Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler

I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu yderligere strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Koncernen sigter efter at producere 22 millioner elbiler inden 2028.

Volkswagen har allerede en stribe konceptelbiler klar, og fremover skal mange flere følge efter. Illustration: VW.

27.03.2019

CSR.dk

Det vakte stor opmærksomhed, da direktøren for verdens største bilfabrik, Volkswagen, Herbert Diess, i sidste uge meddelte, at man nu vil satse massivt på elbilens gennembrud.

Hidtil har det nemlig været sådan, at selvom e-Golfen er en af de mest solgte biler i et foregangsland som Norge, så har Volkswagens store e-gennembrud haft lange udsigter: Ud af de næsten 11 millioner køretøjer, som Volkswagen-gruppen solgte sidste år, var der blot ca. 50.000 rene elbiler.

Det skriver Information.

”Vi opfordrer industrien, politikerne og samfundet til i fællesskab at sætte alt i bevægelse for at skabe et gennembrud for elbiler. Lad os holde op med at kritisere og diskutere, og lad os i stedet påbegynde retningsskiftet i fællesskab”, lød det ifølge Information fra Herbert Diess.

I samme ombæring stak han en række nye tal ud, som har forrykket billedet af fremtiden i den tyske og måske endda globale bilbranche:

I de kommende ti år vil Volkswagen sende 70 nye elbilmodeller på markedet, og i stedet for 15 millioner satser koncernen nu på at producere 22 millioner elbiler inden 2028, foruden de øvrige, bæredygtige transportløsninger, man arbejder på i Wolfsburg, herunder et batteripartnerskab med Northvolt.

Oven i visionen om at udvikle de sidste rene forbrændingsbiler i 2026 har koncernen nu også det entydige mål, at hele produktionen skal være CO2-neutral i 2050.

En ny fortælling er da helt sikkert også kærkommen for Volkswagen, da deres image de seneste år har været gennemsyret af koncernens vedvarende og selvforskyldte dieselskandale, hvor de i 2015 blev afsløret i at fuske med miljøtest og bilernes reelle udstødningsgasser.

Pres fra EU og Kina
Men dieselskandalen er ikke i sig selv årsagen til den tyske kovending, mener Ferdinand Dudenhöffer, der er professor i biløkonomi og leder af Center for Automotive Research ved Duisburg-Essen universitet. Han peger i stedet på EU og på Kina.

Trods åben modstand fra den tyske regering og billobby lagde EU op til jul et overraskende stort pres på de europæiske bilkoncerner.

For at leve op til Parisaftalen skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilfabrikkernes samlede nye vognpark sænkes med 37,5 procent frem mod 2030. Allerede fra 2022 skal den gennemsnitlige CO2-udledning reduceres til 95 gram pr. kørt kilometer. Ellers vanker der saftige bøder for hver eneste bil, der produceres.

I dag ligger Volkswagen over 120 gram CO2 pr. kilometer og har med Dudenhöffers ord ikke skyggen af chance for at overholde grænseværdierne uden en stor andel af elbiler.

”Det er tal, men også en ren matematisk fremskrivning: Det vil kort og godt blive alt for dyrt for Volkswagen, hvis de ikke foretager en meget hurtig omstilling”, siger han til Information og fortsætter:

”Det andet hovedargument er Kina, som er det suverænt vigtigste marked for VW. Og de vil have elbiler”, siger han til Information.

Som en elektrisk udgave af det klassiske folkevognsrugbrød er ID Buzz en anden af VW's imødesete konceptbiler. Foto: VW.

Vil også påvirke politiske rammebetingelser
Det er især disse faktorer, der gør, at Volkswagen nu er klar til at gå all in på omstillingen til elbiler, og de satser ikke bare på at skabe de grundlæggende moduler for elmotorer, der skal sætte fremtidens standarder.

Også politisk har Volkswagens udmeldinger til formål at påvirke rammebetingelserne. Alene i Tyskland kræver Volkswagen f.eks. en fordobling af de statslige investeringer til opladning af elbiler, og de kræver, at støtten til elbiler især går til små biler op til en længde på fire meter.

Det huer næppe VW-døtre som Audi og Porsche, men endnu værre lyder den forestilling for tyske konkurrenter som BMW og Daimler, der især satser på større biler. Desuden satser selve Volkswagen ikke på hverken brint- eller hybridbiler.

En vedvarende tysk bekymring er, at elmotorer er langt simplere end forbrændingsmotoren, og at en elbil derfor kan bygges med op til 30 procent mindre arbejdskraft. Derfor har Herbert Diess’ fremstød også vakt modstand internt i Volkswagen. Men alternativet til at omstille sig er langt værre, mener Volkswagen-medarbejderen Carsten Krebs.

Derfor fortæller han også stolt om Volkswagens prototyper af elektriske ID-modeller, der kommer på gaden i efteråret, og som i modsætning til e-Golfen ikke er en gammeldags bil med elmotor, men elbiler, der er tænkt ud fra og bygget op om batteriet. Det er Volkswagens første helt store satsning, der skal gøre elbilen til en massebil, forklarer Carsten Krebs til Information.

Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport

Han refererer til Volkswagens historie i form af Folkevognens enorme succes med at ”demokratisere den individuelle transport i årtierne efter krigen”, som han formulerer det.

”Nu gør Volkswagen det igen, bare elektrisk. Volkswagen vil bygge elbiler for millioner. Ikke for millionærer”.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

06.05.2024CSR.dk

”Den grønne omstilling risikerer at strande på kajkanten”

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

02.05.2024Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa: Fokus på energibesparelser reducerer klimaaftryk med 14 %

01.05.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Danica Pension dropper olieinvesteringer efter opråb fra kunder

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

30.04.2024CSR.dk

Forbedret sikkerhed på danske skibe

Jobmarked

Se alle

Semler Gruppen A/S

Sustainability Specialist til Danmarks største bilkoncern

Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern. Vi arbejder målrettet med den elektriske omstilling af bilmodellerne fra Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Cupra og Porsche. Vi udvikler digitale mobilitetsløsninger, og vi er repræsenteret i både Norden og de baltiske lande. I Semler Agro, vores landbrugsdivision, formidler vi traktorer og jordbrugsmaskiner fra John Deere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

19.05.2024

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus