Creativ Company på jysk: bare gå i gang!

I Jylland ligger en virksomhed, som ikke er bange for at gå imod strømmen. Det er en virksomhed, som viser, at det kan betale sig at være social entreprenør. D. 28/1 er Creativ Company en blandt 9 stærke cases på Responsible Entrepreneurs-konferencen

En anderledes virksomhed - på rette vej.

02.12.2015

Lars Münter, CSR.dk

Det er et oprigtigt og meget stærkt engagement, der brænder i kreativ direktør Peter Nørgaard, et engagement, som omfavner de mennesker med fysiske eller psykiske udfordringer med varme og næstekærlighed. Men tag ikke fejl: det er også et engagement, som udspringer af en kernesund forretning, baseret på ægte socialt entreprenørskab. For Creativ Company bygger på et lighedsprincip om, at alle – uanset om de er i flexjob, eller det er topdirektøren – skal bidrage med mere, end de får.
 
I bund og grund er det, der betegner Peter Nørgaard og hans firma Creativ Company’s succes, en kombination af evnen til at se muligheder, virketrang og den menneskelighed, der ligger i omsorgen for andre. Og netop det er essensen i, at Peter Nørgaard nøgternt erkender, at det ikke svært, det, som andre giver op over for.
 
”Det er stærkt vanedannende, det at tage et socialt ansvar,” konstaterer Peter Nørgaard og uddyber hvorfor: ”Mange virksomheder, der går ind og arbejder med det sociale område, kommer til at ofre meget mere tid på det, end de havde forudset. Ikke fordi, det er specielt tidskrævende, for det er det faktisk ikke, men fordi de bliver så optagede af alle de muligheder, der ligger i det. Det er simpelthen guld værd for virksomheden. Det er en historie, der alt for sjældent fortælles, at det giver en enorm stolthed i organisationen. Mentorerne, og den glæde de oplever ved at gøre en forskel for et andet menneske. Det giver en meget større loyalitet og sammenhængskraft. Det er jo noget, der rækker ud over dine daglige opgaver, at du er med til at træne et andet menneske og se, at det udvikler sig og bliver glad og får sine talenter i spil. Oftest er det almindelige mennesker, som bare har haft udfordringer i livet, der har gjort, at de ikke har kunnet udfolde sig.”

En prisværdig indsats
Som centrum for et hobbyunivers med mere end 12.000 artikler strækkende sig fra karton og sakse over glimmer og – ja, det går for vidt at komme ind på alle produkterne her – har virksomheden en naturlig passion for skaberglæde og for at anspore det kreative, innovative og nytænkende hos sine ansatte. Og det er en passion, som i særlig høj grad gælder ”mennesker på kanten”, som Peter Nørgaard kalder dem: 10 – 15 % af Creativ Company’s 190 medarbejdere er ansat på særlige vilkår som fx skåne- og fleksjob – 6 % af medarbejderne er sluset ind til en fast stilling ad den vej – og virksomheden har i samarbejde med Holstebro Kommune oprettet en afdeling, der løbende kan have 15 personer i praktik og afklaringsforløb. Den markante indsats har gjort, at virksomheden trods sin unge alder – Creativ Company blev etableret i 2000 – har indhøstet en imponerende mængde priser. Men Peter Nørgaard, han er ganske uimponeret:
 
”Det, vi gør her i huset, er egentlig ikke særlig svært. Selvfølgelig er der særlige udfordringer, når du ansætter en, som af den ene eller anden grund er blevet fravalgt af andre og har stået uden for arbejdsmarkedet. Men der er jo også udfordringer, når du ansætter ’almindelige mennesker’. Det, du får, når du ansætter socialt, er guldklumper, som bare skal findes frem. Vi virksomhedsledere praler gerne, når vi plukker fra ’den øverste hylde’, for det er klart, at det er medarbejdere, der også er attraktive for andre. Men kan du så være sikker på, at de bliver i virksomheden? Nej! For lige så snart, de bliver tilbudt en højere løn eller et job et trin højere oppe på karrierestigen, så er de ude igen. Min erfaring er, at dem fra ’de lavere hylder’ – forstå mig ret – de bliver her, de gør en større indsats, og de er rigtig gode ambassadører for virksomheden. Vi har altid haft en kernesund forretning og aldrig haft røde tal på bundlinjen, og det skyldes ikke mindst, at vi har taget et socialt ansvar og fået ansat nogle rigtig dygtige medarbejdere – både dem, der er ansat socialt, og de ’almindelige’. Det er en del af vores DNA, og vores ansatte ved i dag ikke (jeg ved det), hvem der er ansat på sociale vilkår, og hvem der ikke er.”
 
