Unilever udfordrer myten om at bæredygtighed ikke sælger

Unilever oplevede i år 2015 hele 30 procent mere vækst i kategorien ’Sustainable Brands’ end blandt andre varer og mærker.

Unilever oplever størst vækst blandt koncernens bæredygtige brands og er fortsætter kursen med deres "Sustainable living plan". .

26.05.2016

Eva Harpøth Skjoldborg og Clara Hennecke Mikkelsen, CSR.dk

Unilever offentliggjorde tidligere på måneden deres årlige fremgangsrapport på Unilever Sustainable Living Plan. I den kunne de fortælle, at halvdelen af deres vækst kommer fra det de kalder "sustainable living brands", og at denne gruppe af produkters salg voksede 30 procent mere end de andre mærker i år 2015. 

I årets pressemeddelelse siger Paul Polman, Unilevers administrerende direktør og superstjerne inden for bæredygtig forretning: 

"Disse data viser det igen - der er ingen trade-off mellem bæredygtighed og profitabel vækst." 

Læs også: Fremskridt for bæredygtigheden hos Unilever

Den hollandsk-engelske daligvareproducent Unilever, er i forvejen kendt som den måske mest ambitiøse globale virksomhed inden for bæredygtig forretning. Koncernen, som ejer kendte mærker som Knorr, Lipton, Becel og Dove, forsøger med projektet ’The Unilever Sustainable Living Plan’ at mindske koncernens miljømæssige aftryk. 

Et af de vigtige led i planen er at arbejde med nogle af virksomhedens mærker som ’sustainable living brands’. Unilever definerer selv de omtale mærker som værende varer, der integrerer bæredygtighed i både selve produkterne og i formålet med produkterne. Det er eksempelvis mærker, der forbedrer sundhed og velvære hos kunderne, reducerer påvirkningen af miljøet eller bruger bæredygtige råvarer i produktionen. Koncernens frem største mærker, Knorr, Dove, Hellmans, Lipton og vaskepulveret "Dirt is Good" er blandt Unilevers ’sustainable living brands’.

Myte om forbrugere udfordret

Ved lanceringen af rapporten præsenterede Unilever samtidig ny research som udfordrer den gængese opfattelse at bæredygtighed ikke sælger. På Sustainable Brands hjemmeside skriver de at undersøgelsen viser, at 

  • bæredygtighed ikke længere er et niche-emne
  • 54 procent af forbrugerne ønsker at købe mere bæredygtigt, og at mange allerede gør det
  • forbrugerne vil have det hele - effektive produkter, den rigtige pris og med et formål de kan stå inde for

Undersøgelsen, som blev foretaget på fem markeder, adskiller sig fra øvrige undersøgelser, fordi undersøger faktiske køb og tanker om disse og ikke blot udtrykte intentioner i forhold til bæredygtige produkter. 

Læs mere om Unilevers bæredygtige tiltag her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online