Codan reducerer CO2-udledning med 33 procent på et år

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen vil sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Fra 2018 til 2019 har Codan og søsterselskaberne reduceret CO2-udledningen fra rejseaktiviteter, primært flyrejser, fra 4,770 tons til 2,990 tons. Foto: Codan.

07.05.2020

CSR.dk

Tallet dækker over både direkte CO2-udledning og indirekte udledning fra leverandører og samarbejdspartnere.

Reduktionen i Codans udledning af drivhusgasser sker som direkte resultat af en markant ændring i omfanget af forretningsrejser.

Udledningen fra forretningsrejser, der tegner sig for mere end 70 procent af den samlede CO2-udledning fra Codan og søsterselskaberne Trygg-Hansa i Sverige og Codan Norge, blev reduceret med 37 procent i 2019 i forhold til året før.

”Det er især vores fokus på forretningsrejser, som betyder, at medarbejderne flyver mindre og i stedet holder virtuelle møder. Det er et godt eksempel på, at forretningshensyn og miljømæssige hensyn kan gå hånd i hånd, og vi er stolte over de resultater, som vi har opnået i 2019”, siger Mette Heering Pontoppidan, CSR-ansvarlig og marketing- og kommunikationsdirektør i Codan.

Fra 2018 til 2019 har Codan og søsterselskaberne reduceret CO2-udledningen fra rejseaktiviteter, primært flyrejser, fra 4,770 tons til 2,990 tons.

Det betyder blandt andet, at CO2-udledningen per medarbejder (FTE) på et år er faldet med 29 procent på tværs af omkring 3000 medarbejdere i Skandinavien, heraf cirka 1000 medarbejdere i Danmark.

Nye digitale arbejdsformer kan reducere CO2-udledning yderligere
For at understøtte en stadig mere bæredygtig forretningsmodel blev der i starten af 2019 indført en ny praksis for forretningsrejser for Codan og resten af RSA Groups skandinaviske organisation.

Den nye tilgang indebærer, at der generelt er blevet sat mere restriktive rammer op for, hvornår der må foretages forretningsrejser.

Med den stærkt sænkede rejseaktivitet indtil nu i 2020, som især er drevet af konsekvenserne af coronakrisen, forventer Codan, at trenden vil fortsætte gennem året og med stor sandsynlighed også på den anden side af krisen.

”Flyrejser står for en væsentlig del af vores klimaaftryk, og det er nødvendigt, at vi forsætter med at have et fokus på dette område. Selv hvis vi begynder at rejse igen senere på året, tror jeg, at nedgangen i antallet af forretningsrejser er noget, som vi kommer til at kunne se, når vi skal til at gøre CO2-regnskabet op for 2020”, siger Mette Heering Pontoppidan og fortsætter:

”Coronavirus har tvunget os til at arbejde på helt nye måder. Både vi i Codan men også vores kunder og samarbejdspartnere har fået øjnene op for fordelene ved de nye digitale mødeformater, som gør det nemt og effektivt at mødes, når man arbejder på tværs af landet eller på tværs af Skandinavien. Jeg tror derfor, at vi også kommer til at se markant færre forretningsrejser på den anden side af krisen.”

De seneste syv uger har 98 procent af alle Codans medarbejdere arbejdet hjemmefra, og forsikringsselskabet har afholdt stort set alle interne og eksterne møder med kunder digitalt.

Udover indsatsen på klimaområdet afslører bæredygtighedsrapporten også, at Codan har igangsat en række andre initiativer, der bidrager til de globale verdensmål, eksempelvis målene om ”Sundhed og Trivsel”, ”Ansvarligt Forbrug og Produktion” og ”Ligestilling Mellem Kønnene”.

Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde

Codan vil bygge videre på resultaterne fra 2019 og forventer at lancere en ny bæredygtighedsstrategi i løbet af 2020. Indsatsen skal fortsat reducere hele Codans samlede CO2-udledning.

- SMF

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00