Tæt på forretningen betyder konkrete planer og gode data
Hvad taler bæredygtighedsfolk fra resten af verden om, når de taler om bæredygtighed lige nu? CSR.dk tog til London for at finde et svar. Det er stadig business casen.
Foto: 123rf.com
Hvis bæredygtighed er under pres, hvad kan bæredygtighedsafdelingen gøre for at holde det højt på virksomhedernes dagsorden?
Det spørgsmål bad Reuters tre Chief Sustainability Officers om at svare på som en del af konferencen Sustainability Europe 2025 tirsdag d. 21. oktober.
”Vi skal kaste virkelig mange kræfter efter at vise, at bæredygtighed skaber værdi for forretningen. Det gør vi ved at fokusere på integration i forretningen, innovation så vi er på forkant af lovgivningen, samarbejde for at få hold på værdikæden og kommunikation, så vi holder samtalen kørende. Og alt det gør vi bedst ved at forstå, hvad virksomhedens kunder vil og arbejder med at integrere de behov i vores bæredygtighedsarbejde,” sagde Virginie Hellas, som er CSO i Procter & Gamble.
Annette Stube, som er CSO i LEGO Group, pegede på, at bæredygtighedsarbejdet i stadig stigende grad handler om at levere resultater. Hun fremhævede to årsager:
”De fleste af os har 2030-målsætninger. De er ikke længere langsigtede eller aspirationsmål, de er noget, vi, der har ansvaret nu, skal levere på. Samtidig betyder de langt flere og bedre data, vi har til rådighed nu, sammenlignet med for f.eks. fem år siden, at usikkerheden ift. hvordan udviklingen ser ud mod 2030 er langt mindre. Vi skal bruge de data til bygge roadmaps og afsætte ressourcer for at nå målene,” sagde hun.
Begge udsagn lyder som en variant af samtalen om ”business casen”, som CSR.dk tidligere har skrevet om.
Business casen skal kommunikeres
Business casen og forretningen var da også nærmest et mantra på begge konferencedagene. Talere i de fleste sessioner på programmet fremhævede behovet for at komme langt ind i forretningen, at fokusere på kunde-behov, at tale det rigtige sprog og være sikker på, at bæredygtighedsarbejdet virkelig understøtter forretningen.
”Du skal kunne forklare, hvordan bæredygtighed skaber muligheder for forretningen – ikke forhindringer,” sagde Michael Dickstein, som er chef for corporate affairs i Duracell til en session om kommunikation og forandringer.
Måden at gøre det på er at blive meget konkret og have meget dokumentation:
”Vi har vendt vores kommunikation til at handle om dokumenterede resultater og fremskridt og væk fra udsagn om ambitioner og planer,” fortalte Danielle D’Silva, som er bæredygtighedschef hos Booking.com.
”Og så går vi efter hele tiden at være knivskarpe på, hvorfor vi gør, hvad vi gør i forhold til bæredygtighed og at kunne vise, hvordan det påvirker forretningen,” fortsatte hun.
Husk den interne målgruppes behov
Samme type råd gav de tre bæredygtighedschefer fra denne artikels første afsnit; med fokus på at kende sin interne målgruppe:
”Start altid med at tale om performance og ikke om bæredygtighed,” understregede Virginie Hellier.
”Hav respekt for dine kollegaer i forretningen og lær deres sprog og behov. Her kan adgang til data virkelig hjælpe dig. De kan gøre bæredygtighed meget mere konkret og afmontere rygtet om, at bæredygtighed er fluffy,” sagde Annette Stube.
”Skarphed, enkelhed og fordøjelighed,” understregede Marissa Saretsky, som er chef for bæredygtighed i medicinalvirksomheden Opella. ”Det siger jeg hele tiden til mit team. Det er skal vi kunne. Hvorfor vil vores kollegaer ellers høre på, hvad vi siger?” fortsatte hun.
For det er stadig godt for forretningen
En konference om bæredygtighed lige nu kommer ikke uden om, at stemningen og konteksten for at arbejde med bæredygtighed er anderledes i dag end for blot et år siden. Der er mere modstand og ikke mindst mindre forudsigelighed.
”Der er høj volumen på debatten lige nu, men ser man det hele lidt fra oven sker der jo stadig masser af fremskridt på bæredygtighedsmål i virksomhederne. Uforudsigeligheden gør mest af alt, at det bliver meget tydeligt, hvem der mener bæredygtighedsarbejdet alvorligt,” sagde Marissa Saretsky.
De fleste oplægsholdere understregede da også, at de og deres virksomheders indsats fortsætter. Og det kan måske skyldes, at business casen ofte er god. Som direktøren for kapitalforvalteren Federated Hermes, Saker Nusseibeh, sagde:
”Modstanden ændrer måske noget i sproget og rapportering, men det ændrer jo ikke på, at den underliggende business case er sund. Diversitets-arbejde giver dig bedre adgang til talentfulde medarbejdere og investeringer i CO2-reduktioner giver effektiviseringer, som gør dine energiomkostninger lavere. Det sker uanset om nogen er for eller imod, og det ved virksomhederne godt,” sagde han.