Volkswagen løfter indsatsen i omstillingen til elbiler

I kølvandet på dieselskandalen sætter verdens største bilfabrik, Volkswagen, nu yderligere strøm på omstillingen til elbiler og vil være CO2-neutral i 2050. Koncernen sigter efter at producere 22 millioner elbiler inden 2028.

Volkswagen har allerede en stribe konceptelbiler klar, og fremover skal mange flere følge efter. Illustration: VW.

27.03.2019

CSR.dk

Det vakte stor opmærksomhed, da direktøren for verdens største bilfabrik, Volkswagen, Herbert Diess, i sidste uge meddelte, at man nu vil satse massivt på elbilens gennembrud.

Hidtil har det nemlig været sådan, at selvom e-Golfen er en af de mest solgte biler i et foregangsland som Norge, så har Volkswagens store e-gennembrud haft lange udsigter: Ud af de næsten 11 millioner køretøjer, som Volkswagen-gruppen solgte sidste år, var der blot ca. 50.000 rene elbiler.

Det skriver Information.

”Vi opfordrer industrien, politikerne og samfundet til i fællesskab at sætte alt i bevægelse for at skabe et gennembrud for elbiler. Lad os holde op med at kritisere og diskutere, og lad os i stedet påbegynde retningsskiftet i fællesskab”, lød det ifølge Information fra Herbert Diess.

I samme ombæring stak han en række nye tal ud, som har forrykket billedet af fremtiden i den tyske og måske endda globale bilbranche:

I de kommende ti år vil Volkswagen sende 70 nye elbilmodeller på markedet, og i stedet for 15 millioner satser koncernen nu på at producere 22 millioner elbiler inden 2028, foruden de øvrige, bæredygtige transportløsninger, man arbejder på i Wolfsburg, herunder et batteripartnerskab med Northvolt.

Oven i visionen om at udvikle de sidste rene forbrændingsbiler i 2026 har koncernen nu også det entydige mål, at hele produktionen skal være CO2-neutral i 2050.

En ny fortælling er da helt sikkert også kærkommen for Volkswagen, da deres image de seneste år har været gennemsyret af koncernens vedvarende og selvforskyldte dieselskandale, hvor de i 2015 blev afsløret i at fuske med miljøtest og bilernes reelle udstødningsgasser.

Pres fra EU og Kina
Men dieselskandalen er ikke i sig selv årsagen til den tyske kovending, mener Ferdinand Dudenhöffer, der er professor i biløkonomi og leder af Center for Automotive Research ved Duisburg-Essen universitet. Han peger i stedet på EU og på Kina.

Trods åben modstand fra den tyske regering og billobby lagde EU op til jul et overraskende stort pres på de europæiske bilkoncerner.

For at leve op til Parisaftalen skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilfabrikkernes samlede nye vognpark sænkes med 37,5 procent frem mod 2030. Allerede fra 2022 skal den gennemsnitlige CO2-udledning reduceres til 95 gram pr. kørt kilometer. Ellers vanker der saftige bøder for hver eneste bil, der produceres.

I dag ligger Volkswagen over 120 gram CO2 pr. kilometer og har med Dudenhöffers ord ikke skyggen af chance for at overholde grænseværdierne uden en stor andel af elbiler.

”Det er tal, men også en ren matematisk fremskrivning: Det vil kort og godt blive alt for dyrt for Volkswagen, hvis de ikke foretager en meget hurtig omstilling”, siger han til Information og fortsætter:

”Det andet hovedargument er Kina, som er det suverænt vigtigste marked for VW. Og de vil have elbiler”, siger han til Information.

Som en elektrisk udgave af det klassiske folkevognsrugbrød er ID Buzz en anden af VW's imødesete konceptbiler. Foto: VW.

Vil også påvirke politiske rammebetingelser
Det er især disse faktorer, der gør, at Volkswagen nu er klar til at gå all in på omstillingen til elbiler, og de satser ikke bare på at skabe de grundlæggende moduler for elmotorer, der skal sætte fremtidens standarder.

Også politisk har Volkswagens udmeldinger til formål at påvirke rammebetingelserne. Alene i Tyskland kræver Volkswagen f.eks. en fordobling af de statslige investeringer til opladning af elbiler, og de kræver, at støtten til elbiler især går til små biler op til en længde på fire meter.

Det huer næppe VW-døtre som Audi og Porsche, men endnu værre lyder den forestilling for tyske konkurrenter som BMW og Daimler, der især satser på større biler. Desuden satser selve Volkswagen ikke på hverken brint- eller hybridbiler.

En vedvarende tysk bekymring er, at elmotorer er langt simplere end forbrændingsmotoren, og at en elbil derfor kan bygges med op til 30 procent mindre arbejdskraft. Derfor har Herbert Diess’ fremstød også vakt modstand internt i Volkswagen. Men alternativet til at omstille sig er langt værre, mener Volkswagen-medarbejderen Carsten Krebs.

Derfor fortæller han også stolt om Volkswagens prototyper af elektriske ID-modeller, der kommer på gaden i efteråret, og som i modsætning til e-Golfen ikke er en gammeldags bil med elmotor, men elbiler, der er tænkt ud fra og bygget op om batteriet. Det er Volkswagens første helt store satsning, der skal gøre elbilen til en massebil, forklarer Carsten Krebs til Information.

Læs også: Volkswagen præsenterer nye løsninger for bæredygtig transport

Han refererer til Volkswagens historie i form af Folkevognens enorme succes med at ”demokratisere den individuelle transport i årtierne efter krigen”, som han formulerer det.

”Nu gør Volkswagen det igen, bare elektrisk. Volkswagen vil bygge elbiler for millioner. Ikke for millionærer”.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Access2innovation
Konference
Strengthening Nordic-Southern African Business Partnerships and Investment

Ahead of the Nordic-Africa Foreign Ministers’ Meeting hosted in Zimbabwe in October 2025, this half-day event, organised by Afrika Consultancy in collaboration with Access2innovation (A2i) and supported by EIFO, will spotlight high-potential business and investment opportunities in Southern & Eastern Africa, focusing on green innovation, tech, agriculture, health, and tourism.

Dato

12.06.2025

Tid

08:30

Schneider Electric
Event
Mød os på STF Årsmødet 2025 i Fredericia

Få indblik i deres digitale løsninger til vand- og spildevandssektoren – med fokus på sikkerhed, optimering og fremtidssikret drift.

Dato

13.06.2025

Sted

Fredericia C

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense