Trehjertet dyrevelfærd i kartonerne

Nu er der tre statslige dyrevelfærdshjerter på både skummet, mini, let og sød fra Naturmælk og Øllingegaard. Tre ud af fire mælkeleverandører lever allerede op til kravene, og målet er at kunne levere trehjertede produkter til alle mejeriets kunder.

Køer med tre dyrevelfærdsmærker skal bl.a. have adgang til græsarealer. Foto: Naturmælk.

28.05.2021

CSR.dk

I løbet af efteråret 2021 vil ni ud af ti leverandører af mælk til de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard leve op til kravene til det statslige dyrevelfærdsmærkes maksimale tre hjerter

Det statslige dyrevelfærdsmærke blev introduceret i 2017 af det daværende Miljø- og Fødevareministerie, som i første omgang kunne ses på kød fra gris. I efteråret 2018 blev mærket udvidet til også at omfatte kød fra kyllinger. I januar 2020 blev mærket udvidet endnu engang til også at omfatte kalve- og oksekød samt mejeriprodukter.

Landmændene, som leverer til de to mejerier, er i forvejen certificerede økologer og officielt anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Nu tager hele organisationen det næste vigtige skridt på rejsen imod et mere bæredygtigt mejeribrug.

”Når vi om nogle måneder kan sætte tre dyrevelfærdshjerter på stort set alle vores produkter, er det ikke nogen revolution i Naturmælk,” fortæller direktør for Naturmælk og Øllingegaard, Leif Friis Jørgensen.

”Det er det næste naturlige skridt i den udvikling, som vi i mere end 30 år beslutsomt og målrettet har skubbet fremad. Jeg er selvfølgelig utroligt stolt over, at vi fortsat kan være spydspids indenfor dyrevelfærd, og at vi som nogle af de første opnår, at mælken er både økomærket, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse og kvalificeret til statens tre hjerter. Men mærkerne er ikke noget mål i sig selv; de er milepæle på rejsen, og vores arbejde med at flytte grænserne er kun lige begyndt,” fortsætter han.

Naturmælk og Øllingegaard sender de første fire produkter med alle tre mærker, en skummet-, en mini-, en let- og en sødmælk, på markedet i uge 21. De trehjertede Øllingegaard-mælk forhandles hos Meny, Spar og Min Købmand; Naturmælk-udgaverne hos Føtex og Bilka, via Løgismose i Netto. Ifølge en pressemeddelelse fra Lidl sætter kæden sig dog i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark.

Af Naturmælk- og Øllingegaard-kartonernes sidepanel fremgår det, at det store fokus på dyrevelfærd ikke får lov til at stå alene. Forbrugerne kan læse, at Naturmælks og Øllingegaards mælkebønder også går forrest i arbejdet med at stimulere gårdenes biodiversitet med etablering af stendiger, hegn og vandhuller, såning af blomsterfrø og bevarelse af gamle træer. Ligesom der samtidig arbejdes målrettet for at reducere mejeriernes klimabelastning, blandt andet ved at 100 procent af alle mælkeleverandørernes strømforbrug nu kommer fra grøn energi.

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 4: Samarbejdsudvikling som ydelse

Tag din chef med, når vi dykker ned i, hvordan samarbejdsudvikling kan blive et forretningsparameter. Hvordan kan det indgå i udbud og tilbud, og hvordan kan det skabe reel værdi for jeres virksomhed og for branchen?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Tilgår