CSR-kommunikation må ikke være en døgnflue

Det vigtigste for at lykkes med CSR-kommunikation er, at topledelsen er med, og at det er det lange træk, siger Jyske Banks CSR-direktør. Hør hende på debatseminar om CSR-kommunikation d. 30/11 i Aarhus

Lene Hjorth, CSR-direktør i Jyske Bank: Som bank overlever man bedst i takt og pagt med det omgivende samfund og sine kunder.

15.11.2016

CSR.dk

Tror man, at CSR-kommunikation handler om at vinde nogle hurtige point og få bedre tal på bundlinjen her og nu, er man helt forkert på den ifølge Lene Hjorth, afdelingsdirektør Koncern CSR i Jyske Bank. For at ramme det ind giver hun et eksempel fra egne rækker: i denne uge indvies et kæmpe gavlmaleri på en silo i Aalborg havn, og det har Jyske Bank en hovedrolle i sammen med en stribe lokale aktører.

Læs om debatseminaret her: CSR-kommunikation og dilemmaer

Det er faktisk en underdrivelse at betegne gavlmaleriet som ”kæmpe” for med en størrelse på to fodboldbaner, 1.200 kvm for at være mere eksakt, bliver det Nordeuropas største murmaleri. ”Er det ikke bare endnu et eksempel på at købe aflad ved at give en donation?”, spørger den kritiske. ”Nej”, svarer Lene Hjorth.

Enorm branding i lokalområdet
For projektet er for Jyske Bank meget mere end et gavlmaleri. På den ene side handler det om at skabe forandring og at skabe en fælles værdi i samfundet, for maleriet kommer jo til at kunne ses viden om. På den anden side er der motivationen for Jyske Bank til at gå ind i det, og der peger Lene Hjorth på styrken i at indgå i stærke partnerskaber. Det giver meget mere end at stå alene.

Læs om gavlmaleriet: Kom og se Nordeuropas største murmaleri

”Tiden hvor banken lå på hjørnet, og man kunne gå ind og hæve penge, er forbi,” slår Lene Hjorth fast, og derfor er bankerne nødt til at finde andre veje til danskernes bevidsthed og interesse: ”Med projektet har vi opnået stærke relationer til de andre partnere, der er med, men samtidigt har vi fået en enorm branding i lokalområdet, og projektet er med til at skabe fortællinger om os”.

Det har ført til nye kunderelationer – både i erhvervssegmentet og blandt forbrugerne, relationer som banken med Lene Hjorths ord ”ikke har kunnet fedte eller reklamere sig til  ”. Men også på de indre linjer er projektet en vigtig brik i et større regnskab, fortæller hun: ”CSR er et vanvittigt godt HR-instrument. Det er fortællingen om dine værdier med hånden på kogepladen; gør du noget forkert bliver du straffet. Men gør du det rigtigt, viser du dine medarbejdere, hvor du er på vej hen, og det er noget, milleniums går benhårdt efter”.

CSR er License To Operate
Derfor har Jyske Bank taget CSR til sig helt op til topniveauet og har etableret en CSR-organisation, der sikrer og sørger for, at indsatsen indadtil forplanter sig ud i de yderste led til de godt 4.000 medarbejdere og udadtil rækker ud mod alle os andre. Vejen dertil er en velsmurt kommunikationsplatform, som med intranet, CSR-site, nyhedsbreve og ikke mindst den fuldt offentlige tv-kanal Jyske Bank TV kan hamle op med mediehusene. Og det skal den også kunne.

Se Jyske Bank TV her: https://jyskebank.tv/

”Vi skal vi vise omverdenen, at vi har lidt mere at byde på. Det er ingen hemmelighed, at bankerne blev hårdt ramt af krisen. Det er svært at viske billedet væk af grådige banker, men gennem hårdt, energisk og målsat arbejde, kan vi vende markedet,” siger Lene Hjorth og kalder CSR for slet og ret bankernes License To Operate.

Deri ligger måske også den største del af forklaringen på, hvorfor Jyske Bank har engageret sig i det spektakulære gavlmaleri: CSR handler ikke kun om kommunikation på den lange bane, det handler om at overleve, og for en bank sker det nu en gang bedst, når man lever i takt og pagt med det omgivende samfund og sine kunder. Det regnestykke har Lene Hjorth en simpel formel for.

”Et gavlmaleri som det i Aalborg koster, men vi har overskuddet, både ressourcerne og pengene,” siger hun og understreger, at regnestykket i sidste ende går op til bankens fordel: ”Maleriet er content communication, hvor vi står klart frem for vores kunder og samarbejdspartnere. Strategisk har vi fået meget mere igen. Derfor arbejder vi udelukkende med CSR i partnerskaber, partnerskaber vi kan trække frem og bruge i andre sammenhænge som for eksempel ved lokale udfordringer”.

Bag havnemaleriet står: Jyske Bank, Hedegaard A/S, Aalborg Havn, Det Obelske Familiefond, Aalborg Kommune, Flügger A/S og TECHCOLLEGE.

Stærke cases og debat
Lene Hjorth er den ene af tre cases, når Aarhus Universitet og CSR LINK på et debatseminar d. 30. november stiller skarpt på CSR-kommunikation og -dilemmaer

Mød og hør:

• Carsten Obel, Professor, Direktør for Center for Sundhedssamarbejde, AU
• Rune Jungberg Pedersen, Communication & CSR Director, JYSK Nordic
• Lene Hjorth, Afdelingsdirektør Koncern-CSR, Jyske Bank
• Mogens Werge, Direktør for CSR og Corporate Communication, Bestseller
• Monica Klepp Bjerrum, CEO og stifter, MOOW
• Line Schmeltz, Assistant Professor, PhD, Aarhus University
• Martin Christiansen, Head of communication, Rambøll Management Consulting

Arrangementet afholdes i Aarhus Universitets lokaler i Aarhus.

Tilmeld debatdagen: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.06.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online