CSR-kommunikation må ikke være en døgnflue

Det vigtigste for at lykkes med CSR-kommunikation er, at topledelsen er med, og at det er det lange træk, siger Jyske Banks CSR-direktør. Hør hende på debatseminar om CSR-kommunikation d. 30/11 i Aarhus

Lene Hjorth, CSR-direktør i Jyske Bank: Som bank overlever man bedst i takt og pagt med det omgivende samfund og sine kunder.

15.11.2016

CSR.dk

Tror man, at CSR-kommunikation handler om at vinde nogle hurtige point og få bedre tal på bundlinjen her og nu, er man helt forkert på den ifølge Lene Hjorth, afdelingsdirektør Koncern CSR i Jyske Bank. For at ramme det ind giver hun et eksempel fra egne rækker: i denne uge indvies et kæmpe gavlmaleri på en silo i Aalborg havn, og det har Jyske Bank en hovedrolle i sammen med en stribe lokale aktører.

Læs om debatseminaret her: CSR-kommunikation og dilemmaer

Det er faktisk en underdrivelse at betegne gavlmaleriet som ”kæmpe” for med en størrelse på to fodboldbaner, 1.200 kvm for at være mere eksakt, bliver det Nordeuropas største murmaleri. ”Er det ikke bare endnu et eksempel på at købe aflad ved at give en donation?”, spørger den kritiske. ”Nej”, svarer Lene Hjorth.

Enorm branding i lokalområdet
For projektet er for Jyske Bank meget mere end et gavlmaleri. På den ene side handler det om at skabe forandring og at skabe en fælles værdi i samfundet, for maleriet kommer jo til at kunne ses viden om. På den anden side er der motivationen for Jyske Bank til at gå ind i det, og der peger Lene Hjorth på styrken i at indgå i stærke partnerskaber. Det giver meget mere end at stå alene.

Læs om gavlmaleriet: Kom og se Nordeuropas største murmaleri

”Tiden hvor banken lå på hjørnet, og man kunne gå ind og hæve penge, er forbi,” slår Lene Hjorth fast, og derfor er bankerne nødt til at finde andre veje til danskernes bevidsthed og interesse: ”Med projektet har vi opnået stærke relationer til de andre partnere, der er med, men samtidigt har vi fået en enorm branding i lokalområdet, og projektet er med til at skabe fortællinger om os”.

Det har ført til nye kunderelationer – både i erhvervssegmentet og blandt forbrugerne, relationer som banken med Lene Hjorths ord ”ikke har kunnet fedte eller reklamere sig til  ”. Men også på de indre linjer er projektet en vigtig brik i et større regnskab, fortæller hun: ”CSR er et vanvittigt godt HR-instrument. Det er fortællingen om dine værdier med hånden på kogepladen; gør du noget forkert bliver du straffet. Men gør du det rigtigt, viser du dine medarbejdere, hvor du er på vej hen, og det er noget, milleniums går benhårdt efter”.

CSR er License To Operate
Derfor har Jyske Bank taget CSR til sig helt op til topniveauet og har etableret en CSR-organisation, der sikrer og sørger for, at indsatsen indadtil forplanter sig ud i de yderste led til de godt 4.000 medarbejdere og udadtil rækker ud mod alle os andre. Vejen dertil er en velsmurt kommunikationsplatform, som med intranet, CSR-site, nyhedsbreve og ikke mindst den fuldt offentlige tv-kanal Jyske Bank TV kan hamle op med mediehusene. Og det skal den også kunne.

Se Jyske Bank TV her: https://jyskebank.tv/

”Vi skal vi vise omverdenen, at vi har lidt mere at byde på. Det er ingen hemmelighed, at bankerne blev hårdt ramt af krisen. Det er svært at viske billedet væk af grådige banker, men gennem hårdt, energisk og målsat arbejde, kan vi vende markedet,” siger Lene Hjorth og kalder CSR for slet og ret bankernes License To Operate.

Deri ligger måske også den største del af forklaringen på, hvorfor Jyske Bank har engageret sig i det spektakulære gavlmaleri: CSR handler ikke kun om kommunikation på den lange bane, det handler om at overleve, og for en bank sker det nu en gang bedst, når man lever i takt og pagt med det omgivende samfund og sine kunder. Det regnestykke har Lene Hjorth en simpel formel for.

”Et gavlmaleri som det i Aalborg koster, men vi har overskuddet, både ressourcerne og pengene,” siger hun og understreger, at regnestykket i sidste ende går op til bankens fordel: ”Maleriet er content communication, hvor vi står klart frem for vores kunder og samarbejdspartnere. Strategisk har vi fået meget mere igen. Derfor arbejder vi udelukkende med CSR i partnerskaber, partnerskaber vi kan trække frem og bruge i andre sammenhænge som for eksempel ved lokale udfordringer”.

Bag havnemaleriet står: Jyske Bank, Hedegaard A/S, Aalborg Havn, Det Obelske Familiefond, Aalborg Kommune, Flügger A/S og TECHCOLLEGE.

Stærke cases og debat
Lene Hjorth er den ene af tre cases, når Aarhus Universitet og CSR LINK på et debatseminar d. 30. november stiller skarpt på CSR-kommunikation og -dilemmaer

Mød og hør:

• Carsten Obel, Professor, Direktør for Center for Sundhedssamarbejde, AU
• Rune Jungberg Pedersen, Communication & CSR Director, JYSK Nordic
• Lene Hjorth, Afdelingsdirektør Koncern-CSR, Jyske Bank
• Mogens Werge, Direktør for CSR og Corporate Communication, Bestseller
• Monica Klepp Bjerrum, CEO og stifter, MOOW
• Line Schmeltz, Assistant Professor, PhD, Aarhus University
• Martin Christiansen, Head of communication, Rambøll Management Consulting

Arrangementet afholdes i Aarhus Universitets lokaler i Aarhus.

Tilmeld debatdagen: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams