Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

Når Volvo næste år starter produktionen af sine Polestar-elbiler i Kina, bliver det på en fabrik, der vil leve op til de strengeste miljøstandarder, samtidig med at leverandørerne er tæt på. Det giver et plus på klimaregnskabet.

Volvos Polestar-fabrik er tegnet af norske Snøhætta og skal stå klar næste år. Illustration: Polestar.

31.10.2017

CSR.dk

Til det formål har koncernen sat gang i opførelsen af en arkitekttegnet produktionsfabrik i Chengdu i Sichuan-provinsen i Kina, og det er med klimaambitionerne i højsædet. Faciliteten skal således blive en af verdens mest miljøvenlige af sin slags, skriver Teknisk Ukeblad.

Fabrikken opføres i et industriområde kun få kilometer fra Volvos eksisterende site i området, og ikke mindst tæt på en lang række leverandører, hvilket betyder at bilerne kan produceres i Kina uden at de fleste af komponenterne skal sendes fra Europa, selvom nogen af dem dog må importeres fra bl.a. Sverige.

De biler, der bygges til det europæiske marked skal selvsagt fragtes tilbage fra Kina, men det hænger ikke desto mindre sammen både miljømæssigt og økonomisk, forklarer Kjell Waløen, der er ansvarlig for produktion og logistik i Polestar.

”Jo kortere afstand en bil skal transporteres, jo mindre CO2-aftryk har den. Men det giver alligevel god mening; det er billigere at sende en hel bil end at sende alle delene til en bil. En bil er færdigpakket, mens delene skal have luft imellem sig”, siger han til tu.no.

Masser af vand og VE
Polestar-fabrikken bliver den første fabrik i Kina, som lever op til den strengeste LEED-standard (Leadership in Energy and Environmental Design). Det indebærer bl.a. at den skal drives udelukkende med vedvarende energi, primært i form af vandkraft. Chengdu ligger således i en bjergrig region med megen regn, hvilket man vil både udnytte og gardere sig imod.

”Regn og oversvømmelser er et tema i det her område, så vi skal blandt andet bygge en sø på 8000 kubikmeter for at opsamle store regnskyl så at vandet ikke går direkte i afløbssystemet. Vi samler vandet på taget og fører det ned, så vi kan bruge det til vanding. Så får du ikke den her pludselige påvirkning på kloakkerne”, siger Kjell Waløen.

Læs også: Vestas i samarbejde med Tesla om energilagring

Derudover understreger han, at der generelt ikke er sparet på noget når det kommer til klimakontrol, temperatur, lys eller strøm, ligesom man ser frem til at den lokale elforsyning kan levere den vedvarende vare. Pt. er der installeret 14.000 megawatt kulkraft i Sichuan-provinsen, men inden 2020 skal vandkraftkapaciteten alene være på 90.000 MW.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle