Coloplast satser på strategiske partnerskaber

Coloplast har med sit Access to Healthcare-initiativ startet et donationsprogram, som skal støtte projekter indenfor stomi, kontinens og sårpleje, men i høj grad også styrke forretningen på sigt. Det sidste er vigtigt for programmets succes, mener Erhvervs-ph.d. i Coloplast Christina Berg Johansen.

Coloplast samarbejder med World Diabetes Foundation om at uddanne læger til at behandle diabetiske fodsår i Indien, hvor det ikke er unormalt, at den slags lidelser resulterer i amputation..

15.03.2010

CSR.dk

Da Coloplast i 2007 fejrede 50 års jubilæum annoncerede virksomheden det sociale initiativ ”Access to Healthcare,” som i løbet af ti år donerer 50 millioner til projekter indenfor stomi, kontinens og sårpleje, der er virksomhedens store forretningsområder. Projekterne foregår i såkaldte ”emerging markets”, hvor eksempelvis stomi-patienter ikke har adgang til samme pleje og viden, som de har i rige vestlige lande.

Access to Healthcare er ikke et rent filantropisk program, men derimod et strategisk, socialt initiativ, som udvikler projekterne i de forskellige lande i nært partnerskab med lokale foreninger og organisationer. Et af de projekter, der er i fuld gang i øjeblikket, er i Mexico, hvor Coloplast i samarbejde med et lokalt universitet støtter et uddannelsesprogram for stomi-sygeplejersker. Når de 12 sygeplejersker, som lige nu gennemfører programmet, bliver færdiguddannede, er det en del af aftalen, at de skal lave workshops på lokale hospitaler rundt om i landet, hvor de skal lære fra sig og skabe bevidsthed om, hvilken kæmpe forskel det gør for stomi-patienter, at de får ordentlig pleje. Et andet eksempel er et sårpleje-projekt i Indien, hvor Coloplast samarbejder med World Diabetes Foundation om at uddanne læger til at give patienter med diabetiske fodsår den rigtige behandling. Behovet er reelt, for i lande som Indien er det ikke unormalt, at patienter med den slags sår får lemmerne amputeret eller må leve deres liv med væskende sår på benene.

Samarbejdspartnere er kerneinteressenter
Det er en bevidst strategi fra Coloplasts side, at de projekter, som bliver støttet, foregår i samarbejde med organisationer, som i andre sammenhænge er Coloplasts interessenter. Det fortæller Erhvervs-ph.d. Christina Berg Johansen, som forsker på ESADE Business School i Barcelona samt CBS og samtidig er tilknyttet Coloplast for at analysere effekten af Access to Healthcare-programmet.

”Coloplast samarbejder med civilsamfundsorganisationer, som eksempelvis World Diabetes Foundation eller WOCN (Wound, Ostomy and Continence Nurses Society), der opererer indenfor Coloplasts forretningsområder. Dermed skaber virksomheden langtidsrelationer med grupper af eksempelvis sygeplejersker og læger, der i andre sammenhænge er potentielle kunder. Samtidig kan det konstateres, at de projekter, der bliver støttet har en klar social og sundhedsmæssig værdi for landene. Det er en spændende balance, ” siger Christina Berg Johansen.

Det er også helt bevidst, at de støttede projekter foregår i ”emerging markets”, altså i lande, som ikke har et almindeligt kortsigtet markedspotentiale for Coloplast, men trods alt har et sundhedssystem.

”Coloplast satser med Access to Healthcare programmet på lande som Kina, Indien, Mexico og Brasilien. Det er lande, som er fremadstormende, men alligevel er de ikke så udviklede, at Coloplast kan bruge sine normale markedsteknikker og operere på markedet som i Europa og USA. Ved at være involveret i civilsamfundsprojekter i de her lande, får Coloplast en indsigt i forholdene for eksempelvis stomi-patienter eller mulighed for at opbygge kompetencer hos læger og sygeplejersker. Den slags relationer kan blive meget nyttige, når markedet – om måske ti år - er modnet til normale salgsprocesser,” forklarer Christina Berg Johansen.

Forretningsperspektivet er vigtigt
Hun mener, at det er en klar fordel, at Access to Healthcare er et CSR-projekt, som også har et helt tydeligt forretningsmæssigt perspektiv.

”Jeg mener, at forretningsnære CSR-initiativer giver de bedste resultater, fordi medarbejderne lægger flere kræfter i den slags projekter, når de også giver mening for virksomheden. Man tilfører ikke et eller andet fremmed projekt og siger, ”se hvor gode vi er”, men udnytter, at de ting man arbejder med i forvejen, også kan bruges til at gøre noget godt for andre mennesker. Det giver en helt anden stolthed, hos de medarbejdere, der er involveret,” understreger Christina Berg Johansen. Hun peger på, at rene filantropiske CSR-projekter let kan ende med at blive ren imagepleje, hvor virksomhederne får nogle søde historier, de kan fortælle til omverdenen, uden at der reelt er ret mange i virksomheden, som har hjertet med i projektet.

Hun mener dog, at det uden tvivl ville være nemmere, hvis Coloplast valgte enten ren filantropi eller ren forretning.

”Med et initiativ som Access to Healthcare skal man hele tiden holde en balance mellem, at du gør noget, der giver mening for nogle mennesker, mens du samtidig kigger på, hvordan programmet kan gavne forretningen på sigt. Det er en svær opgave,” siger Christina Berg Johansen og understreger, at hun synes, det er befriende, at Coloplast ikke er bange for at kommunikere, at Access to Healthcare også skal give mening forretningsmæssigt.

Svært at måle effekten
Generelt er der, ifølge Christina Berg Johansen, flere og større udfordringer ved at arbejde med strategiske partnerskaber i stedet for mere traditionelle CSR-initiativer. For selvom man taler åbent om det forretningsmæssige perspektiv, så er det meget langsigtede gevinster, man satser på.

”Du kan ikke bare fremlægge en plan og sige: ”nu gør vi det og det, og så sælger vi meget mere på det her marked.” Effekterne af de strategiske partnerskaber, der bliver etableret i Access to Healthcare-regi, er utroligt svære at måle, og du har ikke nogle eksempler at sammenligne med, fordi projekterne i de forskellige lande er helt unikt skruet sammen,” pointerer Christina Berg Johansen.

”Det er også derfor, at man ser rigtig mange virksomheder arbejde tungest med CSR-initiativer på miljøområdet. Her er det nemlig muligt, at dokumentere gevinsten på bundlinjen i løbet af meget kort tid.”

Christina Berg Johansen mener også, at det er en stor udfordring at promovere et projekt som Access to Healthcare til alle dele af virksomheden, fordi projektet trods alt ikke er en del af de almindelige arbejdsgange.

”Det er altså ikke nok at skrive det på tavlen nede i receptionen. Projektet skal æltes ind i virksomheden internt, så det giver mening for en masse mennesker, som arbejder med vidt forskellige ting i virksomheden, forklarer hun.”

Forsigtig ekstern kommunikation
Udadtil har Coloplast indtil videre været meget forsigtige med at bruge Access to Healthcare-programmet til at profilere virksomheden. Ifølge Christina Berg Johansen har Coloplast bevidst ventet til projektet er blevet stabilt, så der er nogle resultater at kommunikere.

”Det er rigtigt set af Coloplast, for tidlige hensigtserklæringer kan hurtigt blive genstand for kritik - og det tager nu en gang tid at modne et større CSR-projekt som Access to Healthcare.

Hun forventer dog, at virksomheden vil gøre mere ud af at formidle projektet eksternt, når der i løbet af de kommende måneder kommer nogle formelle projekt-lanceringer i Indien.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.07.2025CSR.dk

Roskilde Universitet bliver base for nyt videnskabeligt tidsskrift om bæredygtighed

16.07.2025CSR.dk

Konsulenthus: Der kan hentes flere hundrede milliarder ved at samle ind og sortere

15.07.2025CSR.dk

Over 300 millioner kroner skal styrke SMV’ers grønne og digitale omstilling

14.07.2025CSR.dk

Bred opbakning: Kun tre lande i verden ignorerer Verdensmålene

11.07.2025CSR.dk

Amerikanske virksomheder tilpasser ESG-strategier efter politiske skift

10.07.2025CSR.dk

Over seks millioner udtjente mobiltelefoner samler støv: Recipo vil genanvende dem ansvarligt

09.07.2025CSR.dk

Ny rapport: Fremtidens arbejdsplads er bæredygtig, hvis det står til medarbejderne

09.07.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Case Study: How furnipart Uses Cradle to Cradle Certified® as a Strategic Backbone

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K