Fortæl mere om de gode erfaringer
Med alle de gode erfaringer i tasken ærgrer det Peter Nørgaard, at der ikke er flere virksomhedsledere med praktiske erfaringer fra sociale ansættelser, der fortæller om det. Derfor har han været en af drivkræfterne bag oprettelsen af non-profit initiativet Code of Care, der i dag trækker fulde huse til arrangementer om, hvordan virksomheder kan skabe rammer, som bedre kan rumme den menneskelige, faglige og den forretningsmæssige mangfoldighed i ét:
 
”Mange store virksomheder gør meget på det sociale område, men ser du på alle dem, der står uden for arbejdsmarkedet, er det en meget lille procentdel, de har ansat. Der er et kæmpebehov, og SMV’erne skal være med i meget højere grad. Det er en bevægelse, vi har sat skub i med Code of Care. Det er virksomhedsejere, som taler med virksomhedsejere, og det handler om at motivere hinanden til at tage socialt ansvar ud fra de erfaringer, vi har. Blandt andet holder vi ’To Care Or Not’ aftener, hvor der her i Holstebro mødte knap 600 virksomhedsledere op, og i Odense godt 200. ”
 
Med så mange virksomhedsejere forsamlet på ét og samme sted, falder det naturligt at sætte et ambitiøst mål, som i meget høj grad trækker på erhvervslivets samlede indsats, og som sagt så gjort: Code of Care vil sammen med Holstebro Kommune afskaffe ungeledigheden i Holstebro Kommune. Men som Peter Nørgaard siger: ”Hvor svært kan det være ….”
 
Responsible Entrepreneurs-konferencen sætter for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGO’er, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Kofoeds Skole er vært for arrangementet og står selv på podiet som case sammen med 8 andre solide eksempler: G4S, Arriva, NCC, Creativ Company, Social Foodies, Allehånde, Askov Fonden og High:five. De nævnte flankeres af gæstetaler, markedsplads og miniseminarer ved blandt andet CABI, Media Now og Den Sociale Kapitalfond.
 
Konferencen finder sted d. 28. januar i Kofoeds Skoles multihal, Nyrnberggade 1 på Amager. Læs mere om konferencen og tilmelding på www.csr-link.dk.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Klimaklar
Gå-hjem-møde
Stå stærkere med din ESG-profil - Søg støtteprogrammer og udnyt VSME

Hør Kohberg fortælle om sine erfaringer med ESG-rapportering og mød tre støtteprogrammer, der kan hjælpe din virksomhed i gang med bæredygtighedsrapportering og grøn omstilling

Dato

06.05.2025

Tid

16:00

Sted

Folkehjem, Haderslevvej 7, 6200 Aabenraa

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

Root Cause Analysis (RCA) er et vigtigt værktøj, når vi taler om ledelsessystemer og risikostyring. Som navnet antyder, er det en systematisk tilgang til at analysere sig frem til roden af problemet, så du undgår at gentage de samme afvigelser igen og igen.

Dato

08.05.2025

Sted

Fredericia

MäRK
Workshop
Forandring starter indefra: En formiddag med Inner Development Goals

Kom til en inspirerende formiddag, hvor vi arbejder med Inner Development Goals og ser indad for at skabe en stærkere, kærligere og mere ansvarlig verden. Prøv det nye Inner Development Kit og mød svenske Icebug, der er aktuel med bogen: Inner Growth as a Team Sport.

Dato

08.05.2025

Tid

08:30

Sted

KLUB, Linnésgade 25, 1361 København K