Unilever udfordrer myten om at bæredygtighed ikke sælger

Unilever oplevede i år 2015 hele 30 procent mere vækst i kategorien ’Sustainable Brands’ end blandt andre varer og mærker.

Unilever oplever størst vækst blandt koncernens bæredygtige brands og er fortsætter kursen med deres "Sustainable living plan". .

26.05.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Clara Hennecke Mikkelsen, CSR.dk

Unilever offentliggjorde tidligere på måneden deres årlige fremgangsrapport på Unilever Sustainable Living Plan. I den kunne de fortælle, at halvdelen af deres vækst kommer fra det de kalder "sustainable living brands", og at denne gruppe af produkters salg voksede 30 procent mere end de andre mærker i år 2015. 

I årets pressemeddelelse siger Paul Polman, Unilevers administrerende direktør og superstjerne inden for bæredygtig forretning: 

"Disse data viser det igen - der er ingen trade-off mellem bæredygtighed og profitabel vækst." 

Læs også: Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever

Den hollandsk-engelske daligvareproducent Unilever, er i forvejen kendt som den måske mest ambitiøse globale virksomhed inden for bæredygtig forretning. Koncernen, som ejer kendte mærker som Knorr, Lipton, Becel og Dove, forsøger med projektet ’The Unilever Sustainable Living Plan’ at mindske koncernens miljømæssige aftryk. 

Et af de vigtige led i planen er at arbejde med nogle af virksomhedens mærker som ’sustainable living brands’. Unilever definerer selv de omtale mærker som værende varer, der integrerer bæredygtighed i både selve produkterne og i formålet med produkterne. Det er eksempelvis mærker, der forbedrer sundhed og velvære hos kunderne, reducerer påvirkningen af miljøet eller bruger bæredygtige råvarer i produktionen. Koncernens frem største mærker, Knorr, Dove, Hellmans, Lipton og vaskepulveret "Dirt is Good" er blandt Unilevers ’sustainable living brands’.

Myte om forbrugere udfordret

Ved lanceringen af rapporten præsenterede Unilever samtidig ny research som udfordrer den gængese opfattelse at bæredygtighed ikke sælger. På Sustainable Brands hjemmeside skriver de at undersøgelsen viser, at 

  • bæredygtighed ikke længere er et niche-emne
  • 54 procent af forbrugerne ønsker at købe mere bæredygtigt, og at mange allerede gør det
  • forbrugerne vil have det hele - effektive produkter, den rigtige pris og med et formål de kan stå inde for

Undersøgelsen, som blev foretaget på fem markeder, adskiller sig fra øvrige undersøgelser, fordi undersøger faktiske køb og tanker om disse og ikke blot udtrykte intentioner i forhold til bæredygtige produkter. 

Læs mere om Unilevers bæredygtige tiltag her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby