13 virksomheder for BETTER TRUCKING

Europæisk projekt skal forbedre image og arbejdsforhold i transportbranchen

Foto: Mike Mozart, Flickr..

17.12.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

’Praktisk forandring på vejen’. Sådan lyder den kortfattede udgave af målsætningen for samarbejdsplatformen “Better Trucking”, som organisationen CSR Europe lancerede tidligere i år.

Med lidt flere ord sigter samarbejdet efter at ‘tage lederskab og gøre en fælles indsats for at skabe forbedringer i arbejdsforholdene for de ansatte i vejtransportbranchen, og compliance med lovgivningen’, som det hedder.  Frem mod marts 2020 er ambitionen at få 20-30 virksomheder til at gå med i  amarbejdet.

Indtil videre er 13 selskaber ombord: BMW, Daimler, Deutsche Post-DHL, Ikea, Maersk, Raben, Scania, XPOLogistics, Volkswagen, Volvo Group og Volvo Car Corporation har været med til de to første arbejdsgrupper, der blev afviklet primo oktober hhv. medio november.

”Et lidt hårdt sted at være”
Der er altså tale om både logistik-/transportudbydere og fabrikanter af lastbiler, som samtidig selv er transportkøbere. Disse vil drive selve initiativet, mens en stribe mindre leverandørorganisationer, fagforeninger og trafikmyndigheder vil blive inddraget i konsulentroller. Til at starte med er der sat en tidsramme på to år, med mulighed for forlængelse. Geografisk er fokus indtil videre på Europa, men løsningerne skal være skalérbare på verdensplan. Og der er nok at tage fat i, lyder  et fra Daniel Lissoni, der er projektleder på Better Trucking for CSR Europe.

”Branchen rummer et bredt spektrum af udfordringer og nogle deciderede problemer i den svære kategori, såsom lønrammer, arbejdstider og hvileforhold, som samtidig ofte er komplicerede at holde øje med, selvom lovgivningen er der. Og så er der nogle konkurrencemæssige overvejelser, der gør dem sensitive”, forklarer han, og peger samtidig på den generelle mangel på chauffører og den høje og stigende gennemsnitsalder som en anden udfordring for industrien.

Det er ikke desto mindre vigtigt, Inden for EU er næste fem millioner mennesker beskæftiget med vejtransport. På verdensplan dør 1,2 millioner mennesker om året i trafikulykker, og det er den 8. største dødsårsag globalt. Tunge lastbiler er med i en overvægt af disse, ofte pga. træthed hos chaufføren. I EU regner man med, at træthed er en betydelig faktor i omkring 20 procent af alle ulykker med tung transport.

”Derfor venter der en stor opgave med at forbedre ikke alene arbejdsforhold, økonomiske vilkår, standarder og indsatsen omkring compliance etc., men også det image, truckingindustrien har som et lidt hårdt sted at være”, siger Daniel Lissoni.

Det starter med tre analyser
Med indtil videre kun to møder afholdt, og omkring halv fyldt op, når det gælder deltagervirksomheder på platformen, så er Better Trucking stadig i opstartsfasen, understreger Daniel Lissoni.

”Vi afsøger stadig mulighederne”, som han siger, og fremhæver den brede vifte af mulige partnere og andre interessenter, der byder sig til.  Her i den indledende fase er planen, at initiativet skal gennemføre en dybere analyse af årsagerne til de problemer, som industrien står overfor. På grundlag af denne analyse skal der herefter afvikles tre processer:

1) Udvikling af sociale retningslinjer og standarder (Truck Transport Social Guidelines – TTSG) , hvilket angiveligt aldrig er set før i den branche.
2) Udvikling af en effektiv due diligence-tilgang, herunder et brugbart risikovurderingsværktøj og en undersøgelse af mulighederne for at etablere en mærknings-/certificeringsordning
3) Investering i kapacitetsopbygning og effektive løsninger, herunder videndeling på tværs af logistikmarkedet og en undersøgelse af mulighederne for at styrke chaufførernes position.

Mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’
”Det åbenlyse, overordnede mål med hele projektet er en bedre branche for de ansatte på gulvet, så at sige, og det føler vi kræver en mere fælles tilgang, end der findes i dag. Eksempelvis når det kommer til de sociale retningslinjer, så er der mange virksomheder, der har deres egne sæt regler for sine logistikleverandører, men der mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’”, siger Daniel Lissoni.

Som en del af initiativet sigter CSR Europe derfor efter at benchmarke alle de deltagende logistikselskabers forskellige retningslinjer og code of conducts, for på den måde at identificere både best practice og eventuelle huller.
Ud fra det arbejde skal der så sammensættes et nyt, fælles regelsæt med praktiske anbefalinger til at sikre compliance med eksisterende lovgivning og trafiksikkerhedsnormer, som efterfølgende skal kommunikeres ud til markedet.

Indtil videre har gruppen dog ’nedprioriteret’ onlineplatformen, og man regner ikke med at have budget til en hjemmeside i løbet af projektets første leveår. Partnerne kan dog dele information og få adgang til EU services via CSR Europe.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: risiko i leverandørkæden

Hvor kommer en virksomheds varer egentlig fra, og hvilke forhold er de produceret under? CSR.dk ser på, hvordan man kan arbejde med en risikobaseret tilgang til ansvarlige indkøb.

Relateret indhold

09.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Hvad holder dig fast i en 50 år gammel automationsmodel?

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København