Tøjbrands giver Black Friday-omsætning til velgørenhed

Flere tøjbrands, både herhjemme og i udlandet, vælger at donere deres omsætning fra den store handelsdag Black Friday til velgørenhed.

Black Friday, som i år falder fredag den 25. november, handler ikke for alle virksomheder om at indkassere en masse penge. Tre tøjbrands bruger dagen til at donere til velgørenhed..

24.11.2016

CSR.dk

Det amerikanske handelskoncept Black Friday, som i år falder fredag den 25. november, giver gode penge i kassen hos butikkerne. Men det er ikke alle, der beholder omsætningen selv, skriver fashionforum.dk.

Flere tøjbrands, både herhjemme og i udlandet, vælger nemlig at donere deres omsætning i den gode sags tjeneste. Hos det amerikanske brand Patagonia, som designer outdoor-beklædning og -udstyr, har man valgt at donere al Black Friday-omsætning verden over til miljøorganisationer.

Danske brands er med
Patagonia er desuden en del af det miljøorienterede netværk ’1 % for the Planet’, hvor virksomheder donerer 1 % af deres omsætning til nonprofit miljøorganisationer. Som det eneste danske brand er vestjyske ELSK ligeledes med i dette netværk.

Hos ELSK, som designer bæredygtigt, organisk tøj til kvinder og mænd, har man også valgt at bruge Black Friday til at støtte velgørende formål.

Læs også: Bestseller donerer trecifret millionbeløb til velgørenhed

”Frem for at sælge ud, vil vi give ud. Derfor har vi valgt at lave et specielt tiltag på vores webshop, hvor man d. 25. november kun vil kunne købe fire specielle limited edition t-shirts. Al omsætning fra denne dag vil vi donere til Stop Micro Waste, der er ved at udvikle en vaskepose, som skal forhindre mikroplast i at ryge ud i naturen, når man vasker sit tøj”, forklarer Lukas L. Leszczynski, som er partner i ELSK, til fashionforum.dk.

Det københavnske, bæredygtige butiksinitiativ, SLOW Fashion 1123, er ligeledes med på at bruge Black Friday til andet end bare at få penge i kassen.

”I en kold og hård tid, synes vi, at det er vigtigt at støtte og tænke på andre, som virkelig har brug for en hjælpende hånd og kærlighed. Derfor har vi valgt at holde Green weekend og donere 25 % af salget fra Other Vintage, som er butikkens vintageunivers, til Projekt Hjemløs”, forklarer Josephine Raun, som er kreativ direktør.

Læs også: H&Ms medarbejdere og kunder stemmer om velgørenhed

Dansk Erhverv har tidligere meldt ud, at man forventer, at dankortomsætningen vil ramme over 2 mia. kr., hvilket gør den 25. november 2016 til den største handelsdag herhjemme nogensinde.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i rapportering

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle