Transporten kridter skoene

På Transporterhvervets Klimakonference 2008 sidst i september indbød den nyudnævnte transportminister Lars Barfoed alle parter i transportbranchen til at byde ind med engagement og konkrete løsninger på de stadigt stigende CO2-udledninger.

Den nyudnævnte transportminsiter Lars Barfoed gav sit besyv med på Transporterhvervets Klimakonference 2008. Fremover skal mange flere tage den kollektive trafik, hvis det står til Lars Barfoed..

31.10.2008

CSR.dk

Der var både gode og dårlige nyheder i den nyligt udkomne energistatistik fra 2007. Danskerne bruger således mere og mere energi fra vedvarende energi. Fra 2007 udgjorde vedvarende energi 17 procent af det samlede energiforbrug imod før 15,6 procent. Største bidrag fra vedvarende energikilder stod vindkraften for med 19,7 procent. Til gengæld er de knapt så gode nyheder, at bruttoenergiforbruget steg med 1,4 procent fra 862 PJ til 874. Synderen er transporten, hvor energiforbruget er steget med 4 procent i 2007. Særdeles slemt står det til inden for vejtransporten, hvor energiforbruget er steget med 4,5 procent.
Trafikken er også skyld i samme tendens blot inden for udledningen af CO2. Her faldt de faktiske udledninger med 8,2 procent, men trafikken sætter sig på en større og større andel af udledningerne. 26,9 procent af det samlede CO2-udslip i 2007 kom således fra biler, lastbiler og tog. CO2-emissionerne steg med 0,5 procent i 2007. Og klima- og energiminister Connie Hedegaard sagde da også som en reaktion på Energistatistikken: ”Det viser med al tydelighed, hvor vigtigt det er at gøre en indsats på transportområdet. Trafikken er vores akilleshæl.”

Ingen færdige holdninger
Og den udmelding tilsluttede den nyudnævnte transportminister sig på Transporterhvervets Klimakonference 2008 i Moltkes Palæ: ” CO2-udledningerne er stigende. Og at få succes med at få dem nedbragt, er transportens hele store udfordring,” lød det fra Barfoed som i øvrigt begyndte sit indlæg med at kommentere sin egen nye udfordring: ”Jeg glæder mig meget til at gå i gang med arbejdet i Transportministeriet, som er et ekstremt spændende ministerium, som netop er optaget af den sag, som vi diskuterer i dag. Der er jo en vis tradition for, at man som nyudnævnt minister bruger den første tid på ikke at sige noget som helst… i hvert fald fra turen fra Amalienborg til Christiansborg, hvor man så får stukket tyve mikrofoner i hovedet og skal have faste meninger om alt på det nye ressort-område… men her er det rent faktisk sådan, at vi ikke skal have nogle færdige meninger. Vi har brug for en åben dialog.

Mobilitet skal være intakt
Transportministeren slår fast, at et velfungerende transportsystem er en forudsætning for vækst. ”Vækst skaber mere transport og omvendt. De er indbyrdes forbundne. Den forbedring i den generelle velstand, som vi har været vidne til i de sidste ti år, er også den, som har skabt de klimamæssige udfordringer, vi står overfor nu. Og hovedudfordringen er jo, at vi skal have nedbragt emissionerne med 20 % inden 2020, som er EU’s målsætning. Og det skal ske uden at begrænse mobiliteten.” Løsningen på den udfordring er ifølge Barfoed et ”topmoderne og energieffektivt transportsystem.” For at begrænse transportsektorens vækst må flere mennesker tage den kollektive trafik.

Aktiv politisk handling
Barfoed listede sine foretrukne løsninger op for forsamlingen:
Satsning på Stationsnærheds-princippet
Effektivisering af transportsystemet. F.eks. ved modulvogntog, herunder en bedre logistisk planlægning.
Effektivisering af energiforbrug. Biler, tog og lastbiler skal køre længere på brændstoffet.
”Det har faktisk betydning, hvordan vi kører i vores biler. Hvis vi kører fornuftigt og energieffektivt, kan vi kappe 15 % af brændstofforbruget.”
Afgifter. Brintbiler er nu fritaget for afgifter og afgiftsfritagelsen på el-biler er blevet forlænget.
Herudover skal vi ifølge Barfoed følge den teknologiske udvikling nøje, og satse på biler, der kan skifte mellem el og traditionelt brændstof. Lars Barfoed slutter sit indlæg af:
”Udfordringen kan ikke løses uden teknologisk udvikling og aktiv politisk handling, hvis vi for alvor skal have gang i CO2-reduktionerne. Regeringen vil komme med sit bud på en løsning, men uanset hvad, bliver det nødvendigt med mere forskning, teknologisk udvikling og afgifter. Og det er helt afgørende med engagement og konkrete forslag på løsninger fra hele transport-branchen i dette spørgsmål.”

11.600.000 hits
Og transporten forsøger da også med konferencen at tage hul på igangsættelsen af konkrete løsningsforslag på de store udlednings-udfordringer, som sektoren står overfor. TØF’s formand Michael Svane sagde således, at ”transport og klima ikke skal være to uforenelige størrelser.” Og at det gerne skulle være konklusionen af denne konference. Han kunne i øvrigt oplyse, at han om morgenen havde googlet på Transport + CO2 og fået 11.600.000 hits. Og det tal stiger nok kun frem mod klimakonferencen næste år. Transporterhvervet får nok at se til de næste mange år. Det kan man i hvert fald med sikkerhed konkludere efter konferencen.
www.miljohorisont.dk/transport

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00