Transporten kridter skoene

På Transporterhvervets Klimakonference 2008 sidst i september indbød den nyudnævnte transportminister Lars Barfoed alle parter i transportbranchen til at byde ind med engagement og konkrete løsninger på de stadigt stigende CO2-udledninger.

Den nyudnævnte transportminsiter Lars Barfoed gav sit besyv med på Transporterhvervets Klimakonference 2008. Fremover skal mange flere tage den kollektive trafik, hvis det står til Lars Barfoed..

31.10.2008

CSR.dk

Der var både gode og dårlige nyheder i den nyligt udkomne energistatistik fra 2007. Danskerne bruger således mere og mere energi fra vedvarende energi. Fra 2007 udgjorde vedvarende energi 17 procent af det samlede energiforbrug imod før 15,6 procent. Største bidrag fra vedvarende energikilder stod vindkraften for med 19,7 procent. Til gengæld er de knapt så gode nyheder, at bruttoenergiforbruget steg med 1,4 procent fra 862 PJ til 874. Synderen er transporten, hvor energiforbruget er steget med 4 procent i 2007. Særdeles slemt står det til inden for vejtransporten, hvor energiforbruget er steget med 4,5 procent.
Trafikken er også skyld i samme tendens blot inden for udledningen af CO2. Her faldt de faktiske udledninger med 8,2 procent, men trafikken sætter sig på en større og større andel af udledningerne. 26,9 procent af det samlede CO2-udslip i 2007 kom således fra biler, lastbiler og tog. CO2-emissionerne steg med 0,5 procent i 2007. Og klima- og energiminister Connie Hedegaard sagde da også som en reaktion på Energistatistikken: ”Det viser med al tydelighed, hvor vigtigt det er at gøre en indsats på transportområdet. Trafikken er vores akilleshæl.”

Ingen færdige holdninger
Og den udmelding tilsluttede den nyudnævnte transportminister sig på Transporterhvervets Klimakonference 2008 i Moltkes Palæ: ” CO2-udledningerne er stigende. Og at få succes med at få dem nedbragt, er transportens hele store udfordring,” lød det fra Barfoed som i øvrigt begyndte sit indlæg med at kommentere sin egen nye udfordring: ”Jeg glæder mig meget til at gå i gang med arbejdet i Transportministeriet, som er et ekstremt spændende ministerium, som netop er optaget af den sag, som vi diskuterer i dag. Der er jo en vis tradition for, at man som nyudnævnt minister bruger den første tid på ikke at sige noget som helst… i hvert fald fra turen fra Amalienborg til Christiansborg, hvor man så får stukket tyve mikrofoner i hovedet og skal have faste meninger om alt på det nye ressort-område… men her er det rent faktisk sådan, at vi ikke skal have nogle færdige meninger. Vi har brug for en åben dialog.

Mobilitet skal være intakt
Transportministeren slår fast, at et velfungerende transportsystem er en forudsætning for vækst. ”Vækst skaber mere transport og omvendt. De er indbyrdes forbundne. Den forbedring i den generelle velstand, som vi har været vidne til i de sidste ti år, er også den, som har skabt de klimamæssige udfordringer, vi står overfor nu. Og hovedudfordringen er jo, at vi skal have nedbragt emissionerne med 20 % inden 2020, som er EU’s målsætning. Og det skal ske uden at begrænse mobiliteten.” Løsningen på den udfordring er ifølge Barfoed et ”topmoderne og energieffektivt transportsystem.” For at begrænse transportsektorens vækst må flere mennesker tage den kollektive trafik.

Aktiv politisk handling
Barfoed listede sine foretrukne løsninger op for forsamlingen:
Satsning på Stationsnærheds-princippet
Effektivisering af transportsystemet. F.eks. ved modulvogntog, herunder en bedre logistisk planlægning.
Effektivisering af energiforbrug. Biler, tog og lastbiler skal køre længere på brændstoffet.
”Det har faktisk betydning, hvordan vi kører i vores biler. Hvis vi kører fornuftigt og energieffektivt, kan vi kappe 15 % af brændstofforbruget.”
Afgifter. Brintbiler er nu fritaget for afgifter og afgiftsfritagelsen på el-biler er blevet forlænget.
Herudover skal vi ifølge Barfoed følge den teknologiske udvikling nøje, og satse på biler, der kan skifte mellem el og traditionelt brændstof. Lars Barfoed slutter sit indlæg af:
”Udfordringen kan ikke løses uden teknologisk udvikling og aktiv politisk handling, hvis vi for alvor skal have gang i CO2-reduktionerne. Regeringen vil komme med sit bud på en løsning, men uanset hvad, bliver det nødvendigt med mere forskning, teknologisk udvikling og afgifter. Og det er helt afgørende med engagement og konkrete forslag på løsninger fra hele transport-branchen i dette spørgsmål.”

11.600.000 hits
Og transporten forsøger da også med konferencen at tage hul på igangsættelsen af konkrete løsningsforslag på de store udlednings-udfordringer, som sektoren står overfor. TØF’s formand Michael Svane sagde således, at ”transport og klima ikke skal være to uforenelige størrelser.” Og at det gerne skulle være konklusionen af denne konference. Han kunne i øvrigt oplyse, at han om morgenen havde googlet på Transport + CO2 og fået 11.600.000 hits. Og det tal stiger nok kun frem mod klimakonferencen næste år. Transporterhvervet får nok at se til de næste mange år. Det kan man i hvert fald med sikkerhed konkludere efter konferencen.
www.miljohorisont.dk/transport

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom