Brugen af bæredygtige mærker går tilbage

Selv om de danske forbrugere i stigende grad køber bæredygtigt, er mange stadig i vildrede, når det kommer til at anlægge en grønnere livsstil. En af årsagerne skal findes i den uoverskuelige jungle af bæredygtighedsmærker på varer i butikkerne.

Selv om de danske forbrugere i stigende grad køber bæredygtigt, er mange stadig i vildrede, når det kommer til at anlægge en grønnere livsstil..

19.03.2019

CSR.dk

Selvom forbrugere er så vilde med bæredygtige produkter, at de villige til at betale mere for de produkter, der er markeret med et lille klistermærke med bogstavet Ø eller den grønne svane, så er den generelle brug af varer med bæredygtighedsmærker gået tilbage siden midten af 2016.

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

Det skriver Berlingske og uddyber, at det muligvis kan forklares med, at mange danskere bliver koblet af, fordi antallet af mærker er steget markant. Ifølge en analyse af mærkningsordninger i den danske detailhandel, som Dansk Erhverv har foretaget, så tilbyder de bæredygtige mærker derfor ikke længere løsninger på de voksende udfordringer.

”Forbrugere er vanemennesker. Det betyder, at danskerne i højere grad går efter enkelte stærke brands og mærker på markedet, som kan give dem vished for, at de faktisk får den bæredygtighed, de betaler for”, siger Dorte Wimmer, detail- og forbrugerekspert i Retail Institute Scandinavia til Berlingske.

Det understøttes i analysen af, at det statskontrollerede Ø-mærke topper på kendskab og dermed udgør et forbillede for andre mærker, når det kommer til efterspørgslen blandt forbrugerne.

Ifølge Dorte Wimmer er detailhandlen karakteriseret ved et utal af mærkningsordninger, der alle kan være forskellige mellem virksomhederne. Det kan som forbruger derfor være svært at forholde sig til de mange mærker, hvilket afspejler sig i købevaner samt mærkningsordningernes indvirkning og succes over for forbrugerne.

”Der er lavet studier på, at forbrugerne max. husker ti mærker – resten går i glemmebogen. Som forbruger finder man altså hurtigt ud af, hvilke mærker der fungerer for en, og hvilke man vil betale for, og vi kan også se, at forbrugerne går efter specifikke brands. Nogle mærker er bedre til at oplyse om bæredygtighed end andre, men det er klart, at jo flere mærker der er på markedet, desto mere forvirring skaber det”, siger hun til Berlingske.

Væksten forvirrer forbrugerne
En forklaring på forvirringen omkring mærkningsordningerne, som analysenotatet fremlægger, består i, at væksten i antallet af mærkningsordninger forvirrer forbrugerne så meget, at nogle vælger helt at se bort fra mærkerne, når de køber ind.

Der er i skrivende stund 60-65 mærkningsordninger i detailhandlen, som er uafhængige og kontrolleret af tredjepart. De resterende mærkningsordninger, som udgør flertallet, driver virksomheder og brancher selv i forbindelse med markedsføringen af produkterne, og de er ikke uafhængigt udviklede og kontrollerede.

Her er forbrugerkendskabet typisk lavt, og det er op til forbrugerne at vurdere mærkets kvalitet. De mange virksomhedsmærker kan forvirre og gøre det svært for danskerne at vide, hvilke mærker de skal rette sig efter. Ifølge analysen er det kun godt hver femte dansker, som finder det let at skelne uafhængige bæredygtighedsmærker fra eksempelvis virksomhedsmærker, som ikke kontrolleres af en uafhængig tredjepart.

Spørgsmålet er således, om det uoverskuelige antal af mærkningsordninger på markedet kan gøre, at en overordnet bæredygtig og miljøvenlig dagsorden ikke fremmes i en tilstrækkelig grad i detailhandlen.

Ifølge miljøpolitisk chef for Dansk Erhverv, Jakob Lamm Zeuthen, skal der udbredes en større bevidsthed om og iværksættes en handleplan af mærkningsordningerne fra virksomhedernes side, der svarer til forbrugernes behov og idealer.

”Hvad skal der til, for at mærker kan fremme dagsordenen, når det kommer til miljø og bæredygtighed? Hvad skal der til, for at der kan skabes en debat om det? Det er vigtigt for virksomhederne og forbrugerne at stille de spørgsmål”, siger han til Berlingske.

Læs også: Unge mangler tillid til modevirksomheders CSR-arbejde

På trods af faldet i varer med bæredygtighedsmærker, så viser undersøgelsen dog også, at 64 procent af danskerne stadig tillægger mærkningsordninger betydning, når de køber ind. Det er særligt ved fødevarer samt kosmetik og pleje, at forbrugerne holder et ekstra vågent øje med mærkerne.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby