Zalando øger gennemsigtigheden yderligere og præsenterer de første bæredygtigheds- vurderinger fra partnerbrands

Sammenlignelige data om bæredygtighed fra over 250 brands er for første gang tilgængelige for Zalando via Higg Brand and Retail-modulet (BRM).

17.12.2020

CSR.dk

Med lanceringen af platformens bæredygtighedsstrategi, do.MORE, i oktober 2019, forpligtede Zalando sig til kontinuerligt at hæve sine etiske standarder, og samtidig sikre sig, at virksomheden i 2023 kun har samarbejdspartnere, som lever op til disse.

Samtidig har Zalando gjort bæredygtighedsvurderinger obligatoriske for alle deres partnerbrands. I første runde af vurderinger har Zalando modtaget besvarelser fra de første cirka 250 brands ud af de i alt mere end 3.000 samarbejdspartnere og private labels, som forhandles på platformen. Vurderingen foregår via Higg Brand and Retail-modulet (BRM), som er et værktøj, der skal hjælpe brands og forhandlere med at vurdere deres egen indsats på henholdsvis sociale og miljømæssige parametre såvel som menneskerettigheder, ligeløn og CO2-udledning.

Zalando anerkender sit eget ansvar som både platform og brand, og har derfor også gennemført en evaluering af sig selv på koncernniveau, som viser at Zalando er på niveau med branchegennemsnittet, både på de sociale og miljømæssige områder.

Resultaterne af de 250 besparelser indikerer, at de forskellige brands præsterer bedre, når det kommer til social ansvarlig og humanitære rettigheder end på miljøområdet.

“For første gang har vi sammenlignelige data om bæredytighed fra brands, hvilket giver os mulighed for at udvikle standarder, som rykker vores branche fremad. Resultaterne indikerer, at der er stor forskel på, hvad de enkelte brands opfatter som risikoområder. Vi er blevet bevidste om, at vi må fremhæve vigtigheden af emner som udledning af drivhusgas, for at vi i fællesskab kan skabe den mest effektfulde forandring,” siger Kate Heiny, som er direktør for bæredygtighed i Zalando. Platformen har selv opstillet videnskabsbaserede mål (SBTs), som beskæftiger sig specifikt med CO2 - udledning.

Læs også: Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab

Zalando vil i de kommende år støtte sine partnere i også at implementere videnskabsbaserede mål. Zalando har ydermere fået indsigt i, at der er behov for et endnu stærkere fokus på åbenhed og transparens. Dette indebærer, at man dykker længere ned i produktionsprocesser i hele forsyningskæden. For at adressere dette har Zalando offentliggjort alle sine primære private
label-leverandører på både egne kanaler og via Open Apparel Registry (OAR).

OAR er en åben database, som kortlægger beklædningsproduktion verden over og tildeler hver enhed et unikt ID.

Zalando bestræber sig på at øge transparensen og vil løbende fremlægge yderligere niveauer af forsyningskæden. Zalando har defineret en række minimumsstandarder for deres brandpartnere. Et af kerneområderne er forventningen om fuldstændig gennemsigtighed af brandets primære producenter.

På sigt skal Higg BRM hjælpe Zalando og platformens brandpartnere med at identificere trends i branchen og undersøge, hvordan der kan udvikles løsninger, som kan anvendes til at skabe meningsfyldte og varige forbedringer i hele forsyningskæden.

Endelig ønsker Zalando at dele disse oplysninger med kunderne, så de kan træffe bæredygtige valg. “Vores kunder efterspørger i stigende grad mere information om de varer, de køber, og hvordan disse er fremstillet. For at vi kan give vores kunder den mest korrekte information om de pågældende brands’ bæredygtighedsprofil, skal data først være sammenlignelige og verificerede", siger Kate Heiny.

I begyndelsen af 2021 vil Zalando sammen med SAC og Higg Co igangsætte den næste runde af bæredygtighedsvurderinger af brands og fortsat tilbyde samarbejdspartnerne hjælp til udfyldelse af BRM-værktøjet for at nå de fælles standarder.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus