Burberry vil nedsætte sin CO2-udledning med 95 procent i 2022

Burberry har netop annonceret modevirksomhedens nye klimamål. De vil således skære sin direkte udledning med 95 procent i 2022, ligesom at de vil reducere udledningen i forsyningskæden med 30 procent i 2030.

10.07.2019

CSR.dk

Det har virksomheden ifølge GreenBiz fornyeligt annonceret som led i modevirksomheden ambition om at blive en af branchens grønneste virksomheder. Ambitionerne betyder da også, at Burberry slutter sig til en lille håndfuld af virksomheder – deriblandt BT og Tesco – der på nuværende tidspunkt har sat så ambitiøse klimamål.

Udover reduktionen af den direkte udledning har Burberry for første gang også sat mål for sin forsyningskæde om at reducere Scope 3-udledningen med 30 procent i 2030.

“For første gang sætter vi mål for vores CO2-udledning, der gælder for vores udvidede forsyningskæde, og som er en stor tilføjelse til vores allerede ambitiøse mål om at gøre vores eget energiforbrug CO2-neutralt i 2022”, siger vicepræsident i Burberry, Pam Batty, til GreenBiz og fortsætter:

”Det kræver samarbejde at ændre systemet, og vi vil arbejde tæt sammen med vores partnere i forsyningskæden, om at gøre det der kræves for at blive på sporet og nå vores mål”.

Ramt af voldsom kritik sidste sommer
Allerede i dag stammer 68 procent af den energi, som Burberry anvender, fra vedvarende kilder, og som medlem af RE100 af virksomheden lovet, at det tal skal være steget til 100 procent i 2022.

Det er dog ikke alt, som Burberry gør, der vækker lige stor begejstring hos miljøorganisationer. Sidste sommer blev det således afsløret, at mærket ødelagde usolgt tøj, tilbehør og parfumer til en værdi af næsten 38 mio. dollar i 2017. Det har siden fået Burberry til at stoppe denne praksis og i stedet have mere fokus på genbrug og genanvendelse.

Burberrys seneste udmeldinger om at nedsætte virksomhedens miljømæssige påvirkning bliver dog positivt modtaget af Cynthia Cummis, der er direktør for den private sektors klimapåvirkning hos World Resources Institute:

Læs også: Bæredygtig modeapp skal hjælpe forbrugere

“Burberrys ambitiøse mål viser det lederskab og innovation, som ambitionerne en CO2-fri verden kræver. For at forhindre katastrofale klimaforandringer er det vigtigt at alle store tøj og sko brands sætter science-based mål”, siger hun til GreenBiz.

- JMA

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024BSR

Sponseret

Measuring Biodiversity: Is e-DNA Part of Your Data Collection Kit?

11.09.2024CSR.dk

Emissionsfrie arbejdsmaskiner: Nyt værktøj hjælper kommuner med at dokumentere klimagevinster

11.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller får gennembrud på jordbaserede solcelleanlæg

10.09.2024Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

09.09.2024Denteks A/S

Sponseret

Klimaforandringer, Tekstilindustrien og Dit Hotel: Hvad Kan Vi Gøre?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg