CEO-guide skal få virksomheder til at tage stilling til #MeToo

En ny forening og en CEO-guide skal hjælpe ledere i gang med at skabe et arbejdsmiljø uden seksuel krænkende adfærd ved at gå aktivt ind i at ændre kulturen på arbejdspladsen.

11.10.2018

Simone Klint, CSR.dk

Opskriften var klar, da Ekstra Bladet og Meta Film inviterede til fyraftensevent i Imperial mandag d. 8. oktober 2018 med overskriften ”From #MeToo to #WeDo”. Her blev årsdagen for bevægelsen #MeToo, hvor kvinder og mænd har brudt tavsheden om overgreb og krænkelseskultur, markeret, med et fokus på spørgsmålet ”Hvad gør vi nu?”.

Tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt bød på en del af løsningen i sin tale, ved at slå fast at for hende handler #metoo ikke om sex men om magt.

Derfor skal dem med magten også gå forrest. Det viste Louise Dinesen fra konsulenthuset Hartmanns, som tog teten på virksomhedsperspektivet,  og præsenterede en CEO-guide udarbejdet i samarbejde med organisationen Lederne, hvor ledere kan finde inspiration til, hvordan man forebygger og afhjælper seksuelle krænkelser i virksomheden.

CEO-guidens syv punkter

  1. Hav klare retningslinjer på arbejdspladsen – og følg op på dem!
  2. Signaler at seksuel chikane er uacceptabelt
  3. Gør det okay at sige fra
  4. Tilbyd hjælp og støtte
  5. Tag alle henvendelser om seksuel chikane alvorligt
  6. Søg altid løsninger, men hav sanktionsmuligheder klar
  7. Forebyggelse holder

All syv punkter uddybes i CEO-guiden, som kan hentes som pdf her.

"Trappen vaskes bedst oppefra"
Med CEO-guiden vil man forsøge at ændre kulturen fra toppen. Hartmanns har udviklet guiden sammen med ledere, og den har fokus på, hvordan man kan ændre kulturen på arbejdspladsen, og hvilke foranstaltninger og tanker man skal gøre sig for bedst at undgå krænkelser.  

Noget af det vigtigste for virksomhedskultur er symboler og synlig adfærd. Derfor er det vigtigt at man som leder signalere tydeligt gennem politik og handling, hvad virksomhedens standpunkt er, så det kan sive ned gennem organisationen. Eller som Louise Dinesen udtrykte det: ”Trappen vaskes bedst oppefra”.

#MeToo-bevægelsen har skabt en brændende platform, og når Ledernes Hovedorganisation spørger deres medlemmer, mener 96%, at det er ledernes ansvar at forebygge seksuelle krænkelser. Men ifølge Louise Dinesen kan det være svært at ændre en kultur, når man ikke ved hvad der skal sættes i stedet for den nuværende adfærd. Det skal CEO-guiden klæde lederne på til – også den øverste leder – og kodeordene er værdighed, ordentlighed og respekt hos alle parterne.

”Det kan simpelthen ikke betale sig at lade være”, påpegede Louise Dinesen, og forklarede at krænkelser og sexchikane er ødelæggende for arbejdsmiljø og kan give flere sygedage, nedgang i produktivitet og føre til opsigelser. 

En kvinde med en plan
Arrangøren Meta Louise Foldager, som er producer og CEO i Meta Film, sluttede af med at slå fast, at formålet med eventet netop var, at vi ikke kun skal bryde tavsheden, men at vi også skal have hænderne op af lommerne og gøre noget.
Med den opfordring til organisationer og virksomheder til at tage ansvar og gå aktivt ind i kampen, og lancerede med de ord foreningen ”From #MeToo to #Wedo”, som i fremtiden skal arrangere flere tiltag i arbejdet hen imod et samfund, hvor #MeToo ikke længere er relevant.

Du kan melde dig ind i foreningen gratis ved at skrive til info@frommetootowedo.org og følge med i udvikling og tiltag.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025CSR.dk

Flere whistleblower-alarmer er en god nyhed

24.04.2025BSR

Sponseret

Earth Day: Centering Health Equity in Climate Action

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle