Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler

I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu yderligere strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Koncernen sigter efter at producere 22 millioner elbiler inden 2028.

Volkswagen har allerede en stribe konceptelbiler klar, og fremover skal mange flere følge efter. Illustration: VW.

27.03.2019

CSR.dk

Det vakte stor opmærksomhed, da direktøren for verdens største bilfabrik, Volkswagen, Herbert Diess, i sidste uge meddelte, at man nu vil satse massivt på elbilens gennembrud.

Hidtil har det nemlig været sådan, at selvom e-Golfen er en af de mest solgte biler i et foregangsland som Norge, så har Volkswagens store e-gennembrud haft lange udsigter: Ud af de næsten 11 millioner køretøjer, som Volkswagen-gruppen solgte sidste år, var der blot ca. 50.000 rene elbiler.

Læs også: Rapport: Europas sidste 'sorte' bil skal sælges senest i 2035

Det skriver Information.

”Vi opfordrer industrien, politikerne og samfundet til i fællesskab at sætte alt i bevægelse for at skabe et gennembrud for elbiler. Lad os holde op med at kritisere og diskutere, og lad os i stedet påbegynde retningsskiftet i fællesskab”, lød det ifølge Information fra Herbert Diess.

I samme ombæring stak han en række nye tal ud, som har forrykket billedet af fremtiden i den tyske og måske endda globale bilbranche:

I de kommende ti år vil Volkswagen sende 70 nye elbilmodeller på markedet, og i stedet for 15 millioner satser koncernen nu på at producere 22 millioner elbiler inden 2028, foruden de øvrige, bæredygtige transportløsninger, man arbejder på i Wolfsburg, herunder et batteripartnerskab med Northvolt.

Oven i visionen om at udvikle de sidste rene forbrændingsbiler i 2026 har koncernen nu også det entydige mål, at hele produktionen skal være CO2-neutral i 2050.

En ny fortælling er da helt sikkert også kærkommen for Volkswagen, da deres image de seneste år har været gennemsyret af koncernens vedvarende og selvforskyldte dieselskandale, hvor de i 2015 blev afsløret i at fuske med miljøtest og bilernes reelle udstødningsgasser.

Pres fra EU og Kina
Men dieselskandalen er ikke i sig selv årsagen til den tyske kovending, mener Ferdinand Dudenhöffer, der er professor i biløkonomi og leder af Center for Automotive Research ved Duisburg-Essen universitet. Han peger i stedet på EU og på Kina.

Trods åben modstand fra den tyske regering og billobby lagde EU op til jul et overraskende stort pres på de europæiske bilkoncerner.

For at leve op til Parisaftalen skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilfabrikkernes samlede nye vognpark sænkes med 37,5 procent frem mod 2030. Allerede fra 2022 skal den gennemsnitlige CO2-udledning reduceres til 95 gram pr. kørt kilometer. Ellers vanker der saftige bøder for hver eneste bil, der produceres.

I dag ligger Volkswagen over 120 gram CO2 pr. kilometer og har med Dudenhöffers ord ikke skyggen af chance for at overholde grænseværdierne uden en stor andel af elbiler.

”Det er tal, men også en ren matematisk fremskrivning: Det vil kort og godt blive alt for dyrt for Volkswagen, hvis de ikke foretager en meget hurtig omstilling”, siger han til Information og fortsætter:

”Det andet hovedargument er Kina, som er det suverænt vigtigste marked for VW. Og de vil have elbiler”, siger han til Information.

Som en elektrisk udgave af det klassiske folkevognsrugbrød er ID Buzz en anden af VW's imødesete konceptbiler. Foto: VW.

Vil også påvirke politiske rammebetingelser
Det er især disse faktorer, der gør, at Volkswagen nu er klar til at gå all in på omstillingen til elbiler, og de satser ikke bare på at skabe de grundlæggende moduler for elmotorer, der skal sætte fremtidens standarder.

Også politisk har Volkswagens udmeldinger til formål at påvirke rammebetingelserne. Alene i Tyskland kræver Volkswagen f.eks. en fordobling af de statslige investeringer til opladning af elbiler, og de kræver, at støtten til elbiler især går til små biler op til en længde på fire meter.

Det huer næppe VW-døtre som Audi og Porsche, men endnu værre lyder den forestilling for tyske konkurrenter som BMW og Daimler, der især satser på større biler. Desuden satser selve Volkswagen ikke på hverken brint- eller hybridbiler.

En vedvarende tysk bekymring er, at elmotorer er langt simplere end forbrændingsmotoren, og at en elbil derfor kan bygges med op til 30 procent mindre arbejdskraft. Derfor har Herbert Diess’ fremstød også vakt modstand internt i Volkswagen. Men alternativet til at omstille sig er langt værre, mener Volkswagen-medarbejderen Carsten Krebs.

Derfor fortæller han også stolt om Volkswagens prototyper af elektriske ID-modeller, der kommer på gaden i efteråret, og som i modsætning til e-Golfen ikke er en gammeldags bil med elmotor, men elbiler, der er tænkt ud fra og bygget op om batteriet. Det er Volkswagens første helt store satsning, der skal gøre elbilen til en massebil, forklarer Carsten Krebs til Information.

Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport

Han refererer til Volkswagens historie i form af Folkevognens enorme succes med at ”demokratisere den individuelle transport i årtierne efter krigen”, som han formulerer det.

”Nu gør Volkswagen det igen, bare elektrisk. Volkswagen vil bygge elbiler for millioner. Ikke for millionærer”.

- JMA

Genan A/S

Sponseret

Livscyklusanalyser: et afgørende værktøj i miljøpåvirkningsvurdering

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

04.12.2023CSR.dk

COP28: lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

01.12.2023CSR.dk

Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen

30.11.2023CSR.dk

Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

30.11.2023CSR.dk

Fynsk virksomhed laver legepladser ud af fiskenet og gamle underbukser

29.11.2023CSR.dk

Hvad vil COP28 handle om?

Jobmarked

Se alle

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Sustainable Business Solutions ApS

Student Sustainability Advisor

Brænder du for klima, ESG og bæredygtighed? Har du kompetencer indenfor kommunikation og digitale platforme? Så har du nu muligheden for at blive en del af holdet som Student Sustainability Advisor.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SUSTAINX ApS

Sæt et stort aftryk på den grønne omstilling som Senior ESG Advisor i SustainX

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Communications Advisor (maternity cover)

Do you want to play a part in the Energy transition? We are looking for a new colleague to help drive our communication, CSR, and employer branding activities in Denmark.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SustainBusiness

Praktikant med fokus på EU Lovgivning herunder CSRD og ESG søges til konsulenthuset SustainBusiness

Vi søger en praktikant som har lyst til at få hands-on erfaring og understøtte vores konsulenter med diverse projekter og analyser i relation til bæredygtighed og EU-lovgivning herunder udvikling i CSRD, ESRS og ESG.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Sådan gør du din virksomhed mere modstandsdygtig

Verden forandrer sig i dag hurtigere og mere uforudsigeligt end nogensinde før, hvilket skaber øgede krav til virksomheders modstandsdygtighed.

Dato

05.12.2023

Tid

13:00

Sted

Webinar

Valified
Webinar
Webinar: Greenwashing - hvordan kommunikerer du om bæredygtighed

Kom til Valifieds gratis webinar med fokus på hvad du skal forholde dig til når du kommunikerer om bæredygtighed

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Global Compact Network Denmark
Morgenmøde
Morgenmøde: Erhvervsstyrelsens nye Bæredygtighedsvejledning

Til dette morgenmøde for vores medlemmer har vi inviteret Erhvervsstyrelsen til at præsentere deres nye vejledning om bæredygtighed på Virksomhedsguiden.dk, som skal hjælpe virksomhederne med at finde rundt i eksisterende og kommende krav og regler,

Dato

06.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online