Trykte dagligvarereklamer koster 300.000 ton CO2 om året

En sammenslutning af forskellige organisationer går nu sammen om at nedbringe mængden af trykte dagligvarereklamer. "Det er jo dybest set en unødvendig miljøbelastning", siger Coop's ansvarlighedsdirektør.

21.02.2022

CSR.dk

En undersøgelse fra Mindful Food Solutions, som Coop har fået lavet, viser, at danske trykreklamer samlet set koster cirka 300.000 ton CO2 om året.

Derfor har Coop og en række andre organisationer lavet en opfordringen til en ordning, hvor man skal takke ja til reklamer i sin postkasse i set for - som nu - nej tak.

Det skriver DR.

Hos Coop ønsker man at gå endnu længere end den nye ordning. Her er holdningen nemlig, at de fysiske reklamer snart skal være fortid.

"Det er jo dybest set en unødvendig miljøbelastning. Derfor vil vi gerne opfordre til, at det ikke bare er en Ja tak-ordning, men at man også kigger på at få papirreklamerne helt udfaset", siger ansvarlighedsdirektør ved Coop Signe Didde Frese.

Ja tak-ordningen har tidligere været oppe at vende, men blev sløjfet, da der blev sået tvivl om, hvorvidt ordningen ville stride mod EU-reglerne på området.

Læs også: Coop har reduceret sin CO2-udledning med 32%

Det ser dog ikke ud til at være tilfældet. Organisationerne bag det nye opråb har gennem aktindsigt fået indblik i, at EU-Kommissionen mener, at en dansk Ja tak-ordning med stor sandsynlighed er lovlig. Samtidig har flere hollandske byer allerede indført en Ja tak-ordning.

Man afventer dog fortsat den endelige juridiske afklaring fra Kommissionen.

Og det er da heller ikke udelukkende positive effekter den nye ordning vil medføre. Lokalaviserne, der i dag bliver uddelt sammen med reklamerne, vil få det svært.

"Det her tiltag skulle nødigt rive tæppet væk under de lokale ugeaviser og dermed lave en væsentlig forringelse af det lokale demokrati", siger Christian Rabjerg Madsen, der er politisk ordfører for Socialdemokratiet.

Bag opfordringen står foruden Coop også Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Industri, Plastic Change, Rådet for Grøn Omstilling, Reklamer Ja Tak, Dansk Affaldsforening, Forbrugerrådet Tænk, Verdens Skove og Ungeklimarådet.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle