Verdens første soldrevne tog er på skinnerne i Indien

På en 20 km lang strækning i millionbyen Delhi kører der nu, som det første sted i verden, en stribe togsæt udelukkende drevet af strøm hentet fra solpaneler på vognenes tage.

Det soldrevede tog var selvfølgelig pyntet efter alle kunstens regler til den første afgang d. 14. juli. Foto: BCCL/Times Group of India.

11.08.2017

CSR.dk

I midten af juli rullede et tog ud fra stationen Safdarjung i den sydvestlige del af den indiske millionby New Delhi, hvilket ikke sig selv er usædvanligt. Det der skilte toget ud fra de øvrige på den travle station, befandt sig på taget af de seks vogne, der udgjorde togsættet.

Læs også: Hollandske tog skal køre udelukkende på vind

Her har Indian Railways (IR) nemlig installeret 16 solpaneler pr. vogn, som sammenlagt producerer energi nok til at drive hele toget på en 20 km lang strækning til Farukh Nagar længere sydvestpå. Dermed er toget verdens første af sin slags, der indsættes i kommerciel drift, skriver Economic Times India.

Teknisk set er toget en såkaldt DEMU (diesel electrical multiple unit), hvilket betyder at det også har en dieselmotor som backup, men i praksis vil det køre på ren solenergi. Panelerne, der koster i omegnen af 50.000 kr. pr. vogn, producerer optimalt 300 W hver, og er forbundet til et batteri, der kan holde toget kørende i 72 timer.

I alt har IR indsat omkring 50 af disse vogne i regulær rutefart i Delhi og omegn, i første omgang på kortere pendlerruter, men på sigt skal de også bruges på langdistanceture, skriver Global Construction Review.

Gevinster for både økonomi og miljø
Sammenlagt har IR planer om at installere 1 GW solenergi og 130 MW vindkraft over de næste fem år, hvoraf halvdelen skal bruges til at drive selskabets stationer, og den anden halvdel er udset til selve togdriften. Det går i øvrigt godt i spænd med Indiens overordnede mål for solenergi.

Ifølge CEO for Indian Railways Organisation for Alternative fuel, Ravinder Gupta, vil disse planer kunne spare IR for næsten 700 mio. kr. om året, når de er fuldt implementerede.

Også for miljøet er der pæne gevinster i udsigt. I løbet af en periode på 25 år, kan IR ifølge Gupta spare 525.000 liter diesel pr. togsæt, hvilket vil betyde et mindsket CO2-udslip på 1350 ton for hvert tog i samme periode.

Læs også: Verdens første CO2-neutrale lufthavn ligger i Indien

Endelig har IR også planer om at gøre sine mange ejendomme mere bæredygtige ved bl.a. at skifte til LED-belysning, opsamle regnvand og plante 50 mio. træer.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle