Trehjertet dyrevelfærd i kartonerne

Nu er der tre statslige dyrevelfærdshjerter på både skummet, mini, let og sød fra Naturmælk og Øllingegaard. Tre ud af fire mælkeleverandører lever allerede op til kravene, og målet er at kunne levere trehjertede produkter til alle mejeriets kunder.

Køer med tre dyrevelfærdsmærker skal bl.a. have adgang til græsarealer. Foto: Naturmælk.

28.05.2021

CSR.dk

I løbet af efteråret 2021 vil ni ud af ti leverandører af mælk til de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard leve op til kravene til det statslige dyrevelfærdsmærkes maksimale tre hjerter

Det statslige dyrevelfærdsmærke blev introduceret i 2017 af det daværende Miljø- og Fødevareministerie, som i første omgang kunne ses på kød fra gris. I efteråret 2018 blev mærket udvidet til også at omfatte kød fra kyllinger. I januar 2020 blev mærket udvidet endnu engang til også at omfatte kalve- og oksekød samt mejeriprodukter.

Landmændene, som leverer til de to mejerier, er i forvejen certificerede økologer og officielt anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Nu tager hele organisationen det næste vigtige skridt på rejsen imod et mere bæredygtigt mejeribrug.

”Når vi om nogle måneder kan sætte tre dyrevelfærdshjerter på stort set alle vores produkter, er det ikke nogen revolution i Naturmælk,” fortæller direktør for Naturmælk og Øllingegaard, Leif Friis Jørgensen.

”Det er det næste naturlige skridt i den udvikling, som vi i mere end 30 år beslutsomt og målrettet har skubbet fremad. Jeg er selvfølgelig utroligt stolt over, at vi fortsat kan være spydspids indenfor dyrevelfærd, og at vi som nogle af de første opnår, at mælken er både økomærket, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og kvalificeret til statens tre hjerter. Men mærkerne er ikke noget mål i sig selv; de er milepæle på rejsen, og vores arbejde med at flytte grænserne er kun lige begyndt,” fortsætter han.

Naturmælk og Øllingegaard sender de første fire produkter med alle tre mærker, en skummet-, en mini-, en let- og en sødmælk, på markedet i uge 21. De trehjertede Øllingegaard-mælk forhandles hos Meny, Spar og Min Købmand; Naturmælk-udgaverne hos Føtex og Bilka, via Løgismose i Netto. Ifølge en pressemeddelelse fra Lidl sætter kæden sig dog i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark.

Af Naturmælk- og Øllingegaard-kartonernes sidepanel fremgår det, at det store fokus på dyrevelfærd ikke får lov til at stå alene. Forbrugerne kan læse, at Naturmælks og Øllingegaards mælkebønder også går forrest i arbejdet med at stimulere gårdenes biodiversitet med etablering af stendiger, hegn og vandhuller, såning af blomsterfrø og bevarelse af gamle træer. Ligesom der samtidig arbejdes målrettet for at reducere mejeriernes klimabelastning, blandt andet ved at 100 procent af alle mælkeleverandørernes strømforbrug nu kommer fra grøn energi.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom