Tui får reduktionsmål godkendt af SBTi

Tui bliver det første fritidsflyselskab og krydstogtselskab til at få sine reduktionsmål godkendt af SBTi. Inden 2030 vil rejsekoncernen reducere udledning med 24 procent for fly, mindst 46,2 procent for hoteller og 27,5 procent for krydstogt.

Fly står for 80 procent af Tuis CO2-udledning. Foto: TUI..

21.02.2023

CSR.dk

Rejseselskabet Tui tilslutter sig nu rækken af virksomheder, der får godkendt sin bæredygtige handlingsplan af det internationale Science Based Targets initiative (SBTi).

Inden 2030 vil Tui nemlig reducere en betydelig del af sin udledning på tværs af sektorer – blandt andet fly, krydstogt og hoteldrift inden 2030, fortæller gruppens CEO, Sebastian Ebel.

”Nuludledning så hurtigt som muligt er vores vigtigste mål. Alle, der arbejder med Tui skal være forberedte på at forfølge ambitiøse mål og gå sammen med os. Vi ser ikke bæredygtighed som en trussel, men som en mulighed,” siger han.

Læs også: Detailkæde oplever succes med klimastrategi

Og særligt flyaktiviteter kræver en bæredygtig overhaling, da området står for 80 procent af selskabets samlede udledning.

Målsætningen er her en CO2-mindskning på 24 procent sammenlignet med 2019, og derfor vil Tui blandt andet øge brugen af SAF ud over de nuværende blandingsforpligtelser, og rejsekoncernen har indgået samarbejdsaftaler for at fremme produktionen og leveringen af bæredygtigt brændstof.

Men samtidig opfordrer Sebastian Ebel politikere og lufthavne til at skabe incitamenter til mere effektive fly i afgiftsplanerne.

”Højere gebyrer for ældre fly, lavere gebyrer for brug af bæredygtigt brændstof og mere CO2-effektive fly. Det er simple mekanismer til direkte at styrke investeringer i bæredygtighed,” siger han.

Læs også: Om syv år skal TDC NETs forsyningskæde være emissionsfri

For selskabets krydstogtoperationer er målet en reducering på 27,5 procent mens at kunne tilbyde en klimaneutral krydstogtsferie inden 2030.

Derudover vil koncernen mindske udledningen af hoteller med 46,2 procent.

”Jeg ser det som et minimum af, hvad vi skal nå. Både hvad angår reduktionsmål og tidshorisont. For eksempel har jeg det personlige mål at reducere udledning fra vores hoteller så langt som muligt til nul så tidligt som i 2030,” siger Sebastian Ebel.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby