Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Senere i år vil vognmænd kunne søge om støtte fra to puljer på i alt 425 millioner kroner til køb af nulemissionslastbiler.

Foto: 123rf.com.

09.04.2025

CSR.dk

Vognmænd kan senere på året søge om støtte til at omstille til nulemissionslastbiler.

Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at afsætte 425 millioner kroner til to puljer, der skal være med til at sikre en grøn omstilling af vejgodstransporten. Det skriver Ritzau.

Ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er der en en meget stor interesse for at omstille til nulemissionslastbiler, herunder primært batteridrevne lastbiler.

”Vi har en opgave foran os, som består i at få omstillet vejgodstransporten til at være mere miljø- og klimavenlig. Og der skubber vi nu på med statslige midler. Vi fremrykker 425 millioner kroner i 2025 og 2026 i form af to puljer, hvor man kan søge om støtte til merprisen f.eks. en batterilastbil,” siger han.

Midlerne kommer fra en tidligere aftale om deludmøntning af Grøn Fond. Her er der i alt er afsat 700 millioner kroner til grøn omstilling og effektiviseringer af vejtransporten fra 2024-2029.

Sidste år blev der udmøntet 75 millioner kroner, som blev søgt inden for få minutter, skriver ministeriet.

Også til infrastruktur

Ud over nulemissionslastbiler kan der også ansøges om midler til at købe "drivmiddelinfrastruktur på depoter samt tilskud til destinationsladning i form af nettilslutning".

”Det betyder helt lavpraktisk, at ud over at kunne søge om penge til at finansiere i hvert fald noget af meromkostningen ved en nulemissionslastbil, så kan man også søge penge til at få sat for eksempel en ladestander op i vognmandens garage,” siger Thomas Danielsen og fortsætter:

”At man kan få det nødvendige ladeanlæg er også en forudsætning for, at man for eksempel kan køre med batterilastbiler. Det er vi også med til at støtte her.”

Det er Vejdirektoratet, der administrerer puljerne på henholdsvis 323 millioner kroner i 2025 og 102 millioner kroner i 2026.

Pengene uddeles efter først til mølle-princippet. Puljen åbner for ansøgninger i efteråret 2025. Én virksomhed kan maksimalt tildeles fire millioner kroner af puljen, fremgår det.

Effektivisering gennem tungere last

Parallelt med de to puljer afsættes der 145 millioner kroner til effektiviseringstiltag fra 2026 til 2029. Det skal ske ved, at lastbilerne får lov til at køre med mere vægt.

”Det slider lidt mere på vejene, og det finansierer vi så med de her penge. Men det gør altså, at den samme motor kan fragte mere gods, og det er godt for både klimaet og vognmandens pengepung,” siger Thomas Danielsen.

Leasingselskaber, som leaser lastbiler ud til vognmændene, kan også lægge en billet ind på at få del i pengene.

Det er regeringspartierne samt SF, De Konservative, De Radikale og Enhedslisten, der står bag aftalen om Grøn Fond

/EHS

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.08.2025CSR.dk

Danske forskere gør genbrug af beton muligt

26.08.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Mål klimaaftrykket på din IT-Løsning

26.08.2025Kinnarps A/S

Sponseret

ABCD - ESG? 7 vigtige bæredygtigheds-forkortelser forklaret

25.08.2025Schneider Electric

Sponseret

Højtydende kontaktor giver nye fordele

25.08.2025CSR.dk

Rekordår for genanvendt elektronik til studiestart

25.08.2025CSR.dk

Københavns Lufthavn kan nu lagre grøn strøm

20.08.2025CSR.dk

Klimaforandringer er en skjult motor bag stigende fødevarepriser

20.08.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Ny certificering i miljøret skal styrke ansvarlig udvikling og projekter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket drift

Svanemærket Bygningsdrift er et bedre valg for miljøet, klimaet og beboerne. Servicen opfylder strenge krav til bygningers brugsfase. Både til energi, vand, affald, udemiljø samt kemikalier og byggevarer. Kriterierne fremmer ressourceeffektivitet, reduceret klimapåvirkning og tilpasning til klimaforandring. Kriterierne gavner også bygningers indeklima og har til formål at forlænge bygningens levetid.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DTU
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

28.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
Ledelsesansvar i praksis

Dette kursus klæder dig på til at identificere og håndtere problemstillinger vedrørende erstatningsansvar for direktion og bestyrelse.

Dato

28.08.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBTi Starter Pack: Helping Nordic Businesses Set Science-Based Climate Targets

Registration ends today. The SBTi Starter Pack is a comprehensive online programme designed to equip Nordic businesses with the knowledge and tools they need to commit to the Science Based Targets initiative (SBTi).

Dato

28.08.2025

Tid

13:00

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online