Bæredygtighed giver virksomheden succes
Ansvarlighed over for samfundet er fremtidens konkurrenceparameter, mener Dansk Erhverv.
Bæredygtighed er nøglen til succes for danske virksomheder. Ansatte skal kunne arbejde frivilligt i arbejdstiden, leverandører skal have et ordentligt arbejdsmiljø - eller skrottes, og virksomheden selv skal belaste miljøet mindst muligt. Det mener Dansk Erhverv, der sammen med en række frontløbervirksomheder har udarbejdet et navigationsværktøj, som andre firmaer kan bruge til selv at indarbejde bæredygtighed i forretningen, skriver buiness.dk.
Der ses en stigende forventning fra kunder, samarbejdspartnere, NGOer, medarbejdere og politisk hold om, at virksomhederne tager et samfundsansvar på sig. Formår virksomhederne at forankre det i forretningens øvrige kerneopgave og at få et strategisk sigte med det, bliver det et væsentligt konkurrenceparameter, siger Birgitte Meisner, fagchef for HR & Ledelse i Dansk Erhverv.
Samme erkendelse er til at spotte blandt de danske virksomheder. En undersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemmer viser, at knap 60 pct. af virksomhederne ruster sig til at blive mere miljø- og samfundsansvarlige, og tre ud af fire forventer, at bæredygtighed fremover vil være en betingelse for at kunne klare sig på det internationale marked.
Af dem, der allerede arbejder med bæredygtighed, melder 59 pct., at formålet er at sikre virksomheden et godt image. Det er et helt legitimt argument, mener Birgitte Meisner.
"Det handler om at være i stand til at rekruttere og leve op til de interne og eksterne forventninger, virksomhederne møder. Så der er ikke bare tale om vinduespynt, om at kunne flashe sin bæredygtighed," siger hun.