Virksomheder planter træer og donerer overskud på Black Friday

Sofacompany og flere andre danske virksomheder har i år valgt at boycotte Black Friday for at sætte fokus på bæredygtighed. Målet er, at forbrugerne skal begynde at stille højere krav til de brands, de køber ind hos.

Det er ikke kun på Black Friday, at Sofacompany er miljøbevidste. Betrækket på deres Astha Cura-sofa er fremstillet af genanvendte plastikflasker. Foto: Sofacompany.

29.11.2019

CSR.dk

Shopping-mani, tilbudsjagt og rødglødende dankort. Sådan kan slutningen af november opsummeres, når det amerikanske fænomen Black Friday igen i år ruller ind over Danmark.

Læs også: Ikea opfordrer til genbrug på Black Friday

Men på Sofacompany.com og i firmaets 21 fysiske showrooms i Europa må kunderne spejde langt efter nedsatte sofaer.

I oktober lancerede Sofacompany et samarbejde med organisationen Trees for the Future, hvor virksomheden planter fem træer i Kenya for hvert solgt møbel. I protest mod Black Friday øger de nu antallet til 50 træer frem til 1. december.

Allerede inden udgangen af 2020 har virksomheden sat sig for at plante 250.000 træer, og initiativet gælder samtlige af Sofacompanys markeder.

"Vi tror på, at fordi vi taler højt om bæredygtighed og sætter handling bag ordene, udfordrer vi både os selv og andre virksomheder til at gøre mere hurtigere", siger Henrik Andersen. Foto: Sofacompany.

Stop overflødig shopping og kunstigt opskruede priser
Hos den danske møbelvirksomhed er man opmærksom på, at det kan klinge hult at plante træer, hvis det kræver, at kunderne skal shoppe først.

Men ifølge Henrik Andersen, administrerende direktør i Sofacompany, ville effekten ville være meget mindre, hvis de to ting ikke hang sammen:

”Hvis danskerne ved, at de bidrager til at gøre verden til et bare lidt bedre sted, når de køber et møbel hos os, så tror vi, at det kan skabe nogle ringe i vandet, hvor danskerne stiller langt højere krav til de brands, de lægger penge hos”, siger han og fortsætter:

”Det går stærkt hos Sofacompany. Vi asfalterer, mens vi kører, når det gælder bæredygtighed. Og vi er ikke bange for at sige højt, at vi er langt fra målet om at blive førende på området inden for få år. Netop derfor føler vi os også forpligtede til at gå imod fænomener som Black Friday og kunstigt opskruede priser med tilsvarende kunstige rabatter”.

Flere er med på boycot

Sofacompany er ikke den eneste virksomhed, der i år dropper Black Friday for at skabe fokus på bæredygtighed.

For eksempel har Ikea Danmark valgt at opfordre til genbrug frem for forbrugsfest ved på deres hjemmeside at linke til Ikea-møbler til salg på Den Blå Avis. Også tøjfirmaet ELSK melder sig ind i klimakampen ved at donere 100 procent af fredagens omsætning til organisationer, som arbejder med miljøbeskyttelse. Tøjfirmaet Mads Nørgaard vælger for fjerde gang st lukke sin webshop på dagen. 

Et sidste eksempel er, at brancheforeningen Wear netop i dag, hvor alle taler om forbrug og Black Friday, sender et magasin på gaden om ansvarlighed i modebranchen.

Boycot giver goodwill
Og der kan være gode grunde til, at der i år er gået trend i at modsætte sig det amerikanske tilbudskoncept:

”Der er som bekendt stor fokus på klimaet i disse tider. Derfor kan det potentielt give virksomheder en goodwill at droppe Black Friday og i stedet vise, at man har fokus på klimaet”, forklarer professor Lars Thøger Christensen, ekspert i markedskommunikation fra Copenhagen Business School til dr.dk.

Læs også: Folkekirkens Nødhjælp vender Black Friday på hovedet

”Samtidig flyder nettet over med en hel masse tilbud i den her uge. Hvis man vil skille sig ud af det støjhav, kan det være en god strategi at trodse strømmen for at få opmærksomhed”, siger han.

-SMP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle