SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen

Vigtigheden af bæredygtighed i forsyningskæden bliver ved med at vokse. Der er endda tale om en markant vækst, og der er godt gang i arbejdet. Men de små og mellemstore virksomheder har svært ved at følge med de store virksomheder. Det viser ny undersøgelse fra SCM.dk Panelet, som er et samarbejde mellem SDU og scm.dk.

”Som vi ser det på andre områder, så er lovgivning et effektivt middel til at ændre adfærd", fortæller Jan Stentoft. Foto: 123rf.com.

01.04.2024

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

ESG er den seneste betegnelse for arbejdet med den bæredygtige forsyningskæde og står for ’environmental, social og governance’. De tre betegnelser refererer til de tre centrale kriterier, som virksomheder bør tage højde for, når de udfolder deres ansvarlighed i praksis.

SCM.dk Panelet har undersøgt, hvordan virksomheder arbejder med ESG-data og hvilken grad, det forekommer – og en af konklusionerne er, at der på dette område er forskel – og ofte ganske stor forskel - på store virksomheder og små samt mellemstore virksomheder (SMV’er).

Det gælder sådan set alle de parametre for ESG-arbejdet, som undersøgelsen har spurgt ind til. Parametrene omfatter:

  • Opfattelse af vigtighed.
  • Modenhed i planer.
  • Indsamling og anvendelse af data.
  • Strategiudformning.
  • Forankring af ansvar.
  • Modenhed i implementering.
  • Ansvar for implementering.
  • Drivkræfter.
  • Barrierer.
  • Tværorganisatorisk tilgang.
  • Brug af ekstern assistance.
  • Opmærksomhed på lovgivning.

ESG stormer frem
”Undersøgelsen viser, at opfattelsen af vigtigheden af ESG-data er steget kraftigt over de seneste tre år, og den forventes at stige yderligere i de kommende år. Virksomhederne er kommet godt i gang med ESG; men SMV’erne synes at halte efter de store virksomheder”, fortæller professor Jan Stentoft, Institut for Erhverv og Bæredygtighed på Syddansk Universitet, som er hovedkraften i undersøgelsen.

Find den fulde undersøgelse her

Undersøgelsen viser, at de store virksomheder i højere grad end SMV’erne har en klar strategi for ESG-arbejdet. De adspurgte er generelt enige om, at arbejdet med at indsamle ESG-data er i gang; men det er også tydeligt, at dette i højere grad sker blandt de store virksomheder, og at de store virksomheder også er meget længere med at anvende software til indsamlingen.

36 procent af de store virksomheder svarer således, at ’de indsamler og analyserer ESG-data ved brug af software’, og at de ’i nogen grad’ gør brug af automatiserede løsninger. Det samme gør sig gældende for 15 procent af SMV’erne. 

Undersøgelsen viser også, at én ud af tre SMV’er slet ikke er begyndt at fokusere på ESG-data endnu, mens det samme tal er 0 procent for de store virksomheder.

Læs også: ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

SMV’er mangler ressourcer
Der er enighed på tværs af SMV’er og store virksomheder om, at ansvaret for ESG-arbejdet skal placeres hos topledelsen. 42 procent af de store virksomheder svarer dog, at ESG-ansvaret er placeret hos et bæredygtighedsteam; mens det kun gælder for 18 procent af SMV’erne.

Jan Stentoft peger på, at forskellen formentlig skyldes manglende ressourcer hos SMV’erne og tilføjer: ”Ingen angiver, at ansvaret ligger hos supply chain organisationen, men cirka 9 procent svarer, at det ligger hos ’indkøb’. ESG er dog et ansvar for hele virksomheden, og en placering af ansvar kan sagtens være et ressourcespørgsmål. På den anden side har SMV’erne jo også kunder, som har krav om ESG, hvilket ’salg’ som de første typisk stifter bekendtskab med”.

Drivkræfter for ESG.. Foto: SCM Panelet

Lovgivning flytter bjerge
Der synes at være mere enighed, når det handler om drivkræfter for ESG. Den klart største drivkraft er ’overholdelse af lovgivning’ med et gennemsnit på 4,5 for de store virksomheder og et gennemsnit på 4.03 for SMV, se figur over ‘Drivkræfter for ESG’. Svarene er målt på en fem-punkts Likert-skala, hvor 1 er lig med ’i meget lav grad’, og 5 er lig med ’i meget høj grad’.

”Som vi ser det på andre områder, så er lovgivning et effektivt middel til at ændre adfærd. Filantropi er udmærket; men hvis der virkelig skal ske ændringer, så er lovgivning det mest effektive tiltag”, fortæller Jan Stentoft og tilføjer:

”Det ser ud som om, mange virksomheder ikke at være opmærksomme på de værktøjer og støttemuligheder til ESG, der findes på virksomhedsguiden.dk. Det er vores håb, at denne undersøgelse kan bidrage til refleksion over det konkrete arbejde med ESG med blik for om, arbejdet kan styrkes eller organiseres anderledes”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby