Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner

IMO’s mål om at halvere shippingsektorens CO2-udledning i 2050 vil kræve investeringer på mellem 50 og 70 mia. dollars om året i 20 år, eller i alt op i nærheden af 10 billioner kroner. Det viser en analyse bestilt af den danskledede Getting to Zero Coalition. Men der er muligheder i investeringerne, påpeger ekspert.

Det vil koste milliarder af dollars årligt at reducere shippingbranchens CO2-udledning, men der er muligheder i investeringerne. viser analyse..

23.01.2020

CSR.dk

Analysen viser således, at der afhængig af metoder, først og fremmest når det gælder produktion af biobrændsel, skal investeres mellem 50 og 70 mia. dollars om året i de 20 år mellem 2030 og 2050, hvilket sender den samlede regning op i nærheden af 10 billioner kroner – altså 10.000 milliarder. Hvis sektoren skal helt dekarboniseres kan man så smide yderligere $400 mia. oveni henover de to årtier.

”Vi er nødt til at forstå størrelsen på udfordringen for at løse den. Shippingbranchens omstilling til CO2-frie energikilder kræver markante infrastrukturinvesteringer. De nødvendige investeringer skal ses i forhold til de globale energiinvesteringer, som løb op i 1,85 billioner dollars alene i 2018”, siger Johannah Christensen, der er direktør og projektchef i Global Maritime Forum, som er en af partnerne bag Getting to Zero-koalitionen.

”Det viser, at shippingsektorens grønne omstilling er en stor, men bestemt opnåelig opgave, hvis der bliver gennemført de rette politiske tiltag”, tilføjer hun.

Dyre investeringer med store muligheder
Udover selve investeringsniveauet kaster analysen også lys over, hvor disse investeringer skal foretages. De kan fordeles på to områder: skibsrelaterede og landbaserede indsatser.

Klart den største del af investeringerne, 87 procent, skal finde sted på land. Det drejer sig først og fremmest om investeringer i produktionen af biobrændstoffer og andre typer brændsler med lavt CO2-aftryk, foruden faciliteter til transport og opbevaring af disse brændstoffer.

De resterende 13 procent, der skal bruges på selve skibene, skal postes i nye motorer og maskineri, og i brændstofopbevaring om bord, på såvel nybyggede fartøjer som ældre, der så skal bygges om. Derudover skal der også investeres i at forbedre energieffektiviteten ombord, hvilket man regner med vil blive endnu mere nødvendigt, fordi de nye brændstoftyper er dyrere end de gamle, fossile af slagsen.

CO2-afgift skal støtte omstilling

På Global Maritime Forums årsmøde for nylig blev der fremlagt et forslag til en global CO2-afgift, der kan understøtte sektorens omstilling økonomisk.

Afgiften skulle starte på 10 dollars per ton CO2 for så at stige til 50-75 dollars per ton CO2 omkring 2030. 10 dollars per ton CO2 ville resultere i en årlig finansiering på otte mia. dollars, mens en afgift på 75 dollars ville kaste 70 mia. dollars af sig årligt.

Men selvom det bliver dyrt, så giver det god mening, lyder det fra banksektoren, der skal være med til at finansiere investeringerne.

”Bæredygtige investeringer er kommet for at blive. Vi forudser en stor appetit på investeringer i bæredygtige infrastrukturprojekter, der kan bidrage til at reducere drivhusgasudledningerne”, siger Chairman for Global Shipping Logistics & Offshore i Citi, Michael Parker.

Fra Energy Transitions Commission peger formand Adair Turner på, at investeringerne skal ses som muligheder for virksomheder i og med tilknytning til shippingbranchen.

Læs også: CMA CGM øger brugen af biobrændstof

”Store dele af shippingsektorens dekarbonisering skal ske på land. Det er en systemisk transformation, der rækker ud over den maritime industris evner. Vi skal samle hele brændstofværdikæden, upstream og downstream, for at skabe omstillingen til CO2-frie energikilder. Gjort rigtigt repræsenterer det her forretningsmuligheder for billioner af dollars”, siger han. 

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: transport

Transportsektoren leverer mere end 20 procent af de globale udledninger, og der arbejdes endog meget ihærdigt med at finde nye måder at drive skibe, fly og lastbiler frem. Vi ser på, hvad man ved lige nu, og samler gode råd til, hvad alle virksomheder kan gøre, når de køber fragt.

Relateret indhold

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom