Vinderne af Climate Cup 2008
Ved Climate Cup-prisuddelingen under årets Nordic Climate Solutions-konference i Bella Center i København den 25. november blev vinderne af årets Climate Cup-priser kåret. Ud af i alt 32 indsendte ansøgninger var 17 nomineret for deres klimaindsats.
Her præsenteres de virksomheder og organisationer, der her til aften vandt en Climate Cup 2008-pris under konferencen Nordic Climate Solutions i København. I fire kategorier blev der uddelt seks priser, og der blev også givet en særpris. Dommerpanelet havde nomineret 17 af i de alt 32 ansøgninger, der er indsendt til Climate Cup-sekretariatet hos PricewaterhouseCoopers.
Vinderne:
Climate Cup Strategiprisen 2008 - mindre en 500 medarbejdere
Vundet af: KLS Grafisk Hus
KLS vinder, fordi virksomheden udviser klart lederskab inden for sin sektor - et lederskab, der har en vision om at være CO2-neutral i 2010, og som tilstræber at påvirke kunder og forretningspartnere til at tage stilling til klimaændringer.
Climate Cup Strategiprisen 2008 - mere end 500 medarbejdere
Vundet af: NCC
NCC vinder, fordi virksomheden har en proaktiv strategi, hvori klima er en værdidriver for deres forretningsudvikling og positionering i markedet.
Climate Cup Reduktionsprisen 2008 - mindre end 500 medarbejdere
Vundet af: Gypsum Recycling International
Gypsum Recycling International vinder, fordi virksomheden tydeligt demonstrerer, at det giver gevinst at genbruge gips mv. fra et forretningsmæssigt såvel som et klimamæssigt synspunkt. Genbruget reducerer udledningen af drivhusgasser markant.
Climate Cup Reduktionsprisen 2008 - mere end 500 medarbejdere
Vundet af: Scandic Hotels
Scandic Hotels vinder, fordi hotelkæden siden 1996 har været et forbillede og vist, at det er muligt at reducere CO2-udledninger ved hjælp af tydelige mål samt effektive midler.
Climate Cup Innovationsprisen 2008
Vundet af: H2 Logic
H2 Logic vinder på grund af det store potentiale som hydrogenbrændstofholdig celle-teknologi har, såvel på kort som længere sigt, som et alternativ til benzin- og dieseldrevne køretøjer. Det er en intelligent løsning, og virksomheden har lagt en realistisk og ambitiøs plan for markedsføringen.
Særpris under Climate Cup Innovationsprisen 2008
Vundet af: CO2PENHAGEN
CO2PENHAGEN får tildelt denne særpris grundet projektets innovative tilgang til klimadebatten samt den måde, hvorpå projektet vil kombinere kunst og tekniske løsninger med det formål at skabe øget opmærksomhed og interesse blandt nye målgrupper.
Climate Cup Byprisen 2008
Vundet af: Albertslund Kommune
Albertslund Kommune vinder, fordi kommunen i praksis fungerer som et testlaboratorium for klimaløsninger, som gavner kommunen, andre byer i Danmark samt resten af verden.
Det er nogle enestående projekter, der har vundet. Jeg er meget stolt af at kunne sige tillykke til vinderne. Climate Cup blev i år dét, vi havde håbet, nemlig en positiv event med stor opmærksomhed, der har fået rigtig mange organisationer til at vise, hvordan de arbejder med klimaudfordringen, siger Birgitte Mogensen, partner og klimaekspert i PricewaterhouseCoopers
Om Climate Cup
Climate Cup har til formål at anerkende og skabe øget opmærksomhed om danske virksomheder og organisationers klimaindsatser samt motivere endnu flere til at gøre en indsats for at modvirke klimaforandringerne. Bag Climate Cup-initiativet og priserne står PricewaterhouseCoopers, Berlingske Tidende og Mandag Morgen.
Climate Cup-dommerpanelet
Dommerpanelet består af: Lise Kingo, koncerndirektør i Novo Nordisk og formand for dommerpanelet; Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden; John Roy Porter, professor på det Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og medlem af FNs klimapanel; Peter Damgaard Jensen, administrerende direktør, PKA. Læs mere på: www.climatecup.dk