Carlsbergs arbejde med vand rammer virkeligheden

Bryggerikoncernen fremviste i denne uge et innovationspartnerskab, som skal skaffe rent vand og arbejde til kvinder i et særligt vandtrængt område i Indien. Strategien for vand strækker sig dog meget længere end det.

Indien mærker allerde presset på vandressourcerne - ikke mindst i the Sundarabans, hvor Carlsbergs nye vandprojekt bliver etableret. .

27.11.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I Vestbengal ligger The Sundarbans, et område som allerede er hårdt mærket af klimaforandringer og knaphed på vand. Området har saltvand på alle sider og den voksende havstand påvirker allerede vandforsyningerne. Nu sætter Carlsberg – i et partnerskabsprojekt – ind for at skaffe rent og afsaltet drikkevand til en landsby med 4.000 indbyggere i The Sundarbans, og beskæftigelse til en mindre gruppe kvinder. 

Konkret består partnerskabet af Carlsberg, Desolenator – som har udviklet verdens første vandrensnings- og afsaltningsteknologi baseret på solenergi, og NGO’en WaterAid og the Sundarbans Social Developemtn Centre, som bidrager med lokalkendskab, og Strathclyde University, som sammen med WaterAid har designet en community-ledet distirbutionsmodel for det rene vand, der kommer. Byggeriet af anlægget begynder før nytår og tages i brug i løbet af 2021. 

En del af en større strategi for vand
Indsatsen passer ind i Carlsbergs Together towards Zero-strategi, hvor man etablerer et ønske om at beskytte de fælles vandressourcer i højrisikoområder. Og netop sådan et er The Sundabarans, hvor Carlsberg også har bryggeriet Kolkata.  Vandet der renses igennem Desolenator installationen kommer udelukkende til at blive distribueret til lokalbefolkningen i Sunderbans, og har derfor ingen direkte forbindelse til selve bryggeriet.

”Vores ambition er at lave partnerskaber, der beskytter de vandressourcer vi deler med lokalsamfund, og derfor er initiativet en del af Together Towards Zero programmet, da alle bryggerierne i Indien er identificeret som liggende i et højrisiko vandområde i vores analyse foretaget af WWF, siger Simon Boas Hoffmeyer.

Carlsbergs interesse og ansvarsfølelse i forhold til vandforsyning stammer fra, at vand er en af de fire hovedingredienser i øl, og at bryggerier typisk har et ikke uvæsentligt vandtræk i de områder, de er placeret.  Det er også baggrunden for analysen fra WWF, som dækker Carlsbergs 82 bryggerier i 24 lande med et blik på hvor udsatte bryggeriernes omgivelser var for vandmangel.

Et model af anlægget til rensning og afsaltning af vand med solkraft. Den rigtige udgave forventes klar i 2021. .

”Denne installation er blandt de første i verden, så planen er at sørge for en succesfuld implementering i West Bengal, for derefter at identificere andre områder hvor teknologien kan bidrage med rent vand. Projektet er et eksempel på den slags projekter vi vil iværksætte from mod 2030 i alle de områder, som defineres som høj-risiko i den analyse som WWF lavede for os. Vi har 17 bryggerier, der ligger i områder, som defineres som høj-risiko, som er forbundet til 9 forskellige vandområder. Målet er at lave vandprojekter, i alle 9 vandområder,” forklarer Simon Boas Hoffmeyer.

Skaber også jobs
Ud over brugen af den nye rensningsteknologi fra Desolenator ligger der forholdsvis meget innovation i den vanddistributionsmodel, som projektet også er baseret på.

”Vi har sikret, at kvinder fra lokalsamfundet skal lede og styre distributionen af det nye rene vand. Det gør vi for at forbedre deres dagligdag, sundhed, skabe jobs og sikre lokal forankring af projektet. Her er vores partnerskaber med WaterAid og Sundarbans Social Development Center helt afgørende, da der er langt fra Valby Bakke til ØstIndien, specielt i disse COVID-19 tider,” siger Simon Boas Hoffmeyer.

Uafhængigt af den indiske forretning
Det er ikke nogen hemmelighed, at Carlsberg i øjeblikket oplever udfordringer omkring ledelse og korruption i dele af deres aktiviteter i Indien. Det har virksomheden selv fortalt ganske åbent om. Spørgsmålet er, hvordan man som virksomhed håndterer, at man både har fremadrettede projekter som dette i samme marked?

”Jeg forstår godt, du spørger, men de udfordringer vi har med vores joint venture-partner i det indiske selskab, har heldigvis ikke noget at gøre med vores bæredygtighedsambitioner,” siger Simon Boas Hoffmeyer.

”Desolonator projektet er finansieret her fra Valby, og drives i samarbejde med Desolenator, WaterAid, Sundarbans Social Development Center, Strathclyde University, samt kollegaer fra centrale, regionale og lokale funktioner. Ydermere er de 9 vandområder, hvor vi vil lave projekter, spredt ud over Sydøstasien. Grunden til at vi er begyndt i The Sunderbands, er, at det uden tvivl er et af de områder, der mærker de negative effekter fra den globale opvarmning værst. Dertil kommer, at området blev ekstremt hårdt ramt af cykloner og COVID-19. Derfor har vi valgt dette vandområde som et af de første,” afslutter han.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online