Undersøgelse: Forbrugerne dømmer virksomheders corona-adfærd hårdt

Flere virksomheder operer i en usikker tid grundet coronakrisen. Men hvis det betyder, at samfundsansvaret bliver skubbet til side, kan det koste dyrt på lang sigt. Det konkluderer en ny forbrugeranalyse.

En ny undersøgelse viser, at flere forbrugere holder øje med virksomheders ageren under coronakrisen. .

14.04.2020

CSR.dk

Her er 71 procent desuden enige i, at de vil miste tilliden til et brand, hvis de mener virksomheden tager beslutninger, der kun tager udgangspunkt i profit. 

Herudover er 90 procent fuldstændig enige i, at virksomheder skal fokusere på at beskytte deres medarbejdere og leverandørers sundhed og finansielle sikkerhed bedst muligt. Også selvom det kan have negative konsekvenser for virksomhedens økonomiske situation. 

I forhold til dette kan forbrugernes adfærd allerede ses på markedet. 37 procent fortæller nemlig, at de for nylig har skiftet til en nyt brand, da disse har reageret innovativ eller medfølende på coronakrisen. 

Tag ansvar
Casper Hyldekvist, managing partner i kommunikationsbureauet Primetime, mener at, der parallelt med forbrugernes krav til virksomhederne, også er en større forståelse for deres situation. 

“Vi er med lynets hast endt et sted, hvor det er legitimt for virksomhederne at træffe meget drastiske beslutninger om masseafskedigelser, længere betalingsfrister og besparelser med en vis forståelse og måske endda sympati fra deres omverden – i første omgang”, siger han og fortsætter:

“Derefter følger en fase, hvor virksomheder i dybden skal kunne forklare, hvorfor de handler, som gør. Til medarbejdere, kunder og omverden. Det er så til gengæld ikke så svært, fordi de fleste virksomheder åbenlyst er hårdt ramt, og at alle har forstået situationens alvor. Her er samfundets krisebevidsthed trådt ind.”

Kommunikér dine beslutninger
Derfor er det ekstremt vigtigt at virksomhederne forklarer og forsvarer, hvorfor man tager visse beslutninger - ikke kun i krisetider, men også generelt. 

“En virksomhed er udover en profitgivende enhed og en arbejdsplads, en aktør der har en stor betydning for både de nære og de fjerne omgivelser. Hvis du som virksomhed ikke forklarer hvad du gør og hvorfor du gør det, er der alt for stor risiko for, at dine forskellige grupper af interessenter tillægger dine handlinger deres egen tolkning og betydning. Og det kan jo selvsagt stikke i utrolig mange, ofte ikke hensigtsmæssige retninger”, siger Kraina Holm Henriksen, der er adm. direktør i bureauet We Love People. 

Læs også: Google lægger sig fladt ned: Stopper al støtte til benægtere af klimaforandringer

Ved rette forklaringer, kan virksomhederne derfor have større mulighed for slippe godt fra sin adfærd, der ellers ville blive modtaget hårdt, mener Karina Holm Henriksen.

“Langt de fleste leverandører, kunder og medarbejdere har forståelse for 1; at virksomheder skal handle nu og handle hurtigt, og 2; det er også min erfaring, at alle har forståelse for, at vi hver især må og skal bidrage til at løse den her situation”, siger hun.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle