13 virksomheder for BETTER TRUCKING

Europæisk projekt skal forbedre image og arbejdsforhold i transportbranchen

Foto: Mike Mozart, Flickr..

17.12.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

’Praktisk forandring på vejen’. Sådan lyder den kortfattede udgave af målsætningen for samarbejdsplatformen “Better Trucking”, som organisationen CSR Europe lancerede tidligere i år.

Med lidt flere ord sigter samarbejdet efter at ‘tage lederskab og gøre en fælles indsats for at skabe forbedringer i arbejdsforholdene for de ansatte i vejtransportbranchen, og compliance med lovgivningen’, som det hedder.  Frem mod marts 2020 er ambitionen at få 20-30 virksomheder til at gå med i  amarbejdet.

Indtil videre er 13 selskaber ombord: BMW, Daimler, Deutsche Post-DHL, Ikea, Maersk, Raben, Scania, XPOLogistics, Volkswagen, Volvo Group og Volvo Car Corporation har været med til de to første arbejdsgrupper, der blev afviklet primo oktober hhv. medio november.

”Et lidt hårdt sted at være”
Der er altså tale om både logistik-/transportudbydere og fabrikanter af lastbiler, som samtidig selv er transportkøbere. Disse vil drive selve initiativet, mens en stribe mindre leverandørorganisationer, fagforeninger og trafikmyndigheder vil blive inddraget i konsulentroller. Til at starte med er der sat en tidsramme på to år, med mulighed for forlængelse. Geografisk er fokus indtil videre på Europa, men løsningerne skal være skalérbare på verdensplan. Og der er nok at tage fat i, lyder  et fra Daniel Lissoni, der er projektleder på Better Trucking for CSR Europe.

”Branchen rummer et bredt spektrum af udfordringer og nogle deciderede problemer i den svære kategori, såsom lønrammer, arbejdstider og hvileforhold, som samtidig ofte er komplicerede at holde øje med, selvom lovgivningen er der. Og så er der nogle konkurrencemæssige overvejelser, der gør dem sensitive”, forklarer han, og peger samtidig på den generelle mangel på chauffører og den høje og stigende gennemsnitsalder som en anden udfordring for industrien.

Det er ikke desto mindre vigtigt, Inden for EU er næste fem millioner mennesker beskæftiget med vejtransport. På verdensplan dør 1,2 millioner mennesker om året i trafikulykker, og det er den 8. største dødsårsag globalt. Tunge lastbiler er med i en overvægt af disse, ofte pga. træthed hos chaufføren. I EU regner man med, at træthed er en betydelig faktor i omkring 20 procent af alle ulykker med tung transport.

”Derfor venter der en stor opgave med at forbedre ikke alene arbejdsforhold, økonomiske vilkår, standarder og indsatsen omkring compliance etc., men også det image, truckingindustrien har som et lidt hårdt sted at være”, siger Daniel Lissoni.

Det starter med tre analyser
Med indtil videre kun to møder afholdt, og omkring halv fyldt op, når det gælder deltagervirksomheder på platformen, så er Better Trucking stadig i opstartsfasen, understreger Daniel Lissoni.

”Vi afsøger stadig mulighederne”, som han siger, og fremhæver den brede vifte af mulige partnere og andre interessenter, der byder sig til.  Her i den indledende fase er planen, at initiativet skal gennemføre en dybere analyse af årsagerne til de problemer, som industrien står overfor. På grundlag af denne analyse skal der herefter afvikles tre processer:

1) Udvikling af sociale retningslinjer og standarder (Truck Transport Social Guidelines – TTSG) , hvilket angiveligt aldrig er set før i den branche.
2) Udvikling af en effektiv due diligence-tilgang, herunder et brugbart risikovurderingsværktøj og en undersøgelse af mulighederne for at etablere en mærknings-/certificeringsordning
3) Investering i kapacitetsopbygning og effektive løsninger, herunder videndeling på tværs af logistikmarkedet og en undersøgelse af mulighederne for at styrke chaufførernes position.

Mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’
”Det åbenlyse, overordnede mål med hele projektet er en bedre branche for de ansatte på gulvet, så at sige, og det føler vi kræver en mere fælles tilgang, end der findes i dag. Eksempelvis når det kommer til de sociale retningslinjer, så er der mange virksomheder, der har deres egne sæt regler for sine logistikleverandører, men der mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’”, siger Daniel Lissoni.

Som en del af initiativet sigter CSR Europe derfor efter at benchmarke alle de deltagende logistikselskabers forskellige retningslinjer og code of conducts, for på den måde at identificere både best practice og eventuelle huller.
Ud fra det arbejde skal der så sammensættes et nyt, fælles regelsæt med praktiske anbefalinger til at sikre compliance med eksisterende lovgivning og trafiksikkerhedsnormer, som efterfølgende skal kommunikeres ud til markedet.

Indtil videre har gruppen dog ’nedprioriteret’ onlineplatformen, og man regner ikke med at have budget til en hjemmeside i løbet af projektets første leveår. Partnerne kan dog dele information og få adgang til EU services via CSR Europe.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: risiko i leverandørkæden

Hvor kommer en virksomheds varer egentlig fra, og hvilke forhold er de produceret under? CSR.dk ser på, hvordan man kan arbejde med en risikobaseret tilgang til ansvarlige indkøb.

Relateret indhold

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom