Undersøgelse: Danskerne ser banksektoren som en relevant klimaaktør

Ny undersøgelse viser, at man i Danmark tror mere på, at bæredygtige, finansielle produkter kan bidrage til den grønne omstilling, sammenlignet med andre europæiske lande. Dette er også på trods af, at danskerne har fået øjnene op for produkternes effekt.

Ifølge PA Consulting skal landets banker være bedre til at informere sine kunder om deres grønne investeringsmuligheder. Arkivfoto..

19.10.2021

CSR.dk

I Danmark er vi ikke nævneværdigt mere bæredygtige end vores europæiske naboer. Til gengæld er vi mere positive overfor de grønne muligheder, der kan være når vi skal låne i banken eller spare op til pensionen.

Det konkluderer en ny undersøgelse fra PA Consulting, der har været rundt i Danmark, Norge, Storbritannien, Holland og Sverige og interviewet i alt 6.500 mennesker om deres tanker og motivationer ved bæredygtighed.

Læs også: Banker skruer klimaambitioner op: ”Poseidon Principles var kun startstedet”

I undersøgelsen svarede 24 procent af danskerne, at de prøver at leve så bæredygtigt som muligt. Her svarede 25 procent af briterne, 29 procent af svenskerne, 32 procent af hollænderne og 20 procent af nordmændene det samme. Og det er på trods af, at 82 procent af de adspurgte danskere mener, at bæredygtighed er vigtigt.

Mange grønne muligheder
Med undersøgelsen, vurderer PA Consulting samtidig, at der ligger rigtig gode muligheder i grøn finansiering, men forbrugerne mangler viden om potentialet. Derfor vil det være oplagt for bankerne – og særligt bankrådgiverne – at informere deres kunder om, hvordan de kan gøre indsats for klimaet gennem deres pensionsordning, investeringer og billån.

I Danmark er det nemlig 53 procent af respondenterne, der ikke er informeret omkring den grønne mulighed, der ligger i at investere deres pension grønt, mod 48 procent i den samlede undersøgelse. Derimod har 62 procent af danskerne haft det at købe et grønt, finansielt produkt i tankerne.

Læs også: Bankers erhvervsrådgivere skal klædes på til grøn rådgivning

På tværs af landene er det omkring en fjerdedel af bankkunderne, der ved, at man kan gøre en klimavenlig indsats gennem valget af finansielle produkter. Udover det manglende kendskab, konkluderer undersøgelsen også, at et begrænset udvalg og manglende tillid til bankerne er de to største udfordringer.

Bankerne skal derfor uddanne danskerne og samtidig skabe et slags gruppepres omkring det at tilbyde klimavenlige, finansielle produkter. De skal derudover være innovative, hvis de skal kunne tilbyde det bredt sortiment af grønne produkter.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle