Undersøgelse: Stort udvalg af miljømærkede varer signalerer ansvar

Ny forskning peger på, at mærkningsordninger er det, der betyder mest for detailhandlens kommunikation af bæredygtighed - således vil 30 procent af danskerne handle i et supermarked, der har miljømærker på hylderne.

Hvis de danske detailkæder har miljømærkninger på mange af de produkter, der står på hylderne, er det mere trygt for kunderne at træffe valg, viser ny undersøgelse..

20.04.2017

CSR.dk

Ifølge årets Sustainable Brand Index og forskning fra John Thøgersen, der er professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd på Aarhus Universitet, er mærkningsordninger det, der betyder mest for detailhandlens kommunikation af bæredygtighed.

En nylig undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, peger i samme retning. Den viser nemlig, at 35 procent af de danskere, der kender et af miljømærkerne Svanemærket eller EU-Blomsten, mener, at supermarkedet hjælper dem med at træffe trygge valg.

Læs også: Forbrugere ønsker sig virksomheder, der gør en forskel, men kender ikke nogen

30 procent af danskerne siger tilmed, at de gerne vil handle i et supermarked, der har de to mærker på hylderne, skriver Dansk Handelsblad.

”Detailhandlens udbud af produkter hænger sammen med forbrugernes valg af produkter. For når man som forbruger handler, er ens valg styret af det udvalg, der er på butikkens hylder”, siger Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark.

Han mener, at det er helt naturligt, at forbrugerne oplever, at supermarkedet tager ansvar for samfundet, når der står varer på hylderne, som er gode for både miljø og mennesker.

Uvildig tredjepart skaber tryghed
Ifølge John Thøgersen fra Aarhus Universitet spiller en uvildig tredjepart en stor rolle, når det kommer til mærkningsordningernes store betydning. Tredjeparten skaber nemlig både tryghed for forbrugerne og detailhandlen:

”Mærkerne giver os tryghed for, at vores varer er blandt de miljømæssigt bedste, fordi kravene løbende skærpes. Det er vigtigt for os, at vores kunder kan vælge blandt et bredt udvalg af miljømærkede produkter, da vi ved, at mange kender mærkerne og foretrækker miljørigtige varer, der er fri for problematisk kemi”, siger Malene Teller Blume, der er kvalitetschef i Coop.

Læs også: Mærkningsordninger melder om vækst over hele linien

I næste uge lancerer Miljømærkning Danmark kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, der får opbakning af 12 af landets detailkæder. Kampagnen har bl.a. til formål at øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærke.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle