Undersøgelse: Coronaforbrugeren skærper krav til verdens detailhandlere

I 2022 skal kerneværdier, en streamlinet købsoplevelse og bæredygtige initiativer være i højsædet for verdens detailhandlere. Det konkluderer en undersøgelse, der har adspurgt over 10.000 internationale forbrugere om deres købsvaner i en coronapræget tid.

En ny undersøgelse stigende forbrugerpræferencer inden for bæredygtighed og indkøbsrejser på tværs af digitale og fysiske kanaler. Arkivfoto..

17.01.2022

CSR.dk

Coronakrisen har ikke budt forbrugeren for lidt. Nedlukninger, restriktioner, hjemmearbejde og karantæne har ikke kun ændret samfundet, men også forbrugernes shoppevaner.

Det viser en ny global undersøgelse, som IBM har udarbejdet i samarbejde med National Retail Federation. Undersøgelsen, der omfatter svar fra over 19.000 forbrugere, tager pulsen på forbrugernes præferencer inden for bæredygtighed og købsadfærd, og hvordan det har ændret sig siden coronakrisen tog fat i 2020.

Læs også: Modebrandet Monki vil være med til at skabe forandring i verden

Blandt andet viser undersøgelsen, som omfatter svar fra over 19.000 respondenter, at forbrugeren ikke længere ser på den online og fysiske shoppingoplevelse som to forskellige købskanaler. Virksomhederne skal i høj grad forbinde og kombinere de to kanaler i et koncept, som undersøgelsen kalder hybrid-shopping.

Hele 27 procent af de adspurgte svarer, at denne shoppeform er deres foretrukne. Det er dog stadig butikker, der ligger øverst på listen med 72 procent, som foretrækker den fysiske oplevelse.

”Selvom mange af forbrugerne i undersøgelsen stadig prioriterer den fysiske shoppingoplevelse, forventer de samtidig at kunne skræddersy deres egen måde at gøre tingene på. Vi mener, at den her hybride shoppeform er et fundamental skift i forbrugeradfærd”, siger Mark Matheew, vicepræsident hos National Retail Federations analyse-afdeling.

Corona sætter fokus på klimaet
Samtidig viser undersøgelsen, at pandemien har resulteret i et skift, når bæredygtighed og etisk forbrug kommer på bordet. Her svarer 44 procent af de adspurgte blandt andet, at de vælger produkter og brands, som stemmer overens med deres egne værdier.

Læs også: Forbrugere fravælger brands til fordel for klimaet

Hele 62 procent af forbrugerne er derudover villige til at ændre købsadfærd, hvis det kan mindske deres klimaaftryk. Til sammenligning svarede 52 procent af respondenterne det samme i 2020. Undersøgelsen påpeger dog en diskrepans mellem intention og handling – kun 31 procent svarer nemlig, at deres seneste indkøbstur bestod primært eller mest af bæredygtige produkter.

”Over det seneste år viser undersøgelsen, at bæredygtighed er blevet vigtigere for forbrugeren, men, at der samtidig mangler handling bag de gode intentioner. Vi mener det er fordi, der mangler ordentlig information i købsprocessen, og det er efterhånden blevet essentielt, at detailhandlere konkret demonstrerer deres bæredygtige tiltag, og hvilke muligheder det giver kunden”, siger Luq Niazi, global managing director hos IBM Consumer Industries.

- HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense