Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

Nogen af verdens største containerrederier har forpligtet sig til at nedbringe deres CO2-udledninger markant frem mod 2030. Alligevel gik udviklingen i den modsatte retning i 2024.

Foto: Den Danske Maritime Fond

16.10.2025

CSR.dk

Mærsk, CMA CGM, Cosco og andre af verdens største containerrederier har sat ambitiøse klimamål for 2030, men nye tal viser, at de i 2024 bevægede sig længere væk fra målene. Ifølge en opgørelse lavet af ShippingWatch i forbindelse med det aktuelle møde for Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) i London, steg containerindustriens samlede CO2-udledninger med 14 procent sidste år og nåede rekordhøje 240,6 millioner ton.

For Mærsk bød 2024 på en stigning på 7 procent fra året før til 83,5 millioner ton CO2. Dermed har selskabet stadig over 28 procent tilbage at reducere, hvis det skal nå sin målsætning om 59,8 millioner ton i 2030. 

“Vi er fortsat optimistiske med hensyn til vores evne til at dekarbonisere og vejen frem, men vi er også realistiske og indser, at vi vil møde mange forhindringer undervejs i vores bestræbelser på at nå vores videnskabeligt baserede mål,” lød det i Mærsks årsrapport for 2024, ifølge ShippingWatch.

Længere ruter og større flåder trækker i den forkerte retning

En af hovedårsagerne til de stigende emissioner er ændrede ruter. Angreb fra Houthi-bevægelsen i Det Røde Hav har tvunget rederierne til at sejle lange omveje via Sydafrika. Det øger brændstofforbruget betragteligt og slår igennem i klimaregnskabet. Både Mærsk og CMA CGM peger på dette som forklaring på stigningerne. Sidstnævnte har øget sine samlede udledninger med 25 procent i 2024.

Samtidig vokser rederiernes flåder. Branchen har bestilt et rekordhøjt antal nye skibe, og ifølge Alphaliner ventes ordrebogen at overstige 10 millioner teu (20-fodscontainere) i 2025. Dette svarer til over 30 procent af den eksisterende globale kapacitet. Nye skibe er mere energieffektive, men den samlede udledning stiger, når volumen vokser.

Rederierne fremhæver dog, at de arbejder aktivt med at reducere såkaldt karbonintensitet, som er et relativt mål for mængden af CO2 pr. fragtet container pr. sømil. Men det ændrer ikke ved, at de samlede tal går i den forkerte retning. Som Kåre Press-Kristensen fra Green Global Future udtaler til ShippingWatch: 

“Hvis flåden blot bliver større, og den samlede udledning stiger, så kan det jo være lige meget.”

Industrien sætter nu sin lid til, at IMO-forhandlingerne i London kan føre til en international klimaaftale, der reelt får sat loft over CO2-udledningerne.

- lhs

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online