”Det var på tide at tage et skridt mere”

The Body Shops mål om at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed indvarsler et nyt kapitel i kædens historie. Det handler om at gøre en forskel, ikke bare for kunderne og bundlinjen, men også samfundet som helhed.

The Body Shops commitment handler blandt andet om energieffektivitet i koncernens mange butikker. Foto: Flickr/Church Street Marketplace.

30.05.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Som vi kunne berette om her på CSR.dk tidligere på året, så har kosmetikkæden The Body Shop annonceret en ambitiøs målsætning om at blive verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Udmeldingen kom i forbindelse med, at selskabet i år har 40 års jubilæum, men det er ikke den eneste forklaring på timingen i strategien, forklarer kommunikationschef for Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv.

Grundlæggende handler det nemlig om, at både tiden og virksomheden er moden til en ny commitment. Samfundets generelle fokus på bæredygtighed, klimaspørgsmål, fair trade og overordnet ansvarlig forretningsførelse er man selvsagt opmærksom på i The Body Shop, men også på de indre linjer i den verdensomspændende koncern var der opstået et behov for nye mål.

Selvom Marianne Gulløv ikke mener, at man ligefrem er blevet ’overhalet indenom’ af andre aktører på markedet, så er hun ikke i tvivl om, at man fra topledelsens side har set det nødvendigt at fortælle en ny historie om brandet og forretningen – også selvom indholdet i sig selv måske ikke er så nyt.

Kommunikationschef for The Body Shop i Danmark, Marianne Gulløv. Foto: The Body Shop.

Ny ledelse kaldte på ny strategi
”Egentlig kan den her målsætning jo spores tilbage til de oprindelige værdier fra da kæden blev grundlagt, så det er emner vi mere eller mindre altid har arbejdet med, vi har bare ikke kommunikeret så meget om det. Men siden vi sidst kørte en stor kampagne, i 2012, så har der været udskiftning i ledelsen, og i den forbindelse har man så konstateret, at det var på tide at gå et skridt videre”, forklarer hun.

Et af de centrale elementer i den nyudmeldte strategi drejer sig om ansvarlig handel. For som flere andre af erhvervslivets parter har været inde på, så er det at skabe lokal handel og omsætning i et udviklingsområde i stedet for ’bare’ at yde passiv bistand (trade not aid-princippet) potentielt yderst værdifuldt – for alle involverede.

Med det udgangspunkt har The Body Shop i mange år arbejdet med en form for screeningproces lidt ala en talentspejder i en fodboldklub, der skal finde ikke alene de bedste ingredienser, men også de mest lovende lokale samarbejdspartnere, produktionsmiljøer og leverandører.

Det har ført til at man sourcer økologisk alkohol til sine parfumer fra Equador, kokosnøddeolie fra Samoa i Stillehavet, kakaosmør fra Ghana og så fremdeles. Alle steder, hvor man mener man kan gøre en forskel lokalt og bidrage til en bæredygtig udvikling, ikke mindst økonomisk, ved at skabe internationale handelsforbindelser. Og så holder man øje med de forskellige producenter.

NGO’er holder øje
”Vi laver kontrakter med lokale, uafhængige NGO’er og kommer selv på både anmeldte og uanmeldte besøg for at sikre, at vores standarder bliver overholdt. Er det ikke tilfældet kan vi godt afbryde et samarbejde med en leverandør, men det er ikke noget, der sker tit. Og vi vil også hellere skabe nogle incitamenter for at de ændrer retning, så vi kan fortsætte samarbejdet, det er jo i alles interesse”, siger Marianne Gulløv.

Om The Body Shop

  • Grundlagt I 1976, hvor Anita Roddick åbner den første butik i Brighton i Sydengland
  • Etablerede sit Community Trade-program i 1987, der i dag omfatter 27 leverandører i 21 lande
  • I dag godt 22.000 ansatte i ca. 3000 butikker på verdensplan
  • Globalt hovedkvarter i Londonforstaden Croydon
  • Opkøbt af L’Oréal i 2006

Netop kontakten med både lokale og internationale NGO’er er en vigtig del af en anden af The Body Shops centrale målsætninger, der handler om, at man som virksomhed gerne vil blive mere transparent. Selvom man ifølge Marianne Gulløv af konkurrencehensyn formentlig ikke vil offentliggøre detaljer om lønforhold, så vil man via sit Community Trade-program, sørge for fair priser, samtidig med at NGO’erne får lov til at ’holde øje’.

I forlængelse heraf vil koncernen i højere grad rapportere om sit arbejde fremover, bl.a. i form af årlige statusrapporter, der også afdækker fremskridtet på de andre områder, selskabet arbejder på, eksempelvis skovgenopretning, overgangen til grøn energi og CO2-neutrale butikker, og reduktionen af såvel elforbrug som affaldsmængder.

Samtidig er der også et kommercielt sigte i den nye strategi. For hvor The Body Shop i mange år ikke har haft noget stort fokus på fortællinger og det at annoncere generelt, så vil man nu gerne vise omverdenen det, man kalder ’business as unusual’.

”Tidligere var vi som virksomhed fint tilfredse med mund-til-mund-omtale og begrænset opmærksomhed på vores sociale indsats, men med den her strategi vil vi gerne nå bredere ud. Den kan give os adgang til publikum på en anden måde og være en øjenåbner for eksempelvis teenagere. Og vi vil jo gerne vise, at vi mener det”, slutter Marianne Gulløv.

Læs mere om The Body Shops CSR-strategi her.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår