Undersøgelse: Forbrugerne dømmer virksomheders corona-adfærd hårdt

Flere virksomheder operer i en usikker tid grundet coronakrisen. Men hvis det betyder, at samfundsansvaret bliver skubbet til side, kan det koste dyrt på lang sigt. Det konkluderer en ny forbrugeranalyse.

En ny undersøgelse viser, at flere forbrugere holder øje med virksomheders ageren under coronakrisen. .

14.04.2020

CSR.dk

Her er 71 procent desuden enige i, at de vil miste tilliden til et brand, hvis de mener virksomheden tager beslutninger, der kun tager udgangspunkt i profit. 

Herudover er 90 procent fuldstændig enige i, at virksomheder skal fokusere på at beskytte deres medarbejdere og leverandørers sundhed og finansielle sikkerhed bedst muligt. Også selvom det kan have negative konsekvenser for virksomhedens økonomiske situation. 

I forhold til dette kan forbrugernes adfærd allerede ses på markedet. 37 procent fortæller nemlig, at de for nylig har skiftet til en nyt brand, da disse har reageret innovativ eller medfølende på coronakrisen. 

Tag ansvar
Casper Hyldekvist, managing partner i kommunikationsbureauet Primetime, mener at, der parallelt med forbrugernes krav til virksomhederne, også er en større forståelse for deres situation. 

“Vi er med lynets hast endt et sted, hvor det er legitimt for virksomhederne at træffe meget drastiske beslutninger om masseafskedigelser, længere betalingsfrister og besparelser med en vis forståelse og måske endda sympati fra deres omverden – i første omgang”, siger han og fortsætter:

“Derefter følger en fase, hvor virksomheder i dybden skal kunne forklare, hvorfor de handler, som gør. Til medarbejdere, kunder og omverden. Det er så til gengæld ikke så svært, fordi de fleste virksomheder åbenlyst er hårdt ramt, og at alle har forstået situationens alvor. Her er samfundets krisebevidsthed trådt ind.”

Kommunikér dine beslutninger
Derfor er det ekstremt vigtigt at virksomhederne forklarer og forsvarer, hvorfor man tager visse beslutninger - ikke kun i krisetider, men også generelt. 

“En virksomhed er udover en profitgivende enhed og en arbejdsplads, en aktør der har en stor betydning for både de nære og de fjerne omgivelser. Hvis du som virksomhed ikke forklarer hvad du gør og hvorfor du gør det, er der alt for stor risiko for, at dine forskellige grupper af interessenter tillægger dine handlinger deres egen tolkning og betydning. Og det kan jo selvsagt stikke i utrolig mange, ofte ikke hensigtsmæssige retninger”, siger Kraina Holm Henriksen, der er adm. direktør i bureauet We Love People. 

Læs også: Google lægger sig fladt ned: Stopper al støtte til benægtere af klimaforandringer

Ved rette forklaringer, kan virksomhederne derfor have større mulighed for slippe godt fra sin adfærd, der ellers ville blive modtaget hårdt, mener Karina Holm Henriksen.

“Langt de fleste leverandører, kunder og medarbejdere har forståelse for 1; at virksomheder skal handle nu og handle hurtigt, og 2; det er også min erfaring, at alle har forståelse for, at vi hver især må og skal bidrage til at løse den her situation”, siger hun.

- HCL

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00