Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler

I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu yderligere strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Koncernen sigter efter at producere 22 millioner elbiler inden 2028.

Volkswagen har allerede en stribe konceptelbiler klar, og fremover skal mange flere følge efter. Illustration: VW.

27.03.2019

CSR.dk

Det vakte stor opmærksomhed, da direktøren for verdens største bilfabrik, Volkswagen, Herbert Diess, i sidste uge meddelte, at man nu vil satse massivt på elbilens gennembrud.

Hidtil har det nemlig været sådan, at selvom e-Golfen er en af de mest solgte biler i et foregangsland som Norge, så har Volkswagens store e-gennembrud haft lange udsigter: Ud af de næsten 11 millioner køretøjer, som Volkswagen-gruppen solgte sidste år, var der blot ca. 50.000 rene elbiler.

Det skriver Information.

”Vi opfordrer industrien, politikerne og samfundet til i fællesskab at sætte alt i bevægelse for at skabe et gennembrud for elbiler. Lad os holde op med at kritisere og diskutere, og lad os i stedet påbegynde retningsskiftet i fællesskab”, lød det ifølge Information fra Herbert Diess.

I samme ombæring stak han en række nye tal ud, som har forrykket billedet af fremtiden i den tyske og måske endda globale bilbranche:

I de kommende ti år vil Volkswagen sende 70 nye elbilmodeller på markedet, og i stedet for 15 millioner satser koncernen nu på at producere 22 millioner elbiler inden 2028, foruden de øvrige, bæredygtige transportløsninger, man arbejder på i Wolfsburg, herunder et batteripartnerskab med Northvolt.

Oven i visionen om at udvikle de sidste rene forbrændingsbiler i 2026 har koncernen nu også det entydige mål, at hele produktionen skal være CO2-neutral i 2050.

En ny fortælling er da helt sikkert også kærkommen for Volkswagen, da deres image de seneste år har været gennemsyret af koncernens vedvarende og selvforskyldte dieselskandale, hvor de i 2015 blev afsløret i at fuske med miljøtest og bilernes reelle udstødningsgasser.

Pres fra EU og Kina
Men dieselskandalen er ikke i sig selv årsagen til den tyske kovending, mener Ferdinand Dudenhöffer, der er professor i biløkonomi og leder af Center for Automotive Research ved Duisburg-Essen universitet. Han peger i stedet på EU og på Kina.

Trods åben modstand fra den tyske regering og billobby lagde EU op til jul et overraskende stort pres på de europæiske bilkoncerner.

For at leve op til Parisaftalen skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilfabrikkernes samlede nye vognpark sænkes med 37,5 procent frem mod 2030. Allerede fra 2022 skal den gennemsnitlige CO2-udledning reduceres til 95 gram pr. kørt kilometer. Ellers vanker der saftige bøder for hver eneste bil, der produceres.

I dag ligger Volkswagen over 120 gram CO2 pr. kilometer og har med Dudenhöffers ord ikke skyggen af chance for at overholde grænseværdierne uden en stor andel af elbiler.

”Det er tal, men også en ren matematisk fremskrivning: Det vil kort og godt blive alt for dyrt for Volkswagen, hvis de ikke foretager en meget hurtig omstilling”, siger han til Information og fortsætter:

”Det andet hovedargument er Kina, som er det suverænt vigtigste marked for VW. Og de vil have elbiler”, siger han til Information.

Som en elektrisk udgave af det klassiske folkevognsrugbrød er ID Buzz en anden af VW's imødesete konceptbiler. Foto: VW.

Vil også påvirke politiske rammebetingelser
Det er især disse faktorer, der gør, at Volkswagen nu er klar til at gå all in på omstillingen til elbiler, og de satser ikke bare på at skabe de grundlæggende moduler for elmotorer, der skal sætte fremtidens standarder.

Også politisk har Volkswagens udmeldinger til formål at påvirke rammebetingelserne. Alene i Tyskland kræver Volkswagen f.eks. en fordobling af de statslige investeringer til opladning af elbiler, og de kræver, at støtten til elbiler især går til små biler op til en længde på fire meter.

Det huer næppe VW-døtre som Audi og Porsche, men endnu værre lyder den forestilling for tyske konkurrenter som BMW og Daimler, der især satser på større biler. Desuden satser selve Volkswagen ikke på hverken brint- eller hybridbiler.

En vedvarende tysk bekymring er, at elmotorer er langt simplere end forbrændingsmotoren, og at en elbil derfor kan bygges med op til 30 procent mindre arbejdskraft. Derfor har Herbert Diess’ fremstød også vakt modstand internt i Volkswagen. Men alternativet til at omstille sig er langt værre, mener Volkswagen-medarbejderen Carsten Krebs.

Derfor fortæller han også stolt om Volkswagens prototyper af elektriske ID-modeller, der kommer på gaden i efteråret, og som i modsætning til e-Golfen ikke er en gammeldags bil med elmotor, men elbiler, der er tænkt ud fra og bygget op om batteriet. Det er Volkswagens første helt store satsning, der skal gøre elbilen til en massebil, forklarer Carsten Krebs til Information.

Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport

Han refererer til Volkswagens historie i form af Folkevognens enorme succes med at ”demokratisere den individuelle transport i årtierne efter krigen”, som han formulerer det.

”Nu gør Volkswagen det igen, bare elektrisk. Volkswagen vil bygge elbiler for millioner. Ikke for millionærer”.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby