Undersøgelse: Coronaforbrugeren skærper krav til verdens detailhandlere

I 2022 skal kerneværdier, en streamlinet købsoplevelse og bæredygtige initiativer være i højsædet for verdens detailhandlere. Det konkluderer en undersøgelse, der har adspurgt over 10.000 internationale forbrugere om deres købsvaner i en coronapræget tid.

En ny undersøgelse stigende forbrugerpræferencer inden for bæredygtighed og indkøbsrejser på tværs af digitale og fysiske kanaler. Arkivfoto..

17.01.2022

CSR.dk

Coronakrisen har ikke budt forbrugeren for lidt. Nedlukninger, restriktioner, hjemmearbejde og karantæne har ikke kun ændret samfundet, men også forbrugernes shoppevaner.

Det viser en ny global undersøgelse, som IBM har udarbejdet i samarbejde med National Retail Federation. Undersøgelsen, der omfatter svar fra over 19.000 forbrugere, tager pulsen på forbrugernes præferencer inden for bæredygtighed og købsadfærd, og hvordan det har ændret sig siden coronakrisen tog fat i 2020.

Læs også: Modebrandet Monki vil være med til at skabe forandring i verden

Blandt andet viser undersøgelsen, som omfatter svar fra over 19.000 respondenter, at forbrugeren ikke længere ser på den online og fysiske shoppingoplevelse som to forskellige købskanaler. Virksomhederne skal i høj grad forbinde og kombinere de to kanaler i et koncept, som undersøgelsen kalder hybrid-shopping.

Hele 27 procent af de adspurgte svarer, at denne shoppeform er deres foretrukne. Det er dog stadig butikker, der ligger øverst på listen med 72 procent, som foretrækker den fysiske oplevelse.

”Selvom mange af forbrugerne i undersøgelsen stadig prioriterer den fysiske shoppingoplevelse, forventer de samtidig at kunne skræddersy deres egen måde at gøre tingene på. Vi mener, at den her hybride shoppeform er et fundamental skift i forbrugeradfærd”, siger Mark Matheew, vicepræsident hos National Retail Federations analyse-afdeling.

Corona sætter fokus på klimaet
Samtidig viser undersøgelsen, at pandemien har resulteret i et skift, når bæredygtighed og etisk forbrug kommer på bordet. Her svarer 44 procent af de adspurgte blandt andet, at de vælger produkter og brands, som stemmer overens med deres egne værdier.

Læs også: Forbrugere fravælger brands til fordel for klimaet

Hele 62 procent af forbrugerne er derudover villige til at ændre købsadfærd, hvis det kan mindske deres klimaaftryk. Til sammenligning svarede 52 procent af respondenterne det samme i 2020. Undersøgelsen påpeger dog en diskrepans mellem intention og handling – kun 31 procent svarer nemlig, at deres seneste indkøbstur bestod primært eller mest af bæredygtige produkter.

”Over det seneste år viser undersøgelsen, at bæredygtighed er blevet vigtigere for forbrugeren, men, at der samtidig mangler handling bag de gode intentioner. Vi mener det er fordi, der mangler ordentlig information i købsprocessen, og det er efterhånden blevet essentielt, at detailhandlere konkret demonstrerer deres bæredygtige tiltag, og hvilke muligheder det giver kunden”, siger Luq Niazi, global managing director hos IBM Consumer Industries.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København