Undersøgelse: Stort udvalg af miljømærkede varer signalerer ansvar

Ny forskning peger på, at mærkningsordninger er det, der betyder mest for detailhandlens kommunikation af bæredygtighed - således vil 30 procent af danskerne handle i et supermarked, der har miljømærker på hylderne.

Hvis de danske detailkæder har miljømærkninger på mange af de produkter, der står på hylderne, er det mere trygt for kunderne at træffe valg, viser ny undersøgelse..

20.04.2017

CSR.dk

Ifølge årets Sustainable Brand Index og forskning fra John Thøgersen, der er professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd på Aarhus Universitet, er mærkningsordninger det, der betyder mest for detailhandlens kommunikation af bæredygtighed.

En nylig undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, peger i samme retning. Den viser nemlig, at 35 procent af de danskere, der kender et af miljømærkerne Svanemærket eller EU-Blomsten, mener, at supermarkedet hjælper dem med at træffe trygge valg.

Læs også: Forbrugere ønsker sig virksomheder, der gør en forskel, men kender ikke nogen

30 procent af danskerne siger tilmed, at de gerne vil handle i et supermarked, der har de to mærker på hylderne, skriver Dansk Handelsblad.

”Detailhandlens udbud af produkter hænger sammen med forbrugernes valg af produkter. For når man som forbruger handler, er ens valg styret af det udvalg, der er på butikkens hylder”, siger Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark.

Han mener, at det er helt naturligt, at forbrugerne oplever, at supermarkedet tager ansvar for samfundet, når der står varer på hylderne, som er gode for både miljø og mennesker.

Uvildig tredjepart skaber tryghed
Ifølge John Thøgersen fra Aarhus Universitet spiller en uvildig tredjepart en stor rolle, når det kommer til mærkningsordningernes store betydning. Tredjeparten skaber nemlig både tryghed for forbrugerne og detailhandlen:

”Mærkerne giver os tryghed for, at vores varer er blandt de miljømæssigt bedste, fordi kravene løbende skærpes. Det er vigtigt for os, at vores kunder kan vælge blandt et bredt udvalg af miljømærkede produkter, da vi ved, at mange kender mærkerne og foretrækker miljørigtige varer, der er fri for problematisk kemi”, siger Malene Teller Blume, der er kvalitetschef i Coop.

Læs også: Mærkningsordninger melder om vækst over hele linien

I næste uge lancerer Miljømærkning Danmark kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, der får opbakning af 12 af landets detailkæder. Kampagnen har bl.a. til formål at øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærke.

- EL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle