13 virksomheder for BETTER TRUCKING

Europæisk projekt skal forbedre image og arbejdsforhold i transportbranchen

Foto: Mike Mozart, Flickr..

17.12.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

’Praktisk forandring på vejen’. Sådan lyder den kortfattede udgave af målsætningen for samarbejdsplatformen “Better Trucking”, som organisationen CSR Europe lancerede tidligere i år.

Med lidt flere ord sigter samarbejdet efter at ‘tage lederskab og gøre en fælles indsats for at skabe forbedringer i arbejdsforholdene for de ansatte i vejtransportbranchen, og compliance med lovgivningen’, som det hedder.  Frem mod marts 2020 er ambitionen at få 20-30 virksomheder til at gå med i  amarbejdet.

Indtil videre er 13 selskaber ombord: BMW, Daimler, Deutsche Post-DHL, Ikea, Maersk, Raben, Scania, XPOLogistics, Volkswagen, Volvo Group og Volvo Car Corporation har været med til de to første arbejdsgrupper, der blev afviklet primo oktober hhv. medio november.

”Et lidt hårdt sted at være”
Der er altså tale om både logistik-/transportudbydere og fabrikanter af lastbiler, som samtidig selv er transportkøbere. Disse vil drive selve initiativet, mens en stribe mindre leverandørorganisationer, fagforeninger og trafikmyndigheder vil blive inddraget i konsulentroller. Til at starte med er der sat en tidsramme på to år, med mulighed for forlængelse. Geografisk er fokus indtil videre på Europa, men løsningerne skal være skalérbare på verdensplan. Og der er nok at tage fat i, lyder  et fra Daniel Lissoni, der er projektleder på Better Trucking for CSR Europe.

”Branchen rummer et bredt spektrum af udfordringer og nogle deciderede problemer i den svære kategori, såsom lønrammer, arbejdstider og hvileforhold, som samtidig ofte er komplicerede at holde øje med, selvom lovgivningen er der. Og så er der nogle konkurrencemæssige overvejelser, der gør dem sensitive”, forklarer han, og peger samtidig på den generelle mangel på chauffører og den høje og stigende gennemsnitsalder som en anden udfordring for industrien.

Det er ikke desto mindre vigtigt, Inden for EU er næste fem millioner mennesker beskæftiget med vejtransport. På verdensplan dør 1,2 millioner mennesker om året i trafikulykker, og det er den 8. største dødsårsag globalt. Tunge lastbiler er med i en overvægt af disse, ofte pga. træthed hos chaufføren. I EU regner man med, at træthed er en betydelig faktor i omkring 20 procent af alle ulykker med tung transport.

”Derfor venter der en stor opgave med at forbedre ikke alene arbejdsforhold, økonomiske vilkår, standarder og indsatsen omkring compliance etc., men også det image, truckingindustrien har som et lidt hårdt sted at være”, siger Daniel Lissoni.

Det starter med tre analyser
Med indtil videre kun to møder afholdt, og omkring halv fyldt op, når det gælder deltagervirksomheder på platformen, så er Better Trucking stadig i opstartsfasen, understreger Daniel Lissoni.

”Vi afsøger stadig mulighederne”, som han siger, og fremhæver den brede vifte af mulige partnere og andre interessenter, der byder sig til.  Her i den indledende fase er planen, at initiativet skal gennemføre en dybere analyse af årsagerne til de problemer, som industrien står overfor. På grundlag af denne analyse skal der herefter afvikles tre processer:

1) Udvikling af sociale retningslinjer og standarder (Truck Transport Social Guidelines – TTSG) , hvilket angiveligt aldrig er set før i den branche.
2) Udvikling af en effektiv due diligence-tilgang, herunder et brugbart risikovurderingsværktøj og en undersøgelse af mulighederne for at etablere en mærknings-/certificeringsordning
3) Investering i kapacitetsopbygning og effektive løsninger, herunder videndeling på tværs af logistikmarkedet og en undersøgelse af mulighederne for at styrke chaufførernes position.

Mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’
”Det åbenlyse, overordnede mål med hele projektet er en bedre branche for de ansatte på gulvet, så at sige, og det føler vi kræver en mere fælles tilgang, end der findes i dag. Eksempelvis når det kommer til de sociale retningslinjer, så er der mange virksomheder, der har deres egne sæt regler for sine logistikleverandører, men der mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’”, siger Daniel Lissoni.

Som en del af initiativet sigter CSR Europe derfor efter at benchmarke alle de deltagende logistikselskabers forskellige retningslinjer og code of conducts, for på den måde at identificere både best practice og eventuelle huller.
Ud fra det arbejde skal der så sammensættes et nyt, fælles regelsæt med praktiske anbefalinger til at sikre compliance med eksisterende lovgivning og trafiksikkerhedsnormer, som efterfølgende skal kommunikeres ud til markedet.

Indtil videre har gruppen dog ’nedprioriteret’ onlineplatformen, og man regner ikke med at have budget til en hjemmeside i løbet af projektets første leveår. Partnerne kan dog dele information og få adgang til EU services via CSR Europe.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: risiko i leverandørkæden

Hvor kommer en virksomheds varer egentlig fra, og hvilke forhold er de produceret under? CSR.dk ser på, hvordan man kan arbejde med en risikobaseret tilgang til ansvarlige indkøb.

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00