Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord
Nogen af verdens største containerrederier har forpligtet sig til at nedbringe deres CO2-udledninger markant frem mod 2030. Alligevel gik udviklingen i den modsatte retning i 2024.
Foto: Den Danske Maritime Fond
Mærsk, CMA CGM, Cosco og andre af verdens største containerrederier har sat ambitiøse klimamål for 2030, men nye tal viser, at de i 2024 bevægede sig længere væk fra målene. Ifølge en opgørelse lavet af ShippingWatch i forbindelse med det aktuelle møde for Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) i London, steg containerindustriens samlede CO2-udledninger med 14 procent sidste år og nåede rekordhøje 240,6 millioner ton.
For Mærsk bød 2024 på en stigning på 7 procent fra året før til 83,5 millioner ton CO2. Dermed har selskabet stadig over 28 procent tilbage at reducere, hvis det skal nå sin målsætning om 59,8 millioner ton i 2030.
“Vi er fortsat optimistiske med hensyn til vores evne til at dekarbonisere og vejen frem, men vi er også realistiske og indser, at vi vil møde mange forhindringer undervejs i vores bestræbelser på at nå vores videnskabeligt baserede mål,” lød det i Mærsks årsrapport for 2024, ifølge ShippingWatch.
Længere ruter og større flåder trækker i den forkerte retning
En af hovedårsagerne til de stigende emissioner er ændrede ruter. Angreb fra Houthi-bevægelsen i Det Røde Hav har tvunget rederierne til at sejle lange omveje via Sydafrika. Det øger brændstofforbruget betragteligt og slår igennem i klimaregnskabet. Både Mærsk og CMA CGM peger på dette som forklaring på stigningerne. Sidstnævnte har øget sine samlede udledninger med 25 procent i 2024.
Samtidig vokser rederiernes flåder. Branchen har bestilt et rekordhøjt antal nye skibe, og ifølge Alphaliner ventes ordrebogen at overstige 10 millioner teu (20-fodscontainere) i 2025. Dette svarer til over 30 procent af den eksisterende globale kapacitet. Nye skibe er mere energieffektive, men den samlede udledning stiger, når volumen vokser.
Rederierne fremhæver dog, at de arbejder aktivt med at reducere såkaldt karbonintensitet, som er et relativt mål for mængden af CO2 pr. fragtet container pr. sømil. Men det ændrer ikke ved, at de samlede tal går i den forkerte retning. Som Kåre Press-Kristensen fra Green Global Future udtaler til ShippingWatch:
“Hvis flåden blot bliver større, og den samlede udledning stiger, så kan det jo være lige meget.”
Industrien sætter nu sin lid til, at IMO-forhandlingerne i London kan føre til en international klimaaftale, der reelt får sat loft over CO2-udledningerne.
- lhs