”Du skal placere dig på den rigtige side af historien”

Ved at styre fortællingen om ens virksomhed og branche kan man skabe opbakning til ens dagsordener. Foto: Arkiv.

10.11.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Vi står midt i et paradigmeskift med revolution på alle parametre i en virksomheds univers, og man kan ikke melde sig ud af den udvikling. Hvis du ikke selv har en strategi for, hvordan din virksomhed skal navigere i det, så bliver du offer for andres,” siger Peter Mose, kommunikationsrådgiver, HEGELUND & MOSE.

”En del af den strategi er nødt til at være, at du skal ind og påvirke samfundssamtalen om dig og din branche. Taler man om dig som en del af problemet eller en del af løsningen? Vil du placere dig på den rigtige eller forkerte side af historieskrivningen?”, fortsætter han.

Læs også: Fire metoder til at opnå relevante rammebetingelser

Peter Mose er ekspert i politik, kommunikation og påvirkning. Han og hans forretningspartner Susanne Hegelund, rådgiver virksomheder, den offentlige sektor og organisationer om at få deres interesser hørt og set, og de har skrevet flere bøger om politik og indflydelse, bl.a. en med titlen ”Flyt magten”.

Det handler ikke kun om politikere
Hvordan gør man så det? Altså ”flytter magten”, så den leverer nogle rammebetingelser der på en gang er gode for klimaet og gør, at man kan operere som virksomhed?

Ifølge Peter Mose er det første, man må indstille sig på, at betingelserne for at drive virksomhed i en verden præget af bæredygtighed og omstilling slet ikke begrænser sig til det politiske niveau. Det handler om den der samtale fra før, og den føres og defineres af mange andre end politikerne.

”Man skal have en omverdensforståelse og sætte ind på de fronter, der påvirker fortællingen om bæredygtighed og din virksomhed,” siger Peter Mose.

Det er f.eks. pensionsselskaberne, som med større eller mindre hastighed drejer deres investeringer i grøn retning. Eller bankerne, som pga. lovgivning og krav til deres branche arbejder på at få flere og flere produkter, som kan lægges i den grønne bunke. Det er virksomheder, der er større end din virksomhed og stiller krav til at du er bæredygtig. Eller forbrugerne og medarbejderne. Og din brancheorganisation, hvor f.eks. både Dansk Industri og Dansk Energi er meget offensive på klimaområdet, hvilket vil presse medlemmerne.

Og så er der selvfølgelig politikerne.

Tre gode råd fra Peter Mose

  • Forstå din omverden og de steder, din virksomhed bliver påvirket fra, så du ved, hvem du skal påvirke for at prøve at sikre plads til din virksomheds fremtid.
  • Arbejd med dine data – og køb den hjælp der skal til for at få de rigtige frem. Især klimadata vil blive krævet af dig fra virkelig mange sider.
  • Glem alt om bare at fortælle gode historier – du skal kunne dokumentere det, du fortæller om dig selv. Ellers ødelægger du selv samtalen om dig.

”Lovgiverne er jo kun et felt at påvirke. Men der er andre dynamikker i spil, og du som virksomhed skal arbejde på rigtig mange fronter i din lobbyisme.

Politikerdøren er mere åben end den plejer
Ikke desto mindre er det i øjeblikket politisk handling, virksomhederne skriger på, når der tales om grøn omstilling og klimastrategier. Og netop den store omstilling drevet af klima og snart også biodiversitet har skabt en særlig situation i den politiske arena.

”Klimalovens 70 procents-målsætning presser politikerne, fordi man ikke ved præcis hvordan man skal nå det, og det skaber i øjeblikket gode muligheder for at hjælpe dem med at se muligheder, men også barrierer. Dørene står langt mere åbne end tidligere,” siger Peter Mose.

Men så er der jo det med de mange fronter. For selvom Folketinget og regeringens beslutninger har betydning, så er det ikke der, forandringen primært kommer fra.

”Det er EU, der er den helt store klimaoperatør i disse år, det skal man virkelig interessere sig for. Det kører som et lyntog derfra i øjeblikket,” siger Peter Mose.

Alliancernes ABC

I Bogen ”Flyt magten”, som Peter Mose sammen med Susanne Hegelund udgav i 2017, opstiller forfatterne det, de kalder Alliancernes ABC, som er 10 gode råd til at skabe en ”slagkraftig alliance”.

  1. Overbevisende narrativ: Samarbejdsprojektet skal rumme en grundfortælling, der skriver alliancens mål ind i en af tidens vigtige samfundsdiskurser, også så projektet kan blive en vindersag for dem den skal påvirke.
  2. Medieekspertise og sekretariat: Alliancen bør bestykkes med folk med dyb indsigt i, hvordan sociale og klassiske medier kan bruges til at fremme den fælles sag. Et til lejligheden oprettet sekretariat kan drive den fælles proces.
  3. Brændende platform: Alle i alliancen har noget på spil.
  4. Win-win: Alle erkender, at de ikke kan løse problemet selv, men må have hjælp fra andre, der også kan se sig som vindere, hvis man går sammen.
  5. Ud af komfortzonen: Alle er parate til at bøje sig mod hinanden i et internt kompromis, som man forsvarer over for eget bagland.
  6. Umage legekammerater: Sammensætningen af alliancen må hellere overraske beslutningstagere og opinion end ligne en fætter-kusine-fest.
  7. Mærkesagen: Alliancen møder ikke op med én lang, alt-godt-fra-havet ønskeseddel, men vælger den vigtigste dagsorden ud.
  8. Interessekonflikter bliver inden døre: Samarbejdspartnerne respekterer på forhånd, at ikke alle i alliancen nødvendigvis vinder præcist lige meget, hvis projektet går igennem.
  9. Musketer-ed: Indbyrdes tillid betyder alt, og ingen går solo.
  10. Bevar momentum: Alle gode kræfter sættes ind på at fastholde trykket på den beslutningstager, der er nøglen til succes.

Kilde: Flyt Magten, Gyldendal Business 2017.

Det handler f.eks. om udviklingen af et fælles sprog og fælles definitioner af, hvad der er bæredygtigt og hvad der ikke er. Og de definitioner vil i flere år fremover være afgørende for, hvad der investeres i, får opmærksomhed, tilgodeses i lovgivningen osv.

Kommer ingen vegne uden data
En sidste og særlig faktor for dem, der vil definere fortællingen om dem selv og deres branche, er vigtigheden af solide data.

”Data er og bliver hård politisk valuta, når der skal etableres kriterier, definitioner og udmøntning af lovgivning. Og for den enkelte virksomhed i øvrigt også, når man skal tale med sine investorer, bank, kunder osv. Du skal kunne hive data om især klimaaftryk relateret til din virksomhed eller branche frem, hvis du vil lyttes til,” forklarer Peter Mose.

Behovet for data knytter sig i øvrigt også til en anden tendens: enden på det grønne pral.

”I transparenssamfundet er det endegyldigt slut med at prøve at få småting til at ligne 24 røde roser. Det bliver opdaget. Og så bliver du – uanset hvad du ellers kan og gør – hurtigt opfattet som en del af problemet, og andre får kontrol over fortællingen om dig.”

Gå sammen med andre
Alle de opgaver kan jo være ganske svære at løse på egen hånd. Peter Mose fremhæver da også alliancer med andre som en vej til at blive en del af ”den gode historie”.

Det kan f.eks. være alliancer med NGO’er, hvor man går sammen med nogen, der ikke er oplagte partnere. Eller Power to x-alliancen i DK som prøver at sikre, at virksomheder involveret i udviklingen af den nye sektor også bliver mødt med nogle rammebetingelser, som sikrer os, der skal lave de lange investeringer.

Læs også: Danfoss sætter fokus på energieffektivitet til COP26 i ny kampagne

”Går man med i den slags alliancer, får man placeret sig selv i offensiven og som en der lægger pres på, at der sker fremdrift, også politisk. Man definerer sig selv som frontløber, og det vil også blive manges opfattelse af ens virksomhed,” siger Peter Mose.

”På den anden side bliver der flere og flere alliancer, og man skal på, at der ikke går alliancebetændelse i det. Hvis man googler ordet partnerskab, så eksploderer ens computer jo nærmest. Der skal være en klangbund i alliancer, noget reelt indhold der spiller op imod en udvikling – ellers er det kejserens nye klæder,” siger Peter Mose.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: veje til indflydelse

Der er brug for mange nye rammebetingelser, offentlige investeringer, love og regulering for at virksomheder hurtigt nok kan omstille deres forretning og stadig tjene penge. Hvordan kan virksomheder – alene og især i fællesskab – skubbe på for at de politiske beslutninger bliver taget i rette tid og på et informeret grundlag? 

Relateret indhold

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024CSR.dk

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus