Tesla har afsløret sin grønne lastbil

Tung vejgodstransport i stor skala uden udledninger af drivhusgas er rykket et skridt nærmere efter at Tesla i nat dansk tid præsenterede sin fuldt elektriske lastbil, Tesla Semi.

Teslaboss Elon Musk præsenterede Semi’en ved en stor event i selskabets californiske hovedkvarter. Foto: Tesla.

17.11.2017

CSR.dk

Ifølge Tesla selv vil deres lastbil, der naturligvis er 100 procent elektrisk og udledningsfri, ”levere en langt bedre oplevelse for lastbilchauffører, samtidig med at den øger sikkerheden og markant reducerer omkostningerne ved godstransport”, som det hedder.

De reducerede omkostninger kommer bliver først og fremmest realiseret gennem Semi’ens lave energiforbrug. Vognen har således en såkaldt drag-koefficient på 0,36, hvilket er bedre end bl.a. supersportsvognen Bugatti Chiron, som Musk brugte som sammenligningsgrundlag ved afsløringseventen.

Kabinen ser noget anderledes ud end i en normal lastbil. Den centrale placering af chaufføren, de to touchskærme og passagersædet skråt bagved føreren kombineret med ståhøjde, giver ifølge Tesla en helt anderledes form for plads end set før. Illustration: Tesla.

På den baggrund lander energiforbruget på mindre end to kilowatttimer pr. mile, altså under 1,24 kilowatttimer pr. kilometer. Med den store batteripakke giver det lastbilen en rækkevidde på 500 miles (godt 800 km), endda med fuldt læs på 80.000 pund (ca. 36 ton). Tesla vil selv udbrede nogle nye megachargers, der kan lade Semi’ens batterier omtrent 80 procent op på en halv time.

Lave omkostninger
Ifølge Tesla gør det Semi’en omkring 20 procent billigere pr. mile end en diesellastbil i samme størrelse. Forskellen bliver endnu større hvis Semi’en kører i konvoj, sådan som den fra start er indrettet til at kunne. Her kan en eller flere Semi’er automatisk følge efter en førerbil, sådan som vi kender det fra bl.a. sidste års platooningforsøg i Europa, inkl. Danmark, hvilket reducerer luftmodstanden og dermed energiforbruget yderligere, til glæde for både miljø og bundlinje.

Det er de svingende, og selv i USA relativt høje benzinpriser, der gør udslaget. Strøm er således langt billigere end diesel, specielt hvis det kan kombineres med egen produktion fra fx solpaneler, og på den baggrund kan en Semi-ejer ifølge Tesla se frem til at spare mindst $200.000 (godt 1,25 mio. kr.) pr. 1 mio. miles (1,6 mio. km) alene i brændstofomkostninger.

Læs også: Mere bæredygtig transport og energi fra Tesla

Endelig fremhæver Tesla selv de lave totalomkostninger ved Semi’en. De få bevægelige dele – der er ingen konventionel motor, ingen gearkasse, intet differentiale etc. – gør behovet for vedligehold minimalt, og både batterier og elmotorer, der kommer fra Teslas model 3, skal kunne klare mindst 1 mio. miles.

Anskaffelsesprisen foreligger ikke endnu, men en reservation af en Tesla Semi koster $5.000. Lastbilen går i produktion i 2019. Se hele præsentationsseancen i videoen nedenfor.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle