Stort sparepotentiale i grønne varebiler

Britiske virksomheder vil kunne spare 14 mia. pund på at skifte til alternative brændstoffer, viser ny rapport. Selskaberne støtter op, men der er udfordringer.

Den grønne varevogn, hvad enten den er drevet af elektricitet, biodiesel eller andre alternative brændstoffer, rummer et stort besparingspotentiale for britiske virksomheder, viser ny rapport..

03.01.2018

CSR.dk

Miljø- og klimavinklen er ofte et af de centrale aspekter, når virksomheder eller producenter omtaler potentialet i biler og lastbiler drevet af elektricitet eller andre alternative brændstoffer, eksempelvis hybridløsninger, brændselsceller eller lignende. Senest fortalte Stena Recycling om den CO2-besparelse, selskabet vil opnå via de to store ellastbiler, der inden længe skal køre for firmaet i Norge.

Læs også: Volkswagen hæver investering i elbiler

At der også er et økonomisk potentiale i at skifte benzin og diesel ud med de grønne alternativer, har en ny britisk rapport just sat konkrete tal på. I sin Future of Fuel Report har Hitachi Capital (HC) talt med en lang række flådeansvarlige i UK-baserede virksomheder om deres nuværende set-up, fremtidsplaner og alt det ind i mellem.

Centralt står udmeldingen om den mulige finansielle besparelse, der ifølge HC ligger og venter. Undersøgelsen viser således, at hvis alle varevogne og mellemstore lastbiler (HGV’er – heavy goods vehicles) var elektriske, ville man kunne spare omkring 14 mia. pund (ca. 117 mia. kr.) i brændstofudgifter.

Tallet er baseret på det estimat at elektricitet vil være omkring 77 øre billigere pr. km end benzin og diesel for varevogne, og knap 2 kr. billigere pr. km for HGV’er. Det er et potentiale, som virksomhederne ifølge Hitachi Capital Vehicle Solutions managing director Jon Lawes ”ikke har råd til at ignorere”, som han siger ifølge edie.net.

Flere muligheder…
Generelt er rapporten optimistisk på vegne af de grønne drivmidler, og konkluderer bl.a. at væksten inden for AFV’er (alternatively-fuelled vehicles) vil fortsætte. Indtil videre fylder de godt nok ikke meget i gadebilledet, men i løbet af det sidste års tid er andelen af AFV blandt nyregistreringer steget fra 3,2 til 4,2 procent.

62 procent af flåderne i undersøgelsen omfatter AFV’er, mens 42 procent regner med at få flere inden for de næste par år. Generelt mener 82 procent af de adspurgte, at det er vigtigt at bevæge sig mod flere AFV'er.

Videre peger rapporten på, at elektricitet ikke er det eneste alternative brændstof, selvom el er mest udbredt i flåderne, herunder som en del af hybrider. Komprimeret naturgas (CNG) og biodiesel kan eksempelvis være bedre for HGV’er og specialkøretøjer, og det er alternativer, som hverken politikere eller flådeoperatører bør ignorere.

Som et værktøj til at fremme udbredelsen af AFV’er fremhæver HC de forskellige former for ren luft-zoner, som flere britiske byer arbejder på at indføre, eksempelvis Londons ULEZ (Ultra Low Emission Zone), som bliver introduceret i løbet af 2019-2020. HC’s research viser således, at zoner vil virke; 65 procent af de adspurgte svarer, at zonerne vil øge sandsynligheden for, at de vil bruge AFV’er.

… og et par barrierer
Der er dog udfordringer på vejen, påpeger rapporten. Mangel på infrastruktur til opladning og de høje anskaffelsespriser på AFV’er er de største barriere, efterfulgt af udfordringer med rækkevidden og tilgængeligheden af passende gas- og biodieselkøretøjer.

På den baggrund mener HC at regeringen skal på banen og investere i infrastruktur i form af både flere ladestationer til elbiler og tankstationer til CNG og biodiesel som supplement til de skattefordele og økonomiske bonusser, der allerede er i spil.

Endelig skal de flådeansvarlige ude i virksomhederne også selv skal tage deres strategi op til overvejelse. 28 procent af respondenterne synes således, at deres egne organisationer burde gøre mere for at fremme AFV’er. Og sandheden er ifølge HC, at en hvilken som helst virksomhed vil kunne få fordele ud af at skifte til grønnere alternativer, selvom det enkelte skifte vil være forskelligt fra flåde til flåde.

Vigtig komponent i forretningsstrategi
Det er ikke mindst det strategiske aspekt, der er i spil, lyder det fra Jonatan Pinkse, der er professor i Strategy, Innovation and Entrepreneurship ved Manchester Institute of Innovation Research under University of Manchester.

”En anerkendelse af AFV’ernes potentiale som en vigtig forretningsstrategisk komponent og ikke bare en metode til at gøre ens flåde grønnere, vil være altafgørende for virksomhederne i takt med at vi bevæger os i retning af at skrotte forbrændingsmotorerne”, siger han i en kommentar til rapporten.

Læs også: Bilgiganter navngiver ladenetværk med sænkede ambitioner

“AFV’er skal ikke kun ses som et middel til at reducere forurening og adressere klimaforandringerne – selvom det selvsagt er vigtigt. I realiteten hjælper de på rejsen mod at gøre alle køretøjer smartere og sikrere. (…) Det er en spændende tid for AFV’er. Vi ser kun toppen af isbjerget, når det kommer til den innovation og de fordele, de kommer til at give såvel virksomheder som kunder i fremtiden”, slutter han.

-AK

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00