Brugen af bæredygtige mærker går tilbage

Selv om de danske forbrugere i stigende grad køber bæredygtigt, er mange stadig i vildrede, når det kommer til at anlægge en grønnere livsstil. En af årsagerne skal findes i den uoverskuelige jungle af bæredygtighedsmærker på varer i butikkerne.

Selv om de danske forbrugere i stigende grad køber bæredygtigt, er mange stadig i vildrede, når det kommer til at anlægge en grønnere livsstil..

19.03.2019

CSR.dk

Selvom forbrugere er så vilde med bæredygtige produkter, at de villige til at betale mere for de produkter, der er markeret med et lille klistermærke med bogstavet Ø eller den grønne svane, så er den generelle brug af varer med bæredygtighedsmærker gået tilbage siden midten af 2016.

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

Det skriver Berlingske og uddyber, at det muligvis kan forklares med, at mange danskere bliver koblet af, fordi antallet af mærker er steget markant. Ifølge en analyse af mærkningsordninger i den danske detailhandel, som Dansk Erhverv har foretaget, så tilbyder de bæredygtige mærker derfor ikke længere løsninger på de voksende udfordringer.

”Forbrugere er vanemennesker. Det betyder, at danskerne i højere grad går efter enkelte stærke brands og mærker på markedet, som kan give dem vished for, at de faktisk får den bæredygtighed, de betaler for”, siger Dorte Wimmer, detail- og forbrugerekspert i Retail Institute Scandinavia til Berlingske.

Det understøttes i analysen af, at det statskontrollerede Ø-mærke topper på kendskab og dermed udgør et forbillede for andre mærker, når det kommer til efterspørgslen blandt forbrugerne.

Ifølge Dorte Wimmer er detailhandlen karakteriseret ved et utal af mærkningsordninger, der alle kan være forskellige mellem virksomhederne. Det kan som forbruger derfor være svært at forholde sig til de mange mærker, hvilket afspejler sig i købevaner samt mærkningsordningernes indvirkning og succes over for forbrugerne.

”Der er lavet studier på, at forbrugerne max. husker ti mærker – resten går i glemmebogen. Som forbruger finder man altså hurtigt ud af, hvilke mærker der fungerer for en, og hvilke man vil betale for, og vi kan også se, at forbrugerne går efter specifikke brands. Nogle mærker er bedre til at oplyse om bæredygtighed end andre, men det er klart, at jo flere mærker der er på markedet, desto mere forvirring skaber det”, siger hun til Berlingske.

Væksten forvirrer forbrugerne
En forklaring på forvirringen omkring mærkningsordningerne, som analysenotatet fremlægger, består i, at væksten i antallet af mærkningsordninger forvirrer forbrugerne så meget, at nogle vælger helt at se bort fra mærkerne, når de køber ind.

Der er i skrivende stund 60-65 mærkningsordninger i detailhandlen, som er uafhængige og kontrolleret af tredjepart. De resterende mærkningsordninger, som udgør flertallet, driver virksomheder og brancher selv i forbindelse med markedsføringen af produkterne, og de er ikke uafhængigt udviklede og kontrollerede.

Her er forbrugerkendskabet typisk lavt, og det er op til forbrugerne at vurdere mærkets kvalitet. De mange virksomhedsmærker kan forvirre og gøre det svært for danskerne at vide, hvilke mærker de skal rette sig efter. Ifølge analysen er det kun godt hver femte dansker, som finder det let at skelne uafhængige bæredygtighedsmærker fra eksempelvis virksomhedsmærker, som ikke kontrolleres af en uafhængig tredjepart.

Spørgsmålet er således, om det uoverskuelige antal af mærkningsordninger på markedet kan gøre, at en overordnet bæredygtig og miljøvenlig dagsorden ikke fremmes i en tilstrækkelig grad i detailhandlen.

Ifølge miljøpolitisk chef for Dansk Erhverv, Jakob Lamm Zeuthen, skal der udbredes en større bevidsthed om og iværksættes en handleplan af mærkningsordningerne fra virksomhedernes side, der svarer til forbrugernes behov og idealer.

”Hvad skal der til, for at mærker kan fremme dagsordenen, når det kommer til miljø og bæredygtighed? Hvad skal der til, for at der kan skabes en debat om det? Det er vigtigt for virksomhederne og forbrugerne at stille de spørgsmål”, siger han til Berlingske.

Læs også: Unge mangler tillid til modevirksomheders CSR-arbejde

På trods af faldet i varer med bæredygtighedsmærker, så viser undersøgelsen dog også, at 64 procent af danskerne stadig tillægger mærkningsordninger betydning, når de køber ind. Det er særligt ved fødevarer samt kosmetik og pleje, at forbrugerne holder et ekstra vågent øje med mærkerne.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.05.2025CSR.dk

Danica skruer bissen på overfor energisektoren

16.05.2025CSR.dk

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

16.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis er udvalgt til Børsen Bæredygtig for tredje år i træk med fokus på genanvendte tekstiler

16.05.2025SustainBusiness

Sponseret

ESG i den finansielle verden

15.05.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

"Bæredygtighed i Elis 2024" er netop offentliggjort

13.05.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Fra gamle jeans til sneakers: Samarbejde mellem VAER og Folkekirkens Nødhjælp forener mode og miljø

13.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Moral er godt, Dobbeltmoral er ikke dobbelt så godt!

13.05.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kollegieværelse til global cirkularitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
Bag om billederne fra verdens brændpunkter med Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

13.10.2024

Sted

København, Odense og Århus

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015. EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkurset afsluttes med en 2-timers eksamen, og du vil også blive evalueret for din fremgang under kurset. Når du består både eksamen og forløbet, vil du modtage et anerkendt CQI and IRCA-certifikat.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Sinatur Hotel Frederiksdal Sjælland, Frederiksdalsvej 360, 2800 Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle