største udfordring antallet af leverandører, ikke i hvor mange butikker varerne bliver solgt. Men jeg indrømmer da gerne, at jeg har rigtigt meget at lære både med hensyn til virksomhedens opbygning og i forhold til processerne.

Bestseller og andre modetøjsfirmaer er netop blevet kritiseret for at betale ned til 1,06 kroner i timen til syersker i Bangladesh. Hvad er din kommentar til det?
Først og fremmest må jeg slå fast, at Bestseller ikke ejer nogen fabrikker og dermed ikke betaler løn til fabriksarbejderne. Min opfattelse er, at den løn, der udbetales hos Bestsellers leverandører, reelt er noget højere; men når det er sagt, så kan vi kun være enige i, at minimumslønnen fastsat af regeringen i Bangladesh er for lav.

Men vi mener ikke, at vi som enkeltstående virksomhed kan gå ind at diktere højere lønninger hos vores leverandører, der også arbejder sammen med en lang række andre brands. Derimod mener vi, at vi som branche og i samarbejde med andre interessenter skal stå sammen og bruge vores indflydelse til at påvirke en regulering af mindstelønnen. Derfor skrev vi i juni sammen med andre større brands et brev til den bangladeshiske premiereminister og bad dem hæve mindstelønnen.

Bestseller er endvidere – i øvrigt sammen med Coop – medstifter af Dansk Initiativ for Etisk Handel,  og der deltager også fagbevægelsen og NGO’er. Der diskuterer vi faktisk begrebet leveløn, og det er en meget kompleks sag, så det er vigtigt, at konkrete løsninger findes i dialog og samarbejde.

"At integrere CSR 100 procent i forretningen, så det forsvinder som selvstændigt begreb, står for mig som endemålet"

Mogens Werge, Bestseller

Hvordan har CSR har ændret sig i de 16 år, du har beskæftiget dig med det?
Helt overordnet kan man sige, at CSR de fleste steder i dag er blevet en integreret del af forretningen. På det mere konkrete kan forskellen aflæses i, at da jeg startede hed det, man arbejde med miljø. Efterhånden er leverandørstyring, kommunikation og stakeholderdialog kommet til at fylde meget mere. Så begrebet er blevet bredere. Hertil kommer at arbejdet også bliver dybere. Jeg er eksempelvis meget overrasket og imponeret over, hvor meget viden Bestseller har om ikke kun de primære leverandører, men også underleverandører til disse.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Transparens i leverandørkæden vil få voksende opmærksomhed. Vi skal simpelthen dybere i leverandørkæden. En anden udfordring er, at vi alle som borgere gerne vil have en bedre verden, gode miljøforhold og gode forhold for de mennesker, der producerer de varer, vi ønsker. Dialemmaet er, at vi som forbrugere vil have stadig billigere produkter.

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Min personlige motivation er at vise, at det at drive en god forretning ikke hæmmes af, at man arbejder seriøst med CSR, snarere tværtimod. At integrere CSR 100 procent i forretningen så det forsvinder som selvstændigt begreb, står for mig som endemålet. Men det er indtil videre nok mest en vision.

Hvordan motiverer du medarbejdere og samarbejdspartnere til at have fokus på CSR?
Jeg tror, de fleste synes, at hvis man kan se at ens arbejde gør en positiv forskel, så er det meget motiverende. Bestseller er en familieejet virksomhed, og det at arbejde både forretningsmæssigt og værdibaseret ligger i virksomhedens dna.

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter overfor den øvrige direktion og bestyrelsen?
Nøgleordene er dialog og kommunikation. Det er vigtigt at lytte, det er uhyre sjældent, at kolleger i andre dele af virksomheden ikke har samme mål som dem, der arbejder med csr. Det er som regel hastigheden – altså hvor hurtigt man kan gennemføre en givent initiativ – det kan være lidt uenighed om, men sjældent om endemålet. Kan man få CSR og forretning til at gå op i en højere enhed, vil der altid være opbakning. Man skal prøve at udvise en form for pragmatisme.  

Bestseller er ved at bygge nyt domicil på Århus Havn, som skal overholde bygningsreglementets BR 2010 energikrav til lavenergiklasse 2015. Skal du også forholde dig til det?
Jeg har jo det overordnede ansvar for kommunikation, så der vil sikkert blive noget skriveri om byggeriet, og det skal jeg naturligvis forholde mig til sammen med kommunikationsafdelingen, men den tekniske del af byggeriet, skal jeg nok sørge for at holde mig uden for.

Hvordan kobler du af fra dit arbejde?
Min familie betyder meget for mig, Jeg er gift og har tre voksne børn og et barnebarn, som jeg heldigvis har haft mulighed for at hente i vuggestuen, i perioden fra jeg stoppede i Coop og begyndte i Bestseller. Derudover løber jeg en del og så elsker jeg at høre musik, gerne ældre musik som Beatles og James Taylor, men dog også nyere dansk musik, som Tina Dickow eller Tim Christensen.

Hvor henter du inspiration?
Jeg elsker at tale med andre mennesker, og jeg har masser af kolleger og venner, der også arbejder med CSR. At lytte til hvad andre mennesker og andre virksomheder laver og hvordan de arbejder med CSR, synes jeg er meget lærerigt.  Man kan både lære, hvad man skal gøre og hvilke fælder, man eventuelt skal undgå. Derudover er der eksempelvis i Bestseller en masse mennesker, ud over CS-afdelingen, der har et fantastisk engagement og viden om CSR; dem lytter jeg også gerne til. Mange kolleger har været i Bestseller i mange år, og selvom de ikke arbejder med CSR formelt, er de i den grad involveret i arbejdet gennem deres funktion som indkøbere eller kvalitetsfolk, så der kan man også lære en masse.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online